Cupra Formentor e-Hybrid (2023) review: waarom een onderschatte plug-in hybride beter verdient
Tijdens een rit naar Berlijn komen we erachter hoe onterecht het is dat de Cupra Formentor e-Hybrid een beetje van ons netvlies was verdwenen.
Wat is opvallend aan de Cupra Formentor?
Het merk Cupra heeft geen historie die teruggaat tot de tijd waarin je de motor nog moest aanslingeren. Het is vijf jaar geleden bedacht door marketeers en was daarvoor een achtervoegsel voor sportieve Seat-modellen. CEO Wayne Griffith schreeuwt dan ook van de daken hoe rebels Cupra wel niet is. Maar hoe harder hij het roept, hoe meer je denkt aan je tante die zichzelf al heel ondeugend vindt als ze zichzelf een tweede glaasje port inschenkt.
De Cupra Formentor was in 2020 het eerste model van Cupra als zelfstandig merk. Niet dat Cupra daarna vaart maakte om zichzelf met een daverende klap op de kaart te zetten; na de Formentor verscheen alleen nog de Born. Dat is niet anders dan de Spaanse versie van de Volkswagen ID.3 – hoe rebels wil je het hebben? Volgend jaar gaan alle remmen eindelijk los, want dan komen (als alles volgens planning verloopt) ineens drie modellen uit de Cupra-koker. Naast de Tavascan, die eind april werd onthuld, zijn het de kleine Urban Rebel (2024) en de Terramar. Merkwaardig: Cupra wil zich profileren als elektrisch merk, maar zowel de Formentor als de Terramar zijn plug-in hybrides.
Rij de vernieuwde Golf nu ook als plug-in hybride met 142 km* elektrisch bereik.
En dat voor een vriendenprijs!
Wat is goed aan de Cupra Formentor?
Vooruit, het uiterlijk van de Formentor is misschien wel een beetje rebels. Het is opvallend hoe goed hij bij voorbijgangers in de smaak valt. De Formentor is met nog geen 500 registraties allesbehalve een bestseller in Nederland, maar is wel een Hingucker, zoals de Duitsers zo mooi zeggen. Mensen kijken nog éven over hun schouder. Ook bij het tankstation – waar je op lange ritten vaker komt dan je lief is (zie vraag 3) – nemen we de complimenten in ontvangst.
Bij de VZ Tribe Edition waarmee wij rijden, krijgt de 150 pk sterke 1,4-liter TSI-motor ondersteuning van een elektromotor met 115 pk. Samen leveren de motoren 245 pk. Met een 0-100 in 7,0 seconden en een top van 210 km/h behoort de Formentor VZ zowel in de stad als op de snelweg tot de vlotste. De wisselwerking tussen beide motoren gaat zo soepel dat je lang niet altijd doorhebt welke de aandrijving verzorgt.
Cupra blijft trouw aan de sportieve genen uit de Seat-tijd en dat betekent dat het onderstel stevig is afgestemd en de rijeigenschappen strak zijn. Kuipstoelen zijn standaard op de VZ-versies. De besturing is direct, de voorwielen hebben meer dan genoeg grip en in bochten blijft de Cupra lang neutraal. Maar de Spanjaarden weten hun furie te beheersen; er is voldoende ruimte voor comfort en de stoelen zitten zelfs bijzonder aangenaam. De Formentor is daarmee niet alleen leuk op slingerende wegen, maar blijkt ook een echte kilometervreter.
Wat kan beter aan de Cupra Formentor?
Plug-in hybrides hebben in theorie een verbruik waarvan zelfs klimaatactivisten blosjes op de wangen krijgen. 1,5 l/100 km, staat er in de specificaties. 1 op 66,6 dus. Alleen haal je dat met geen mogelijkheid, zeker niet op lange afstanden. Zuinige plug-in hybrides veranderen in grootverbruikers als de batterij leeg is en de benzinemotor het in zijn eentje moet klaren. Op onze route naar Berlijn doen we 8,0 l/100 km. We zien in gedachten de activisten hun lijm al tevoorschijn halen …
Wel moeten we aantekenen dat we hele stukken 160 km/h rijden, in Nederland met z’n voorgeschreven slakkentempo zou je dan een boete van 334 euro krijgen (na 19 uur, op snelwegen waar je 130 km/h mag rijden). Bij ons klok je dus betere waarden, als je je aan de snelheid houdt.
Tweede nadeel is dat de hulp van de elektromotor wordt gemist bij snelle tussensprints. Was de Formentor een mens, dan had hij met een leeggewicht van 1600 kilo een beginnend buikje.
Wat is de prijs van de Cupra Formentor e-Hybrid?
In andere landen is de Cupra Formentor met een keur aan motoren leverbaar. In België kun je hem bijvoorbeeld bestellen met de 390 pk sterke briesende vijfcilinder die ook in de Audi RS 3 zit. Zoals je ook diesel-Formentors hebt, met 150 pk sterke 2.0 TDI-motor.
In Nederland is hij alleen te koop als plug-in hybride (PHEV). Er zijn twee vermogensvarianten, met 204 en 245 pk. De basisversie van de Formentor met 204 pk kost 46.990 euro. Voor onze Tribe Edition betaal je 9000 euro meer.
Wat vind ikzelf van de Cupra Formentor?
Niet in elke auto is het fijn om uren achtereen achter het stuur door te brengen. Maar de Formentor staat hoog op ons favorietenlijstje van dit jaar. Ondanks de sportieve bedoelingen, heeft Cupra ook aan het comfort gedacht. Dat het benzineverbruik bij een lege batterij sneller omhoogschiet dan de titelkoorts van een Feyenoord-supporter, is een euvel van alle plug-in hybrides.
Welke verzekering je ook kiest, met Univé ga je binnen 10 minuten voordelig en goed verzekerd de weg op.