Eerste review: Kia Ceed SW PHEV
Kia geeft 4000 euro korting op plug-in hybrides. Daarvan verkoopt het merk er drie: de Niro Plug-in Hybrid, de Xceed PHEV en de Kia Ceed SW PHEV. Dankzij de nieuwe vanafprijs van 30.495 euro is de Ceed Sportswagon Plug-in Hybrid zelfs de goedkoopste plug-in hybride van Nederland – op dit moment. Lekker voor je portemonnee, maar is het ook een goede auto?
De plug-in hybride van de Kia Ceed SW onderscheidt zich op een paar onderdelen van de benzineversies. De grille is gesloten en op het linkervoorscherm is een laadaansluiting aangebracht. Op de achterkant prijkt een groen embleem. Binnenin zie je geen verschil met de gewone Ceed. De hoofd- en beenruimte zijn dan ook hetzelfde, maar de bagageruimte is wel krapper.
Kia Ceed SW PHEV: verschillen met gewone Kia Ceed SW
De plug-in moet het doen met 188 liter minder dan de gewone SW. De schuldige is uiteraard het accupakket, dat deels onder de kofferruimte is geplaatst. Een ander deel zit onder de achterbank. Er is ook goed nieuws. Ook met de Ceed SW PHEV mag je een aanhanger trekken (tot 1300 kg).
Welke verzekering je ook kiest, met Univé ga je binnen 10 minuten voordelig en goed verzekerd de weg op.
De Kia Ceed SW Plug-in Hybrid is leverbaar vanaf 34.495 euro. Op dit moment gaat daar 4000 euro korting vanaf. Ook de Xceed is te koop met een stekker, je betaalt dan 1000 euro meer. Van de Ceed hatchback en de Proceed komen geen plug-in hybrides.
Kia krijgt vooral te maken met een geduchte concurrent uit Frankrijk, waar onlangs de Renault Mégane Plug-in Hybrid onthuld werd. Deze stond gepland voor komende zomer, maar door de crisis is niet duidelijk of dat gaat lukken.
Kia is beslist niet kinderachtig met de uitrusting: klimaatregeling, cruisecontrol met snelheidsbegrenzer, een navigatiesysteem, parkeersensoren en DAB+-radio zijn standaard op de basisuitvoering Dynamic Line. De duurste versie is de Executive Line, die 38.995 euro kost. Je krijgt dan leren bekleding, een schuif/- kanteldak, stoelverwarming en -ventilatie en een digitaal instrumentencluster.
Kia Ceed SW PHEV: specs en actieradius
Het vermogen van de Kia Ceed SW PHEV is niet overdadig. Een 105 pk sterke 1,6-liter benzinemotor krijgt hulp van een elektromotor die 60 pk levert. Deze wordt op zijn beurt gevoed door een accu van 8,9 kWh. Het opgegeven systeemvermogen bedraagt 141 pk, het maximum koppel ligt op 265 Nm. Standaard wordt de motor gekoppeld aan een automatisch schakelende zestraps transmissie met dubbele koppeling.
Onze testrit begint elektrisch. De elektromotor kan de Ceed niet aan de vlotte prestaties helpen die volledig elektrische auto’s leveren, maar als je een beetje voorzichtig bent, kun je best een eindje vooruit op de elektromotor. Kia belooft dat je 50 kilometer ver komt met een acculading (WLTP).
“1,1 liter benzine per 100 km plus een beetje stroom: dat kan beroerder!”
Het samenspel tussen de elektromotor en de benzinemotor gaat vloeiend. Trap je het gaspedaal naar de bodem, dan hoor je de benzinemotor aanslaan, maar dat gaat behoorlijk subtiel. Met zijn prestaties maakt de Ceed geen diepe indruk, maar in het onder normale omstandigheden drukke Nederlandse verkeer komt de auto goed mee. En uiteindelijk gaat het natuurlijk om dat lage verbruik. 1,1 liter benzine per 100 km plus een beetje stroom: dat kan beroerder!
Conclusie Kia Ceed SW PHEV test
Dat
Kia zich mengt in het grote stekkeroffensief, is logisch. De Koreanen
hebben met de e-Soul en de e-Niro al twee succesvolle elektrische
modellen, maar dat is niet genoeg om de hoge CO2-boete van de EU te
ontlopen. Een plug-in hybride (alleen voor de SW en de Xceed) helpt om
de gemiddelde CO2-uitstoot weer wat te verlagen. De Kia Ceed SW Plug-in
Hybrid is geen snelheidswonder, maar dat is eigenlijk het enige kleine
minpunt.
Zoek je een plug-in hybride stationwagon? Lees ook onze vergelijkende test van de Skoda Superb Combi iV, de Peugeot 508 SW Hybrid en de Volkswagen Passat GTE.
Bij Univé geniet je van een gunstige premie en uitstekende service bij ongeval of pech.