Test Mercedes-AMG GLA 35 en Cupra Formentor 310: waarom sneller niet altijd sportiever is
Tuurlijk, een fluisterstille stekker-suv met 200 pk is leuk. Dat kun je elders op deze site lezen. Maar het kan nóg leuker. Dat bewijzen de Cupra Formentor 310 en de Mercedes-AMG GLA 35 - stekkerloos, maar mét ruim 300 pk. Zijn dit de hot hatches van de twenties?
We kunnen er niet omheen: de elektrische auto's en hybrides rukken op. Toch zien veel autofabrikanten nog brood in funauto’s met alléén een verbrandingsmotor. Oók in het segment van de compacte suv’s. Zo heeft Volkswagen de T-Toc R in het programma en levert Mini de John Cooper Works Countryman
Geen goedkope blingbling
Maar er zijn nog meer hoogpotige straatvechters te koop. New boys in the ‘hood' zijn de Cupra Formentor 310 en de Mercedes-AMG GLA 35. Hun tweeliter viercilinders leveren dankzij een flinke portie turbo-steroïden een vermogen van ruim 300 pk. Om hun street credibility te verhogen, hebben ze vierwielaandrijving, fors bemeten lichtmetaal, agressief spoilerwerk en vette uitlaten. We hebben het niet over goedkope blingbling. De aanschafprijs van de Cupra passeert de grens van 66.000 euro. De Mercedes vergt zelfs een investering van meer dan 76 mille.
Ontdek onze krachtige, volledig elektrische SUV met een rijbereik tot 572* km.
En dat voor een vriendenprijs!
“Wanneer je gaat speeddaten met de Cupra Formentor, dan denk je algauw dat je de ware hebt gevonden. ”
Cupra Formentor sprint sneller dan Mercedes-AMG GLA
Voor de honderdsprint heeft de 310 pk sterke Cupra Formentor maar 4,7 seconden nodig. Dat was vroeger een supercar-waarde ... De iets zwaardere Mercedes-AMG GLA (306 pk) doet 5,1 tellen over deze oefening. Naarmate de snelheid toeneemt, ziet de Mercedes zijn achterstand verder oplopen. Op papier vallen de verschillen mee, maar in de praktijk ervaar je in de GLA elk sprintduel als een smadelijke nederlaag. Beide hebben een (afgeregelde) topsnelheid van 250 km/h.
Mercedes schakelt sneller dan Cupra
In de sportstand wisselt de achttraps transmissie van de GLA sneller van versnelling dan minister Hugo De Jonge van vaccinatiebeleid, maar dan wel een stuk soepeler. Vooral in druk stop&go-verkeer merk je het verschil met de wat rusteloze en soms schokkerige Cupra-versnellingsbak.
Wanneer je gaat speeddaten met snelle suv’s en de Cupra Formentor is de eerste kandidaat, dan denk je algauw dat je de ware hebt gevonden. Op een bochtige weg biedt de warmbloedige Spanjaard meer rijplezier dan er paella in een reuzenpan gaat. Je kunt je geluk niet op. Totdat je achter het stuur van de AMG GLA 35 plaatsneemt ...
Performance-SUV
De Duitser stuurt nóg sneller en nóg preciezer dan zijn concurrent. Petje af voor de AMG-ingenieurs. Ze hebben van de vrij bedachtzame GLA een regelrechte performance-suv gemaakt. Mede dankzij de speciale sportbanden (Continental Sport Contact 6) wijkt de 1,7 ton wegende GLA niet van zijn lijn. Ondertussen laat de besturing je heel duidelijk weten wat de overmaatse rubbersloffen meemaken.
Cupra Formentor trager op het circuit
De Cupra-besturing is weliswaar lekker direct, maar minder communicatief. Ook rolt de Formentor in bochten duidelijk meer om zijn lengteas dan de stoïcijnse GLA. Als je het ESP uitschakelt, worden de verschillen nog groter. Afhankelijk van de situatie neigt de Cupra dan eerder tot onder- of overstuur dan zijn tegenstrever. Ondanks zijn grotere sprintvermogen, is de Cupra bijna 2 seconden langzamer op ons testcircuit. Ook op de slalom moet de hete Spanjaard zijn meerdere erkennen in de GLA. De Mercedes gaat met 66,6 km/h om de pylonen heen, de Cupra haalt hier maximaal 65,7 km/h.
Conclusie
Ja, de Mercedes is strikt genomen de betere performance-SUV, maar in de Cupra staat het rijplezier al op een torenhoog niveau. Alleen als je ook regelmatig in een AMG GLA 35 zou rijden, merk je dat het nóg beter en leuker kan.
Welke verzekering je ook kiest, met Univé ga je binnen 10 minuten voordelig en goed verzekerd de weg op.