Saab 9-5 Sport Sedan
De Saab 9-5 is inmiddels alweer 9 jaar op de markt. Daarmee hadden wij verwacht dat Saab inmiddels al een opvolger had gepresenteerd. Bij een recente facelift is de 9-5 weliswaar grondig aangepakt, maar is het genoeg? Of is het alleen een masker om de rimpels te verbergen?
In 1997 kwam Saab met een opvolger voor de 9000, genaamd 9-5. Na vier jaar werd het model in 2001 gefacelift. Ruim vier jaar later zou het normaal gesproken tijd zijn voor een nieuw model. Maar in 2005 presenteerde Saab de vernieuwde 9-5. Het model kreeg een opvallende neus met veel chroom. Gewaagd, want het is maar de vraag of de gemiddelde Saab-klant zit te wachten op zo’n opvallend front. De achterkant van de 9-5 werd veel subtieler gewijzigd. Het werd er wat anoniemer op.
Saab-cockpit
De indruk die we van de achterkant hebben gekregen krijgen we ook van het interieur. Saab heeft de vele knopjes en lampjes op het dashboard weggepoetst. Het TFT-scherm waarop tevens de navigatie is te bedienen vangt veel van de functies op. Het maakt de cockpit dan misschien wat overzichtelijker, Saab is hiermee wel een belangrijk kenmerk verloren. Het dashboard oogt veel minder als een cockpit.
Interieur
Dat zijn jaren beginnen te tellen is van binnen goed te zien. De gebruikte materialen en de afwerking zijn niet meer van het niveau dat je zou verwachten in deze klasse. En waar vinden we kleine opbergvakjes voor onze telefoon en portemonnee? Erg onhandig is de plaatsing van de knopjes van de elektrische ramen. Deze zitten tussen de voorstoelen verscholen. Het knopje van het Night Panel en de mistlampen zitten achter het stuur en zijn niet goed zichtbaar vanaf de bestuurdersstoel. Verder vinden wij de grote schakelaars van de leeslampjes en de deurpinnen erg groot. Het oog voor detail ontbreekt in deze...
Welke verzekering je ook kiest, met Univé ga je binnen 10 minuten voordelig en goed verzekerd de weg op.
Sport Sedan
Van binnen is het wel lekker ruim. Zowel voor- als achterin heb je een ruime instap. Voor hoofd- en beenruimte heb je achterin geen enkel klagen. De voorstoelen zitten lekker zacht. Helaas bieden ze weinig zijdelingse steun, iets dat je wel nodig hebt. De 9-5 helt namelijk meer over dan we zouden verwachten van een auto met de toevoeging ´Sport Sedan´. De besturing is licht en vrij indirect. Ook dat getuigt niet van een sportief karakter. Dat het met het comfort wel goed is blijkt al uit de zachte stoelen, maar ook uit het rijgedrag op slecht wegdek en klinkerwegen. De 9-5 gedraagt zich als een prettige reisgenoot voor lange afstanden.
2.3 liter turbomotor
Onze testauto werd aangedreven door een 2.3 liter turbomotor. De viercilinder krachtbron is goed voor een vermogen van 185 pk. Het koppel van 280 Nm is al bij 1.800 t.p.m. beschikbaar en dat kun je merken. In elke versnelling van de vijftraps automaat voel je dat er voldoende koppel beschikbaar is. Maar dat dit zich vertaald in een sportief karakter kunnen wij niet zeggen. De 9-5 is gemaakt voor lange afstanden. De automaat is niet het meest verfijnde uit z´n soort, maar voldoet nog goed. Schakelen we over naar de Sportstand dan verandert het karakter van de auto. De motor reageert heel direct op het gas. De automaat schakelt veel later over en eindelijk hebben we het gevoel 185 pk onder de rechtervoet te hebben. Als nu ook de besturing en de instellingen van de vering werden aangepast dan zou dit een auto met twee karakters zijn.
Prijzen en uitrusting
Saab levert de 9-5 vanaf 38.990,-. U rijdt dan in een 9-5 2.0t Linear. Dit model beschikt standaard over zaken als ESP, climate control, audiobediening op het stuurwiel, elektrisch bedienbare ramen, cruise control, boordcomputer, gekoeld dashboardkastje, koplampen met follow-me-home functie, ABS, diverse airbags en antiwhiplash-stoelen. Wij reden met de 2.3t Vector. Deze auto was optioneel nog voorzien van volledig lederen bekleding, navigatiesysteem en een automaat. Daarmee kost de auto ruim 55.000 euro.
Conclusie
Het lijkt erop dat zijn jaren zijn geteld. Dat kan kort en simpelweg de conclusie zijn. Niet dat de 9-5 een oude en slechte auto is. Zeer zeker niet zelfs. Maar de concurrentie heeft niet stil gezeten en de 9-5 in veel zaken overtroffen. De gebruikte materialen in het interieur zijn niet zoals we die in deze klasse verwachten. Dat geldt ook voor de deurknoppen, de knopjes van de leeslampjes en andere details. Door het verdwijnen van de vele kleine knopjes en lampjes in het interieur is er bovendien een stukje Saab-nostalgie verloren gegaan. De cockpit oogt minder Saab dan ooit. Met de komst van dit vernieuwde model heeft Saab de sedan als ´Sport Sedan´ in de markt gezet. Maar waarom? De besturing is licht en de auto helt over in de bochten. Met het comfort zit het echter heel goed. Waarom heet ´ie dan Sport Sedan?. Tot slot zijn vernieuwde uiterlijk. Het chroom aan de voorkant valt op en went zelfs na een tijdje. Maar het neemt niet weg, dat het eigenlijk een masker is. Een masker om de rimpels van de 9-5 te verbergen.
De zekerheid van Univé: uitstekende service en altijd een gunstige premie.