Test: zo vermorzelt de Hyundai Ioniq 5 de veel duurdere Audi Q4 E-Tron en BMW iX3
Als je een elektrische suv gaat kopen, mag je onze uitgebreide test in Auto Review 11 niet missen. Daarin neemt de Hyundai Ioniq 5 het op tegen de Audi Q4 E-Tron en de BMW iX3. Op de site focussen we ons op de pluspunten van de Ioniq 5.
We beginnen met slecht nieuws: de Hyundai Ioniq 5 heeft niet de grootste actieradius. Die eer gaat naar de BMW iX3, zoals je in het onderstaande bericht kunt lezen.
Ruimte: Hyundai Ioniq 5 is de ruimste elektrische suv
Door de wielbasis op te rekken tot een limousine-achtige drie meter, weet Hyundai een heel ruim en open interieur te creëren. Tussen de voorstoelen zit geen hinderlijke middentunnel en bij de Lounge-versie kun je de achterbank elektrisch verstellen en de voorstoelen ‘platleggen’ voor een schoonheidsslaapje.
De binnenruimte van de Audi Q4 E-Tron valt een beetje tegen. Hij staat op hetzelfde platform als de Volkswagen ID.4, maar die geeft zijn bestuurder meer bewegingsvrijheid. De boosdoeners zijn het grote dashboard en de dikke deurpanelen. Doordat BMW de ruime X3 als basis heeft gepakt, biedt de iX3 meer binnenruimte dan de Audi. Maar hij haalt niet het niveau van de Hyundai.
Trekgewicht: hoogste trekgewicht voor Ioniq 5 4WD
Een Hyundai Ioniq met vierwielaandrijving mag een geremde aanhanger van 1600 kilo trekken. Het trekgewicht van de Audi Q4 E-Tron 50 quattro bedraagt 1200 kilo en de BMW iX3 gooit de laadkabel in de ring bij 750 kilo.
Remmen: Hyundai gooit het grootste anker uit
De Audi Q4 E-Tron en de BMW iX3 hebben ongeveer 35 meter nodig om bij een noodstop op 100 km/h tot stilstand te komen. Daar weet de Ioniq 5 nog een meter af te snoepen.
Dynamiek: rijplezier uit Zuid-Korea
Met de Ioniq 5 trekt Hyundai zich niets aan van Audi’s rallyverleden of van BMW’s sportieve karakter. Besturing, tractie, doseerbaarheid van de remmen, rijplezier – in de sportstand werkt alles perfect. De vierwielaangedreven Ioniq 5 mag dan weinig zijdelingse ondersteuning bieden en soms fanatiek overhellen, zijn sportieve ambities hebben daar maling aan.
Audi en BMW hebben hun elektronische regelsystemen streng afgesteld. Bij het verlaten van elke bocht worden de bestuurders van de Q4 E-Tron en de iX3 op hun vingers gekeken.
Snelladen: volle batterij in 18 minuten
De Audi heeft een laadvermogen van 125 kW, de BMW gaat tot 150 kW en de Ioniq 5 trekt maar liefst 220 kW uit de snellader. Dus de Hyundai mag dan niet de grootste actieradius hebben, als je lange afstanden gaat afleggen maakt hij alles goed bij de snellader. We hebben het getest: de Ioniq 5 gaat van 10 naar 80 procent acculading in slechts 18 minuten. De Q4 E-Tron en de iX3 zitten dan nog maar net halfvol …
Prijs: de Hyundai is goedkoper dan de Audi en de BMW
BMW levert van de iX3 een luxe en een nog luxere uitvoering, voor respectievelijk 69.000 en 75.000 euro. Op het gebied van batterijcapaciteit of het aantal elektromotoren valt er niets te kiezen.
De Audi Q4 E-Tron heeft een basisprijs van 48.155 euro en de geteste Q4 50 E-Tron Quattro begint bij 64.675 euro.
De voordeligste Ioniq 5 kost zelfs ‘maar’ 43.500 euro. Onze testauto is een gelimiteerde en uitverkochte Project 45-uitvoering, en dus rekenen we met het Lounge-topmodel van 59.700 euro. Een groot bedrag, absoluut, maar je bent goedkoper uit dan bij Audi en BMW.
Benieuwd naar de volledige test uit Auto Review 11/2021 en de testonderdelen waarop de BMW iX3 en de Audi Q4 E-Tron béter scoren dan de Hyundai Ioniq 5? Bestel Auto Review 11 in onze webshop.