Eerste review Mercedes EQA (2021): Is Mercedes nog wel de beste?

De Mercedes EQA is de goedkoopste volledig elektrische Mercedes die je kunt kopen. De compacte suv is gebaseerd op de Mercedes GLA, maar doet er alles aan om te bewijzen dat het een rasechte EV is.

Wat valt op aan de Mercedes EQA (2021)?

Elke Mercedes EQA heeft een dichte grille, een lichtstreep die de led-koplampen met elkaar verbindt en funky achterlichten. Zo onderscheid je de EQA van de GLA – het model waarop hij gebaseerd is. Met een basisprijs van 49.995 euro zijn ze trouwens bijna even duur. Dat is opvallend, want vaak is de volledig elektrische versie van een model duizenden euro’s duurder. De BMW iX3 kost bijvoorbeeld 6000 euro meer dan een gewone X3.

De EQA is een beetje zielig, want hij heeft geen vriendjes van Audi of BMW om mee te spelen. De eerdergenoemde iX3 is groter en duurder (vanaf 67.500 euro) en voor de E-Tron geldt hetzelfde. Concurrenten voor de Mercedes EQA worden gebouwd door plepserige merken zoals Hyundai, Nissan en Volkswagen. Klanten voor een Mercedes EQA overwegen waarschijnlijk ook de Volvo XC40 Recharge.

“Mercedes loopt achter de feiten aan.”

Hoewel Mercedes eerder een compacte elektrische suv op de markt brengt dan Audi en BMW, loopt het toch achter de feiten aan. Modellen als de Hyundai Ioniq 5, Nissan Ariya en Volkswagen ID.4 staan op een gloednieuw platform, speciaal ontworpen voor elektrische modellen. Daarbij is vanaf dag één rekening gehouden met het grote en zware accupakket, en met de kleine elektromotoren. Zo ontstaan auto's met ruime cabines en futuristische dashboards. Weg zijn de ruimte opslokkende middentunnels. Mercedes heeft die slag niet gemaakt voor de EQA. Die eer gaat naar de Mercedes EQS.

Wat is er goed aan de Mercedes EQA?

Andere fabrikanten grijpen de komst van hun nieuwe elektrische model aan om een futuristisch dashboard te introduceren. Mercedes had dat al. Het is een rijk gevoel om naar de twee breedbeeldschermen, turbine-achtige ventilatieroosters en glimmende schakelaars te kijken. Het voelt allemaal duur en chic aan.

De EQA 250 heeft één elektromotor en is 190 pk en 373 Nm sterk. Sprinten naar 100 km/h doet-ie in 8,9 seconden. Dat zijn ronduit brave getallen voor een elektrische suv. Toch is de elektrische Mercedes geen Pudding Tarzan. Hij versnelt soepel en reageert fel op het gaspedaal in de sportstand. De stille cabine, comfortabele stoelen en soepele vering zorgen voor een ontspannen rijervaring.

Het navigatiesysteem heeft Electric Intelligence. Na het invoeren van je bestemming, slaat het systeem aan het reken. Hoe ver is het rijden, hoeveel stroom kost dat en waar kun je dan het beste stoppen om op te laden. Zou je naar Berlijn rijden, dan geeft het navigatiesysteem keurig aan waar je moet opladen en hoe lang dat duurt. 24 minuten hier, 19 minuten daar. Hij zorgt er altijd voor dat je met minimaal 20 procent arriveert. Dat is een veilige buffer.

Snelladen doet de EQA met 100 kW, zegt Mercedes. Maar dat is gelogen. Bij ons ging het met 110 kW. Dat zie je niet vaak bij een elektrische auto: dat de getallen in de praktijk gunstiger uitpakken dan in de folder. Zo kan het dat snelladen van 10 tot 80 procent maar een half uur duurt.

Wat kan er beter aan de Mercedes EQA?

De batterij is 66,5 kWh groot. Mercedes hangt daar een rijbereik van 424 kilometer aan. Wij hebben onze eigen actieradiustest van de EQA gehouden en komen bij 100 km/h uit op 342 kilometer. De actieradius bij 130 km/h bedraagt 250 kilometer. Dat is acceptabel, maar niet geweldig.

Over doorrijden gesproken: bij 130 km/h klinkt rond de anders zo stille cabine een hinderlijk gefluit van de rijwind. We hoorden het continu, ongeacht of de wind van voor, van achter of van links naar rechts kwam.

Ook is de beenruimte op de achterbank is niet geweldig. De vloer is zo hoog dat je je knieën moet optrekken. De hoofdruimte is wel prima.

Wanneer komt de Mercedes EQA en wat is de prijs?

De Mercedes EQA 250 staat in april bij de dealer voor een prijs van 49.995 euro. De gelimiteerde Edition 1-versie met opvallende 20-inch wielen met koperkleurige accenten, lichtgrijze leren bekleding en blauwe sierdelen is 6667 euro duurder.

Misschien is die kleurencombinatie niet naar je smaak, maar bijbetalen voor een pakket zul je. Al is het maar voor het Advanced-pakket (2783 euro) dat de standaard beeldschermen oprekt naar de prachtige displays van 10,25 inch. Dan krijg je ook dodehoekwaarschuwing en een parkeerhulp.

Wat vind ikzelf van de Mercedes EQA?

Als je 50.000 euro kunt stukslaan op een elektrisch suv, is dit jouw jaar. Het aanbod van nieuwe modellen is enorm. De Mercedes EQA 250 is een luxe aanvoelende, comfortabel rijdende en slimme EV die behulpzaam uitrekent waar je onderweg moet snelladen en dat doet met het beloofde laadvermogen en sneller. Het dashboard is dat van de GLA, dus modern en vertrouwd.

Maar als je de overstap maakt naar elektrisch rijden, is 'vertrouwd' dan wat je wil? Ik zou shoppen bij de vooruitstrevende merken. In dit segment zijn dat niet Mercedes, Audi en BMW, maar Hyundai, Nissan en Volkswagen.

Bart Smakman
Door Bart Smakman

Test graag elektrische auto's omdat ze zo soepel rijden en er veel valt te ontdekken. Wat is bijvoorbeeld de actieradius in de praktijk en hoe verloopt het snelladen? Vindt dat elke auto stoelverwarming moet hebben, want er bestaat geen groter genot. Lees meer »

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties