Skoda Enyaq Coupé RS iV: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h

Skoda Enyaq Coupé RS iV: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h

523 kilometer is de officiële actieradius van de Skoda Enyaq Coupé RS iV met 77 kWh. Maar wat is het échte bereik van deze Skoda? Dus hoe ver kom je als met 100 km/h (of 130 km/h) over de snelweg rijdt? Dat testen wij!

Dit is de coupéversie van de Skoda Enyaq iV. Zijn schuin aflopende daklijn maakt de elektrische suv niet alleen mooier, maar ook gestroomlijnder. Dat is goed voor het stroomverbruik en dus de actieradius.

Onze oranje testauto is de 299 pk sterke RS-uitvoering en staat op 21-inch lichtmetaal. Veel vermogen en grote wielen gaan over het algemeen niet samen met een laag verbruik. Toch communiceert Skoda voor deze auto een WLTP-actieradius van 523 kilometer. Bravere versies van de Enyaq Coupé iV halen op papier 550 kilometer – een verschil van 5 procent.

Als je naar de foto’s van de boordcomputer kijkt (het gemiddelde stroomverbruik is het één na onderste getal), zie je dat we een rondje van 100 kilometer hebben gereden. De route begint en eindigt op het zelfde punt, om de eventuele invloed van wind en hoogteverschillen te elimineren.

Actie
De vernieuwde Volkswagen ID.4
De vernieuwde Volkswagen ID.4

Ontdek onze krachtige, volledig elektrische SUV met een rijbereik tot 572* km.
En dat voor een vriendenprijs!

Skoda Enyaq Coupé RS iV: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
Skoda Enyaq Coupé RS iV: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h

Skoda Enyaq Coupé: actieradius bij 100 km/h

Bij 100 km/h heeft de Enyaq Coupé RS iV een gemiddeld stroomverbruik van 16,2 kWh/100 km. Verhip, dat is bijna even zuinig als onze vorige testauto: de kleinere, lichtere en zwakkere Kia Niro EV (actieradius).

Zou je een volle batterij van 77 kWh helemaal leeg rijden, dan kom je 475 kilometer ver! Dat is het betere werk! En goed nieuws als je een gewone Enyaq Coupé iV bestelt: een range van 500 kilometer ligt binnen handbereik.

Houd wel rekening met het mooie herfstweer: droog, weinig wind en 15 graden zijn goede omstandigheden voor een EV. In de winter gaat meer stroom naar de verwarming en kom je dus minder ver op een acculading stroom. De gewone Skoda Enyaq iV actieradius kwam uit op 403 kilometer (19,1 kWh/100 km).

Skoda Enyaq Coupé RS iV: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
Skoda Enyaq Coupé RS iV: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h

Skoda Enyaq Coupé: actieradius bij 130 km/h

Bij 130 km/h schiet het stroomverbruik omhoog. Daar hebben alle EV’s last van, maar de Enyaq Coupé gaat van 16,2 kWh/100 km bij 100 km/h naar 25,7 kWh/100 km bij 130 km/h. Een stijging van 57 procent! Dit resulteert in een 130 km/h-actieradius van 299 kilometer. Toevallig precies evenveel als het aantal pk’s.

Een verbruik van 25,7 kWh/100 km is trouwens niet schokkend veel, andere grote elektrische suv’s verbruiken net zoveel elektriciteit, maar het verschil met zuinig honderd rijden is zo groot.

Als we een actieradiustest doen, lees je erover in onze wekelijkse nieuwsbrief.

Ontvang wekelijks het laatste autonieuws, de beste tests en af en toe een aanbieding.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief vol autonieuws.

Conclusie

De 299 pk sterke RS-uitvoering is de minst zuinige van de Enyaq Coupé-reeks. Toch verbruikt hij overdag op de snelweg maar 16,3 kWh/100 km. En dankzij de grote accu van 77 kWh, kom je 475 kilometer ver. Dan kun je iedereen van Groningen tot Maastricht de mooie rondingen van het glazen coupedak laten zien.

Onze oranje testauto heeft de kracht en uitstraling om de linkerbaan te domineren, maar weet dat daar een hoge stroomprijs tegenover staat. Bij 130 km/h krimpt de actieradius van 475 tot 299 kilometer.


Tip
Verdien tot 10% korting met veilig rijgedrag
Verdien tot 10% korting met veilig rijgedrag

De zekerheid van Univé: uitstekende service en altijd een gunstige premie.

Bart Smakman
Door Bart Smakman

Test graag elektrische auto's omdat ze zo soepel rijden en er veel valt te ontdekken. Wat is bijvoorbeeld de actieradius in de praktijk en hoe verloopt het snelladen? Vindt dat elke auto stoelverwarming moet hebben, want er bestaat geen groter genot. Lees meer »

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties