Zeekr 001 (2023) test: twee jaar oud automerk jaagt nu al op Tesla en Jaguar
Zelfverzekerd dendert het nog maar twee jaar oude merk Zeekr Europa binnen. De Zeekr 001, richt zich op het dure BMW, Tesla en Jaguar. Lukt dat of valt Zeekr - ver familie van Volvo - meteen door de mand?
Zeekr? Wat is dat nou weer?
Het aantal nieuwe Chinese merken is nauwelijks bij te houden. Zeekr behoort net als Volvo, Polestar, Smart, Lotus en Lynk & Co tot het reusachtige Geely-concern. Maar de marketeers van Zeekr vertellen je liever dat er een groot R&D-centrum in het Zweedse Göteborg zit - om de hoek bij Volvo - en dat Europa een eigen designafdeling heeft.
Denk niet dat Zeekr koudwatervrees heeft; het merk blaakt van het zelfvertrouwen. Zeekr wil onverschrokken de concurrentie aan met fameuze merken als Porsche, Jaguar en McLaren. Die bestaan al tientallen jaren, maar het Chinese automerk werd pas twee jaar geleden opgericht. Zeekr staat voor - houd je vast - Zero Emission Krypton. Dat laatste is een scheikundig element.
Chinese merken doen alles sneller dan wij in Europa. Tussen de eerste schets van de Zeekr X - het tweede model dat in de startblokken staat - en het productiemodel zat maar twee jaar. Europese merken trekken er doorgaans minstens het dubbele voor uit. Als we de CEO van Zeekr in Europa vragen naar de raison d'être van het merk, krijgen we geen antwoord dat ons versteld doet staan. De Chinezen proberen het met vooruitstrevende techniek: camera's, lidar, ultrasonische sensoren.
Wat zijn de plannen van Zeekr in Nederland?
Nederland is samen met Zweden het eerste Europese land waar Zeekr te koop is. De 001 is het eerste model van Zeekr en komt dit najaar, de X volgt snel. België moet waarschijnlijk nog tot 2026 wachten. Net als Nio, verkoopt Zeekr zijn modellen vrijwel alleen online. Wel werd het oude pand van V&D in het centrum van Amsterdam aangekocht, een flagship store waar je alle modellen kunt bekijken. We gokken ook op hippe planten en een barista met modieuze snor die havermelk in je koffie druppelt. In Huis ter Heide, bij Zeist, opent Zeekr een proefritten- en aflevercentrum.
Wat valt op aan de Zeekr 001?
De Zeekr 001 was aanvankelijk een concept car van Lynk & Co. Onder de Geely-vleugels wordt wel vaker met merken gegoocheld; de Polestar 2 was eigenlijk een studiemodel van Volvo. Zeekrs hoofdontwerper Stefan Sielaff, die eerder de Bentley Bentayga tekende, hoefde aan de 001 dus niets te doen. De Zeekr X komt wel uit zijn pen.
Dat Zeekr Porsche in het vizier heeft, zie je aan de vormgeving van de 001. Hij lijkt wel een beetje op de Taycan Sport Turismo. Maar de concurrentie bevindt zich nét een treetje lager, denk aan de Tesla Model S en Jaguar iPace. Zoals Zeekr ook graag mensen ontvangt die vanuit hij BMW of Mercedes in een chique elektrische auto willen rijden. De indeling van modellen is Polestar-achtig: je hebt longe range en standard range en keuze uit één of twee elektromotoren. Basismodel is de Long Range Single motor (59.490 euro) met achterwielaandrijving en een actieradius van 620 km.
De duurste 001 is de vierwielaangedreven Privilege (67.490 euro). Daarmee maken we onze eerste kilometers, en wederom constateren we dat de Chinese bouwkwaliteit minstens zo goed is als de Europese. Stoelen en dashboard zijn afgewerkt met alcantara, à la Cupra is het dashboard verfraaid met koperkleurige sierdelen.
De Zeekr 001 is zeker niet alleen bedoeld om zelf te rijden, maar ook om je te laten rijden. Achterin is dan ook plaats genoeg. Dankzij de zevenvoudig verstelbare leuning van de achterbank kun je experimenteren met je ideale zithouding en in de winter is de stoelverwarming je beste vriend. Voorin hebben de stoelen in de Prestige ook een massage- en een koelfunctie.
Wat Zeekr goed doet, is een duidelijk onderscheid maken tussen de rijprogramma's Sport en Comfort. In de Comfort-stand accelereert de auto rustiger dan in de hijgerige Sport-stand. Kies je wel voor haast, dan is de sprint naar 100 km/h al voorbij na 3,8 seconden. Ooit haalden alleen supersportwagens dergelijke waarden, maar elektrische auto's doen de sprint geruisloos en schijnbaar zonder moeite. Zelfs in Sport zorgt de luchtvering in combinatie met de adaptieve dempers (standaard op Privilege) voor voldoende comfortreserves. De Polestar 4, begin 2024 op de markt, staat op hetzelfde platform.
Nog een groot pluspunt, wat bij andere merken merkwaardig genoeg vaak wordt verwaarloosd: het aanraakscherm werkt goed. Je hoeft niet hard te drukken; een kleine touch is voldoende. Daarna kun je bliksemsnel door de menu's.
Nog even wat laadweetjes: snelladen kan elke Zeekr 001 met 200 kWh, een AC-boordlader van 22 kW is standaard. Voor onze Privilege geeft Zeekr een actieradius op van 580 kilometer.
Wat zijn de ergernissen in de Zeekr 001?
Chinese merken grossieren in een omslachtige bediening. Waarom moet je de spiegels verstellen door eerst in een menu te zoeken naar de juiste instelling, waarna het verstellen zelf via knoppen aan het stuur moet? Verder werkt de stuurbediening in onze testauto niet voor bijvoorbeeld het harder zetten van de radio. Dat pikken we niet, zelfs niet van een model dat nog wat verfijnd wordt voordat-ie later dit jaar echt gaat rondrijden in Nederland.
Maakt Zeekr een kans in Nederland?
Hoogmoed, denk je in eerste instantie als je hoort over Zeekrs plannen om in het vaarwater van Porsche te gaan zitten. Maar dan denken we aan Tesla. Dat gaf alle Europese merken een verpletterende tik op de vingers en is met zijn elektrische modellen en laadinfrastructuur nog altijd toonaangevend. Jongeren hebben nu al meer met Tesla dan met Mercedes; de hegemonie van traditiemerken brokkelt af. Over tien jaar droomt de jeugd misschien wel van een Zeekr.