Eerste review Toyota Yaris Hybrid (2020)

Toyota, wat doet u nu? De Yaris is traditiegetrouw een wat belegen b-segmenter, dus het model dat nu voor ons staat is een aangename verrassing. ‘No more boring cars’, is sinds een paar jaar het mantra van Toyota, en dat blijkt. De Yaris Hybrid is zelfs over de Nordschleife gejaagd. Alles om de rij-eigenschappen te verbeteren.

Wat is er opvallend aan de Toyota Yaris Hybrid?

Dat hij als eerste Yaris echt een aansprekend design heeft gekregen. Hij is lager en breder dan zijn voorganger, met een duidelijk langere motorkap en een dikkere bips. De ontwerpers van Toyota hebben hun best gedaan op de neus, waar een gapende muil het asfalt lijkt op te slokken en twee geknepen koplampen boos voor zich uit kijken. Het controversieelst is ongetwijfeld de achterzijde van de Yaris. Die oogt breed en laag, met prominent opbollende wielkasten boven de achterwielen. De nieuwe Yaris is fraai om te zien (de zwartwitte strepen zitten op de carrosserie omdat wij een prototype reden). Misschien niet zo’n klassieke schoonheid als de Peugeot 208, maar zeker in het oog springend.

Wat is er goed aan de Toyota Yaris Hybrid?

De hybride aandrijflijn. Die koppelt nu een 1,5-liter driecilinder (voorheen een viercilinder) aan een elektromotor voor een systeemvermogen van 116 pk. Dat ligt 16 pk hoger dan eerst en maakt de Yaris Hybrid bijna 2 seconden sneller naar 100 km/h. Op papier lijkt een sprinttijd van 10,3 seconden misschien niet snel, maar in de praktijk voelt het rap aan, onder meer door de veel prominentere elektroduw. Opvallend is dat de Toyota in de stad nauwelijks overschakelt op de verbrandingsmotor. Wie de snelheid onder de 50 km/h houdt en met beleid het gaspedaal bedient, zal de driecilinder voorin niet vaak horen starten. Als hij tot leven komt, voel je hem overigens niet, zo soepel is de aandrijflijn. Toyota heeft ook veel werk gemaakt van de rij-eigenschappen van de Yaris Hybrid. De auto is lager, breder en heeft de wielen op de hoeken staan. Hij is vermakelijk in zijn stuurgedrag, waardoor we ons niet konden inhouden tijdens de persintroductie. Op de fijn kronkelende wegen in Portugal gingen we er vol voor, wat desondanks resulteerde in een prima verbruik van 1 op 23. Over de eerste kilometers – door de kustplaats Cascais – scoorden we zelfs 1 op 38. Indrukwekkend is ook de focus op veiligheid. Het maakt niet uit welke Yaris Hybrid je kiest, hij is altijd uitgerust met Toyota Safety Sense, met daarin onder meer Adaptive Cruise Control, Lane Trace Assist, Emergency Steering Assist en een functionaliteit die bij het afslaan waarschuwt (en kan remmen) voor tegemoetkomend verkeer en overstekende voetgangers en fietsers. Een primeur is de toepassing van een airbag tussen de bestuurder en passagier, die moet voorkomen dat ze bij aan botsing hardhandig met elkaar in aanraking komen.

Wat kan er beter aan de Toyota Yaris Hybrid?

De aandrijflijn is door de bank genomen verfijnd, maar toch zijn we nog altijd niet te spreken over de CVT-automaat van de Yaris Hybrid. Die dwingt de motor naar het ideale toerental als je stevig op het gas gaat staan, waardoor de krachtbron luid gaat loeien, vooral als je bijvoorbeeld in wilt voegen op de snelweg.

Wanneer komt de Toyota Yaris Hybrid en wat kost-ie?

Het duurt nog even voordat de Yaris Hybrid bij de dealers staat. Volgens Toyota komen de eerste exemplaren in de zomer naar ons land. Wat hij gaat kosten, is dan ook nog niet bekend. De huidige Yaris Hybrid heeft een vanafprijs van 21.795 euro.

Wat vind ikzelf van de Toyota Yaris Hybrid?

Ik ben aangenaam verrast door de moeite die Toyota heeft genomen om de Yaris Hybrid spannender te maken. En dat is nog gelukt ook. Ik vind de compacte hatchback leuk om te zien en leuk om in te rijden. Hij is niet mee zo kleurloos als voorheen en heeft uitstraling, zowel van binnen als van buiten. Tel daarbij op dat de hybride aandrijflijn werkelijk zuinig is, en je hebt een winnaar wat mij betreft.

Tip
Veilig en zorgeloos de donkere maanden door
Veilig en zorgeloos de donkere maanden door

Bij Univé geniet je van een gunstige premie en uitstekende service bij ongeval of pech.

Remco Slump
Door Remco Slump

Voormalig redacteur van Auto Review. Liep in 2005 stage bij het autoblad dat hij als kind las en bleek best een potje te kunnen schrijven. Heeft dringend een hoger salaris nodig, aangezien youngtimers uit de 90s en 00’s akelig duur zijn geworden. Kwijlt zonder schaamte als er een BMW 850CSi langsrijdt. Lees meer »

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties