Alfa Romeo Giulia (2023) review: nog één keer alles doen wat straks verboden is
Het gebrek aan vernieuwing is het meest opvallend aan de gefacelifte Alfa Romeo Giulia (2023): geen hybridetechniek, geen stekkers, vrijwel geen uiterlijke wijzigingen. Is dat erg? Nee!
Wat is opvallend aan de Alfa Romeo Giulia?
Hoe doen Italianen dat toch: auto’s ontwerpen die maar niet verouderen. De Alfa Romeo Giulia is al zeven jaar op de markt. Normaliter wordt een model dan compleet vervangen, maar dat doet Alfa Romeo niet. Het geeft de Giulia een bescheiden facelift, en komt er nog mee weg ook.
De wijzigingen bleven zo beperkt dat je ze met een vergrootglas moet zoeken. De Giulia kreeg – net als de Alfa Romeo Stelvio – led-koplampen in de stijl van de Tonale, die hun oorsprong vinden in de merkwaardige SZ uit de jaren negentig. De achterlichten zijn nu voorzien van rookglas. Qua uiterlijk is het dat eigenlijk wel. Binnenin veranderde er al net zo weinig. Het meest vermeldenswaard is dat de bestuurder nu een digitaal instrumentarium voor zijn neus heeft.
Daarbij heeft Alfa Romeo een geintje uitgehaald. Vanaf 220 km/h worden cijfers van de digitale snelheidsmeter gespiegeld weergegeven, zodat je beter ziet hoeveel te hard je precies rijdt. Het getal 260 zit er voor de sier, want de Giulia kan ‘maar’ 240 km/h rijden. Dat de klassieke ronde Alfa Romeo-kokers behouden bleven, getuigt van liefde voor detail.
Wat is goed aan de Alfa Romeo Giulia?
Druk je de startknop links op het stuur in, dan is het fijn om weer eens getrakteerd te worden op de donkere brul van een Italiaanse viercilinder, in plaats van op de stilte van een elektromotor. Alfa Romeo verleidt de klanten nog één keer met zijn klassieke deugden, voordat ook dit merk zich vanaf 2025 volledig op elektrische auto’s stort. De sportstoelen in verleidelijk knalrood zitten behoorlijk stevig, maar bieden wel veel zijdelingse steun. Besturing? Direct en messcherp. Onderstel? Perfect uitgebalanceerd en nooit té stevig. Grip? Voortreffelijk, dankzij de standaard vierwielaandrijving. Al gaat het vermogen in normale omstandigheden alleen naar de achterwielen. Schakelen doe je bij voorkeur via de enorme peddels op het stuurwiel.
De 2,0-liter turbomotor met 280 pk - een vermogen dat al bij 5250 tpm en een relatief bescheiden motorgeluid bereikt wordt - laat de Giulia in 5,2 seconden naar 100 km/h sprinten. En met 1545 kilo heeft de Alfa Romeo geen last van overgewicht.
Wat kan beter aan de Alfa Romeo Giulia?
We kunnen wel zeuren over het gebrek aan vernieuwing. De Duitse en Zweedse concurrentie heeft zich op de (plug-in) hybridetechniek gestort, maar de Alfa Romeo Giulia is als dat ene Gallische dorpje dat dapper weerstand biedt …
Niet dat Alfa Romeo zijn kop in het zand steekt, want de opvolger van de Giulia wordt volledig elektrisch. In 2025 komt het eerste volledig ‘BEV only’-model uit, grote kans dat het de Giulia is. De gefacelifte Giulia van 2023 lijkt gemaakt om de petrolhead te laten afkicken.
Over de Giulia 2.0 GME 280 AWD hebben we eigenlijk niets te mopperen. Zelfs de bediening roept geen vragen op, in de mix van knoppen en aanraakschermen vind je al snel je weg. Hooguit oogt het dashboard een heel klein beetje gedateerd.
Wanneer komt de Alfa Romeo Giulia naar Nederland en wat is de prijs?
Het goede nieuws is dat de eerste exemplaren van de Giulia met de boot onderweg zijn naar Nederland en dat ze met een beetje geluk nog in maart 2023 in de showroom staan. Het slechte nieuws is dat het waarschijnlijk geen grote boot is, want de meest betaalbare versie werd geschrapt. De viercilinder benzinemotor is er nu alleen nog met 280 pk en vierwielaandrijving, de 200 pk sterke achterwielaangedreven Giulia is niet meer leverbaar.
Schrik dus niet van de prijs van de Alfa Romeo Giulia: 65.000 euro. De duurste Competizione-uitvoering kost zelfs 76.000 euro. Bijzonder is dat de 210 pk sterke dieselversies gehandhaafd bleven, maar ook die zijn niet goedkoop. Je betaalt minstens 66.500 euro.
Wat vind ikzelf van de Alfa Romeo Giulia (2023)?
Zie maar eens niet verliefd te worden op de knalrode sportstoelen of het fijne, met uitsterven bedreigde motorgeluid. De Giulia is nu al een zeldzaamheid op de Nederlandse wegen en zal dat met deze prijzen blijven. Hoewel elke kilometer een feest is, besef je tegelijk dat Alfa Romeo de komende jaren uit een ander vaatje moet tappen. Het gaat hard aan de bak om met elektrische auto's het hoofd boven water te houden.