GT: Peugeot 407 Coupé
Chique, elegant en sportief, dat zijn zomaar een paar woorden die in je opkomen bij het zien van de 407 Coupé. Peugeot’s nieuwste coupé heeft alles wat een GT kenmerkt. Een echte sportauto is het zeer zeker niet.
Meer dan een eeuw geleden, in 1898 om precies te zijn, presenteerde Peugeot haar allereerste Coupé. Het model heeft vele opvolgers gekend waarna we in de jaren ’90 uitkwamen bij de 406 Coupé. De auto was ontworpen door Pininfarina en is tot op de dag van vandaag een lust voor het oog. Ondanks zijn tijdloze schoonheid heeft de 406 Coupé kort geleden een opvolger gekregen. Wij maakten kennis met de 407 Coupé en kunnen concluderen dat het een absolute GT is. Hij heeft voldoende vermogen om sportieve prestaties neer te zetten, maar is vooral comfortabel.
Elegante verschijning
Op de Autosalon van Genève presenteerde Peugeot in 2005 de 407 Prologue Coupé. De conceptcar was een voorbode van de nieuwe 407 Coupé. De auto is op enkele details na ongewijzigd in productie genomen. De grote koelopening in de voorbumper, de koelsleuven vóór de voorwielen en de chique lijnvoering zijn kenmerkend voor de auto. Het maakt de 407 Coupé tot een chique en elegante verschijning. Leuk detail bij de 2.7 V6 HDiF is de dubbele uitlaatpijp waarin de naar beneden gerichte dieselpijpen zijn verwerkt (zie ook de foto).
Integraal leerpakket
Een eveneens chique sfeer is kenmerkend voor het interieur. Het topmodel dat onder de naam Féline door het leven gaat is voorzien van een integraal lederen interieur. Dat betekent dat niet alleen de stoelen en deurbekleding met leer zijn bekleed, maar ook een groot deel van het dashboard. De ronde klokken in het instrumentarium zijn omrand met chroom. Het dashboard is bijna identiek aan dat de van de gewone 407, maar oogt dankzij deze subtiele details zeer hoogwaardig. De afwerking is van een goed niveau, al hadden sommige naden wel iets beter aan mogen sluiten. De knopjes op de middenconsole zijn we inmiddels gewend van diverse andere Peugeot’s en kunnen onze voldoening nog steeds niet krijgen. De knopjes zijn priegelig, rommelig opgezet en ogen minder kwalitatief dan de rest van het interieur. Jammer. De raambediening in de portieren zit heel ver naar achteren, en ook voor de gordel moet je ver reiken.
Rij nu de stoere Volkswagen T-Cross. Ideaal voor in de stad met genoeg ruimte voor vakantie.
En dat voor een vriendenprijs!
Veel binnenruimte voor een coupé
Aan ruimte heb je als bestuurder en passagier geen gebrek. Het is een echte 2+2-zitter. Er is voldoende ruimte voor 4 personen. Zelfs achterin heb je geen klagen over hoofd- en beenruimte. Maar met een lengte van 1,90 m zul je wel in moeten schikken. Dankzij de grote voorportieren en de ver naar voren schuivende stoelen is instappen achterin geen probleem. Keerzijde van het verhaal is dat de portieren erg zwaar zijn en daardoor soms zwaar te openen. De kofferbak meet een inhoud van 400 liter. Dat is ruim voldoende voor de wekelijkse boodschappen of een paar reistassen.
Soepele en stille dieselmotor
Al tijdens de eerste kilometers wordt duidelijk dat dit geen sportauto is. In het vooronder van onze testauto ligt een krachtige dieselmotor die zijn werk in stilte doet. De automaat schakelt zijdezacht en bijna schokloos. Je hebt meer het gevoel te maken te hebben met een luxe sedan dan met een Coupé. Als je het vermogen aan wilt spreken is dat echter meteen voor handen. De 2.7 liter V6 dieselmotor levert een vermogen van 204 pk en nog belangrijker, een koppel van maar liefst 440 Nm. Dat zorgt te allen tijde voor genoeg trekkracht om lekker in je stoel gedrukt te worden. Wil je de prestaties volledig aanspreken dan is de V6 dieselmotor in staat om de 407 Coupé in slechts 8,5 seconden naar 100 km/h te sleuren. De 3.0 V6 benzine is slechts 0,1 seconde sneller. Bij vol accelereren blijft de motor zijn werk op de achtergrond doen. Slechts een wat dieper geluid verraadt dat hier een dieselmotor aan het werk is.
Geen sportauto
Zoals eerder aangehaald is de 407 Coupé geen sportauto. De 1.699 kg wegende 407 Coupé ligt prima op de weg maar de zware motor voorin (en de voorwielaandrijving) zorgen dat de limiet duidelijk wordt gemaakt door een onderstuurd karakter. Even van het gas is genoeg om de auto te corrigeren. Het betekent niet dat de 407 Coupé geen sportief rijdende auto is, het is gewoon meer een luxe reisauto dan een bochtenvreter. Wel stuurt de auto direct. Met een druk op de knop wordt de besturing nog een stukje directer. Tegelijkertijd worden de elektronisch geregelde schokdempers ingesteld op een sportievere rijstijl. Hiermee verbeteren de sportieve rij-eigenschappen duidelijk.
Leveringsgamma
Het motorengamma van de 407 Coupé bestaat naast de door ons gereden 2.7 V6 HDiF uit twee benzinemotoren te noemen de 2.2 16V (163 pk) en de 3.0 V6 (211 pk). Beide benzinemotoren zijn standaard gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak. Een automaat is optioneel op de 3.0 V6 en standaard op de diesel. Peugeot levert alle motoren in combinatie met de uitvoeringen Réference, Pack en Féline. Standaard monteert de Franse autofabrikant o.a. lichtmetalen wielen, elektrische ramen en spiegels, gescheiden climate control, uitgebreide boordcomputer met kleurenscherm, radio/CD-speler, Xenon koplampen, cruise control, parkeersensoren achter en follow-me-home verlichting. Een zeer complete standaarduitrusting. Op veiligheidsgebied worden 9 airbags plus een knie-airbag gemonteerd. ABS, ESP en ASR zijn eveneens standaard. De prijzen beginnen bij € 37.200,- voor de 2.2 16V Réference. Het door ons gereden testmodel is de 2.7 V6 HDiF Féline en kost € 57.300,-.
Conclusie: Meer GT dan sportauto
Het woord ‘chique’ vertaald de gevoelens die worden opgeroepen bij het zien van de 407 Coupé. Het interieur is in de Féline-uitvoering voor een groot deel afgewerkt meer leer. Verder zien we veel chroom en mooie kleurstellingen. Het interieur is zowel voor- als achterin ruim en de bagageruimte is voldoende groot. Enkele onvolkomenheden zijn de zware deuren, minder mooie knopjes op de middenconsole en de ver naar achteren geplaatste raambediening. De motor doet zijn werk in stilte, het wind- en bandengeruis blijven op de achtergrond. De luxe lederen stoelen zorgen voor een goed zitcomfort. De 407 Coupé is een fijne reisauto die dankzij z’n krachtige motor eveneens in staat is om sportieve prestaties neer te zetten.
Bij Univé geniet je van een gunstige premie en uitstekende service bij ongeval of pech.