Eerste review Opel Corsa-e (2020)
Steeds meer compacte auto’s krijgen een volledig elektrische versie. Neem de Opel Corsa-e, die waarvan de prijs dankzij de aanschafsubsidie van de overheid niet eens veel hoger ligt dan die van een Opel Corsa op benzine met evenveel vermogen.
Wat valt op aan de Opel Corsa-e?
Aan de buitenkant eigenlijk niets, je ziet bijna geen verschil met de gewone Corsa. Achter het typeplaatje is een E toegevoegd en uiteraard ontbreken uitlaatpijpen. Ook binnenin is alles hetzelfde: geen dashboard in alternatieve kleuren en ook geen gekke designfoefjes. Iedereen die een benzine- of dieselauto gewend is, zal in de elektrische Corsa meteen snappen hoe alles werkt. De Opel Corsa is de Duitse evenknie van de Peugeot e-208. Opel belooft dan ook dezelfde actieradius van 337 kilometer. Voor wie niet van wachten of eindeloos koffiedrinken houdt: de Opel Corsa-e snelladen is een fluitje van een cent. De accu kan in 30 minuten tot 80 procent worden opgeladen, met een snelheid van maximaal 100 kW.
Wat bevalt er aan de Opel Corsa-e?
Gevoelsmatig rijdt de Opel Corsa-e lekkerder dan de benzineversies. Hij is sneller (0-50 km/h in 2,8 s, 0-100 km/h in 8,1 s) en stiller. Doordat het accupakket in de bodem is verwerkt, is het zwaartepunt lager dan in een gewone Opel Corsa. We rijden met de Opel Corsa-e over verlaten dijkwegen (een gevolg van de crisis) en krijgen zowaar het gevoel in een sportwagen te rijden. De besturing is direct, de motor (136 pk, 260 Nm) is altijd bij de les en de stabiliteit van het onderstel indrukwekkend. Je kunt alle kanten op met je (gebrek aan) sportieve ambities. De Opel Corsa-e heeft drie rijprogramma’s, Eco, Normal en Sport. Zet je de automaat van de normale D-stand in B, dan remt de auto al wanneer je je rechtervoet optilt. De Opel Corsa-e heeft een veiligheidsoptie die de gewone Corsa niet heeft: een spoorassistent. Die houdt de auto zelf binnen de wegmarkering.
Wat bevalt er niet aan de Opel Corsa-e?
Dan komen we eigenlijk maar bij één – niet onbelangrijk – onderdeel uit. De ruimte houdt in alle opzichten niet over. De bestuurder zit 2,8 centimeter lager en zal niet klagen over ruimtegebrek. Maar alle andere passagiers komen er bekaaid vanaf. Een lange bijrijder zit met zijn kruin tegen het dak en achterin is het de hoofd- en beenruimte ook niet denderend. De bagageruimte van de Opel Corsa-e is bovendien wat kleiner: 267 liter in plaats van 309 liter voor de gewone Corsa.
Wanneer komt de Opel Corsa-e en wat is de prijs van de Opel
De Opel Corsa-e prijs begint bij 30.499 euro. Een Opel Corsa-e private leasen kan ook, vanaf 459 euro per maand. De Opel Corsa-e staat nu al bij de dealer. Voor 32.499 euro (2000 euro meer dan de basisversie) krijg je een rijk uitgeruste Opel Corsa-e, met parkeersensoren, een digitaal instrumentarium, sportstoelen en led-koplampen. Een Opel Corsa 1.2 Turbo op benzine met 130 pk kost 25.599 euro. Trek je de aanschafpremie op een elektrische auto van 4000 euro van de prijs van de Opel Corsa-e af, dan zijn beide auto’s dus ongeveer even duur.
Wat vind ikzelf van de Opel Corsa-e?
Ik schreef het al eerder: gevoelsmatig rijdt de Opel Corsa-e fijner dan zijn toch al prima rijdende evenknie op benzine. Hij is sneller én stiller en lijkt een stuk dynamischer. Wel jammer van de beperkte ruimte. Ook interessant: dankzij de aanschafsubsidie van de overheid, is de Opel Corsa-e ineens niet meer die onbetaalbare ver-van-mijn-bed-auto.
Welke verzekering je ook kiest, met Univé ga je binnen 10 minuten voordelig en goed verzekerd de weg op.