Eerste review Audi RS Q3 Sportback

40 jaar Audi quattro. Hoe vier je dat? Taart en slingers vond Audi te obligaat. Vandaar dat het merk trakteert op de nieuwe Audi RS Q3 Sportback. Een SUV Coupé met 400 pk en een CO2-uitstoot waarvan de kassa’s rinkelen!

Wat valt op aan de Audi RS Q3 Sportback (2020)?

Het jaar 2020 is cruciaal voor de bepaling van de CO2-boetes die de Europese Unie gaat uitdelen. Dan is een auto als de Audi RS Q3 een opvallende verschijning. Vooral in technische zin. In plaats van een volledig elektrische, of plug-in hybride aandrijflijn, heeft dit 400 pk sterke feestbeest ‘gewoon’ een vijfclinder lijnmotor met turbo achter de neusringen. CO2-uitstoot: 202 tot 204 g/km. Dat is ruim tweemaal zoveel als het voorgeschreven EU-gemiddelde van 95 gram. Gedurfd! De RS Q3 Sportback is 4 centimeter lager dan het standaardmodel, kent schuiner aflopende C-stijlen en een forsere dakspoiler. Daarnaast staan de beide RS-versies van de Audi Q3 standaard op 20-inch lichtmetaal en hebben ze een afwijkende neus. We zien boemerangvormige panelen naast de enorme luchthappers en een lager geplaatste grille. Zo ontstond er aan de bovenkant ruimte voor een luchtspleet, een ode aan de Audi Sportquattro, de ingekorte rallyversie van het oermodel. Aan de achterkant is de RS Q3 Sportback te herkennen aan een ‘wildere’ achterbumper, voorzien van een zwarte strip met 'winglets' aan de uiteinden.

Wat bevalt er aan de Audi RS Q3 Sportback (2020)?

Twee duimen omhoog voor de roffelende vijfcilinder. De 2,5-liter motor klinkt nog vele malen heftiger dan de 2.1 in de oer-quattro en heeft tweemaal zoveel vermogen. Ten opzichte van de vijfcilinder in de vorige RS Q3 ging het vermogen er met 60 pk op vooruit. Het motorgewicht nam juist af. Met 26 kg om precies te zijn. Vooral het (aluminium) carter, de krukas en de waterpomp zijn flink afgevallen. Al roffelend, grommend en blèrend knalt de Audi RS Q3 Sportback in 4,5 seconden naar 100 km/h. Daarbij zorgt de quattro-aandrijving zelfs op ijs en sneeuw voor schijnbaar oneindige hoeveelheden grip. Met alle elektronische regelneven uit en grofgenopte spijkersloffen aan zorg je al driftend voor lokale sneeuwwervelwinden. Maar je moet wel je hoofd erbij houden; een stuurfoutje laat je zomaar van meerdere sneeuwwalletjes eten ... Om te beoordelen of de progressieve besturing en de aanpassingen aan de quattro-software en het onderstel voor meer dynamiek zorgen dan voorheen, willen we RS Q3 graag nog eens op schoon asfalt uitproberen …

Wat bevalt er niet aan de Audi RS Q3 Sportback (2020)?

Waarom koop je een SUV? Voor de stoere looks en de ruimte. Maar vanwege de lagere daklijn en de schuin aflopende C-stijlen is deze coupé-achtige Audi RS Q3 Sportback geen weldaad voor de achterpassagiers. Bij het instappen moeten ze het hoofd tussen de schouders trekken om in te stappen. En als ze langer zijn dan pakweg 1,82 meter, moeten ze die ingetogen houding de hele weg handhaven.

Wanneer komt de Audi RS Q3 Sportback en wat is de prijs?

Zin in sneeuwpret? Dan kun je nog vóór de wintersportvakantie een Audi RS Q3 Sportback bestellen. Het enige wat je hoeft te doen, is 105.970 euro uit je oude sok schudden. Als je de voorkeur geeft aan het 4 centimeter hogere standaardmodel, dan heb je genoeg aan 104.470 euro. Voor 1401 euro leukt de dealer hem op met een setje RS-brulpijpen. Keramische remschijven op de vooras worden voor 6501 euro meegeleverd. Geef je de verkoper een fooi van 400 euro, dan zorgt-ie voor een likje rode of blauwe verf op de remklauwen. Wie op de autobahn met de écht grote jongens wil meedoen, kan de snelheidsbegrenzer van 250 tot 280 km/h laten opschroeven. Tegen de geringe vergoeding van 2101 euro ... Tellen we al die aardigheidjes bij elkaar op, dan staat er een Audi RS Q3 Sportback van 116.373 euro voor onze neus. De fans van de Kyalami-groen dienen 632 euro extra uit te trekken. Dat is dan 117.005 euro. Daarvan steekt de Nederlandse overheid zo’n 40 mille aan CO2-taks in haar zak. Maar goed, dat is een schijntje bij de miljarden aan CO2-boetes die de EU van de autobranche eist. Dus we komen er nog genadig vanaf …

Wat vind ikzelf van de Audi RS Q3 Sportback (2020)?

De motor en het onderstel zijn geweldig, maar ik had ze liever in en onder een elegante stationwagon gehad. Hoe indrukwekkend ook, een extreem snelle SUV houdt voor mij iets schizofreens. En een SUV Coupé is eigenlijk nóg gekker. En minder ruim. En in dit geval ook nog minder goed gestroomlijnd. De ‘gewone’ RS Q3 heeft een cW-waarde van 0,35, terwijl de Sportback uitkomt op 0,37. Volgens de ontwerper komt dat doordat de schuine achterkant de luchtwervelingen minder goed verwerkt. Dus: áls het al een RS Q3 zou worden, dan liever de ‘gewone’. En dan maar hopen dat ik die veel goedkopere, kleinere en minder chique Volkswagen T-Roc R voor blijf …

Gert Wegman
Door Gert Wegman

Speelt al zijn leven lang met auto’s en taal, en wordt daar sinds 1989 nog voor betaald ook. Werkte ooit voor de industrie, maar is in 2002 ‘overgelopen’ naar de media. Dol op turbo’s, eigenzinnige auto’s en klassiek motorgegrom, gefascineerd door de stille kracht van EV’s. Lees meer »

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties