TEST Audi Q2, Kia Stonic, Renault Captur, Volkswagen T-Cross: hoe een strenge meesteres rijplezier kan verpesten
Of je nu op zoek bent naar basic en betaalbaar of juist naar premium en prijzig, er is altijd wel een compacte suv die bij je past. Ook als je per se een automaat wilt. Wij vergelijken de dure Audi Q2 met de zeer betaalbare Kia Stonic, de Renault Captur en Volkswagen T-Cross. Welke scoort het meest met zijn rijeigenschappen?
De wereldwijde automarkt is in de ban van de suv en de crossover. In Nederland ligt dat genuanceerder. Als we naar de verkoopcijfers over 2021 kijken, zien we dat de Nederlander nog niet is afgekickt van de traditionele hatchback. Al verschilt dat sterk per merk. Bij de compacte suv’s deed bestseller Renault Captur (5231 stuks) het in 2021 beter dan de Renault Clio (4587). Maar de Volkswagen T-Cross (2494) was geen partij voor de Volkswagen Polo (8009). Hoe anders is dat bij Kia! Daar stelde de Stonic (3116) de Rio (545) veruit in de schaduw. Bij Audi geldt juist weer het omgekeerde de Q2 (965) liep duidelijk achter op de Audi A1 (1359).
Vóór de aftrap staat de Renault Captur op winst
Met die cijfers in het achterhoofd, kunnen we nauwelijks wachten om met de auto’s op pad te gaan. Heeft de Nederlandse autokoper het bij het rechte eind? Zetten wij bij de beoordeling van de rijeigenschappen ook de Captur op één, de Stonic op twee, de T-Cross op drie en de Q2 op vier? Dat is maar de vraag. We zetten nullen op het scorebord, geven een scheidsrechtersbal en bieden alle kandidaten de mogelijkheid om maximaal te scoren. Aftrappen maar!
Welke verzekering je ook kiest, met Univé ga je binnen 10 minuten voordelig en goed verzekerd de weg op.
Volkswagen T-Cross rijdt voorbeeldig
Tijdens een test van compacte auto’s met turbomotoren, verwachten we een klein feestje op het testcircuit. Maar wat blijkt, de meeste kandidaten gedragen zich als makke lammetjes. Zo doet de Volkswagen T-Cross eigenlijk niks fout. Ook bij hoge bochtsnelheden doet hij keurig zijn ding. De besturing en het onderstel laten de bestuurder nooit in het ongewisse. Op de grenzen van de grip hebben ze geen verraderlijke trucs in petto.
Wil je geen test meer missen?
Schrijf je in voor onze gratis nieuwsbrief!
Besturing Kia Stonic biedt weinig gevoel
Ook de Kia Stonic schotelt ons geen vervelende verrassingen voor, al bieden de besturing en de reminstallatie wat te weinig gevoel. Daardoor is het niet altijd even gemakkelijk om hem elke ronde via de ideale lijnen over het circuit te sturen. Als je een keer te hard een bocht instuurt, schuift de auto vroegtijdig over zijn voorwielen naar buiten. En ga je bij het verlaten van de bocht te snel op het gas, dan laat het binnenste voorwiel je kermend weten dat-ie je gedrag afkeurt.
Renault Captur heeft een strenge meesteres
‘Dynamiek’ mag dan een Frans leenwoord zijn, het is niet bedacht door de Renault Captur. Het ESP gedraagt zich als een strenge meesteres met een kort lontje. Elk sprankje sportiviteit wordt met een geraffineerd tikje van de liniaal de kop indrukt. Vooral op de slalom is dit duidelijk merkbaar. Die wordt heel veilig, maar ook vrij traag afgewerkt.
Audi Q2 duikt gretig de bocht in
Hoewel de Audi Q2 maar 10 pk meer heeft dan de Renault Captur, is het op het testcircuit een totaal andere auto. Met het adaptieve onderstel in de sportstand duikt hij gretig de bocht in. Daarbij krijgt hij steun van de passief meesturende achteras. Omdat de besturing en de reminstallatie duidelijk laten merken wat er allemaal mogelijk is, durf je de snelheid op een bochtig traject steeds verder op te voeren. Ook met een deels buiten werking gesteld stabiliteitssysteem. Nog voordat we de punten allemaal op een rijtje te hebben, is wel duidelijk dat de Audi de best rijdende auto is.
De volledige vergelijking lees je in Auto Review 4/2022, inclusief alle metingen op het gebied van prestaties, verbruik en ruimte.
Welke verzekering je ook kiest, met Univé ga je binnen 10 minuten voordelig en goed verzekerd de weg op.