Test Microlino (2023): leukste stadsmini van Nederland is schreeuwend duur

Waarom je deze Microlino (2023) liever wilt dan andere stadsmini’s

De Nederlandse Toyota-importeur Louwman gaat de Microlino in Nederland verkopen. In deze test van de Microlino lees je of dat slim is. Wij hebben al in het olijke karretje gereden en vergelijken de Zwitser met de andere stadsauto's in zijn segment. Maar van zijn prijs krijgt een paard de hik. 

Microlino is een Zwitserse fabrikant van elektrische steps en scooters en is de grondlegger van dit grappige stadskarretje. Het design van de Microlino is duidelijk afgeleid van de BMW Isetta - de klassieke stadsmini die het merk uit München in de jaren 50 uit het slop trok. Microlino zag potentie in het vertederende ontwerp van de Isetta, goot het in een modern jasje en voorzag het van een 17 pk en 89 Nm sterk elektromotortje. Het resultaat is een zeer aaibare elektrische dwergauto met een topsnelheid van 90 km/h.

Waarom je deze Microlino (2023) liever wilt dan andere stadsmini’s

Anders dan andere dwergen

Vergelijken we de Microlino met andere elektrische dwergen als de Renault Twizy, de Opel Rocks-e en de Birò, dan dichten we hem zeker kansen toe. Zo mag je met de Opel en de Birò niet de auto(snel)weg op. Met de krachtigste versie van de Renault Twizy mag dat wel, maar vanwege de halfopen carrosserie en het geringe bereik is de kleine Fransman daar eigenlijk toch niet geschikt voor. In de Microlino zit je net zo beschut tegen weer en wind als in een traditionele auto.

Actie
De vernieuwde Volkswagen ID.4
De vernieuwde Volkswagen ID.4

Ontdek onze krachtige, volledig elektrische SUV met een rijbereik tot 572* km.
En dat voor een vriendenprijs!

Een twist bij het instappen

Het in- en uitstappen verloopt daarentegen heel anders dan je gewend bent. Want net als bij het origineel uit de fifties, fungeert de gehele voorkant als toegangspoort tot het (tweepersoons) interieur. Vervolgens moet je je langs de stuurkolom wurmen en je op de verschuifbare tweezitsbank laten vallen. Tot slot kun je de deur met een leren lus aan de dwarsstang van het dashboard dichttrekken. Het interieur biedt plaats aan twee inzittenden met een lengte tot zo’n 1,95 meter. Als je getweeën reist, moet je elkaar wel aardig vinden, want afstand nemen is lastig.

Waarom je deze Microlino (2023) liever wilt dan andere stadsmini’s
Waarom je deze Microlino (2023) liever wilt dan andere stadsmini’s

Microlino (2023) actieradius

Voor deze kennismaking mogen we rijden met de Competizione-versie van de Microlino, voorzien van een 10,5 kW grote lithium-ion accu en een actieradius van 177 kilometer. Wat zijn bereik betreft, gaat de Microlino dan concurreren met de Dacia Spring.

Veiligheidsvoorzieningen zijn gering

De twee hoofdsteunen en driepuntsgordels zijn de enige veiligheidsvoorzieningen. Omdat de Microlino net als bijvoorbeeld quads onder de Europese L7e-richtlijn valt, zijn ESP, airbags en andere beschermengelen niet verplicht. Je kunt je dan ook afvragen hoe prettig het voelt om in je Microlino tussen twee dikke vrachtwagens op de rechterstrook van de snelweg te rijden - ook al is dat toegestaan.

Natuurlijke habitat

Nee, ondanks zijn top van 90 km/h en zijn stijve zelfdragende carrosserie van staal en aluminium, is de auto(snel)weg niet de natuurlijke habitat van de Microlino. Tot snelheden van pakweg 70 km/h is het nog best geinig om met deze rijdende stuiterbal onderweg te zijn. Hij versnelt vlot en je hebt veel bekijks.

Waarom je deze Microlino (2023) liever wilt dan andere stadsmini’s
Waarom je deze Microlino (2023) liever wilt dan andere stadsmini’s
Waarom je deze Microlino (2023) liever wilt dan andere stadsmini’s

Daarboven gaat het allemaal wat moeizamer en wordt het lastig om nog van alle aandacht te genieten. Je oren vullen zich met een overdosis aan turbineachtig lawaai, terwijl je de handen vol hebt om de Microlino op koers te houden. Door de korte wielbasis is de rechtuitstabiliteit namelijk niet om over naar huis te schrijven.

Microlino prijs

Genoeg gelachen. Kijk je naar de prijs van de Microlino, dan is het gedaan met de pret. Hij kost 17.990 euro en dan krijg je de meest karige versie, die maar 91 kilometer ver komt op een acculading! Voor 2000 euro extra krijg je een grotere batterij, waardoor de actieradius toeneemt tot 177 kilometer. Wil je 230 kilometer ver komen, dan moet je nog eens 1500 euro betalen. Dan is de prijs inmiddels opgelopen tot 21.490 euro.  Op 300 euro na, is hij dan net zo duur als een Dacia Spring. Gevreesd moet worden dat de auto vooral gebruikt wordt door Wassenaarse vrouwen die voor een high tea naar Hotel Des Indes rijden, of door verwende jongeren uit Bloemendaal als cadeau voor het behalen van hun rijbewijs.

Conclusie

Lekker in de bebouwde kom blijven dus. Daar prik je je koddige retromobieltje (lengte 2,52 meter) met gemak in het kleinste parkeergaatje en heb je meer aanspraak dan een fotomodel met killerbody die een schattige puppy uitlaat. Blijkbaar zien veel mensen dat wel zitten, want Microlino heeft naar eigen zeggen al 30.000 orders geboekt ...

Tip
Geniet van je auto én bespaar geld
Geniet van je auto én bespaar geld

Welke verzekering je ook kiest, met Univé ga je binnen 10 minuten voordelig en goed verzekerd de weg op.

Gert Wegman
Door Gert Wegman

Speelt al zijn leven lang met auto’s en taal, en wordt daar sinds 1989 nog voor betaald ook. Werkte ooit voor de industrie, maar is in 2002 ‘overgelopen’ naar de media. Dol op turbo’s, eigenzinnige auto’s en klassiek motorgegrom, gefascineerd door de stille kracht van EV’s. Lees meer »

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties