Eerste review Peugeot 3008 Hybrid4
Help, het regent stekkerhybrides! Onlangs maakten we al kennis met de Peugeot 508 Hybrid, nu is het de beurt aan de 3008 Hybrid4. De cijfers van de SUV zijn alvast veelbelovend. Je kunt er gemiddeld 59 kilometer elektrisch mee rijden en de CO2-uitstoot bedraagt slechts 29 gram per kilometer.
Wat is opvallend aan de Peugeot 3008 Hybrid4 (2020)?
Plug-in hybrides associëren we vooral met een gunstig verbruik en een lage CO2-uitstoot. Kortom, met auto’s die het beste voor hebben met het milieu. In dat opzicht zijn de specificaties van deze Peugeot 3008 Hybrid4 wat bevreemdend. Met zijn 300 pk is het de krachtigste auto die Peugeot ooit voor de openbare weg heeft gebouwd. Hij sprint desgewenst in 5,9 seconden naar 100 km/h en haalt een topsnelheid van 235 km/h. En dat allemaal dankzij de samenwerking van een 200 pk sterke 1,6-liter benzinemotor met twee elektromotoren, waarvan er eentje de achterwielen aandrijft. De Peugeot 3008 Hybrid4 is dus een vierwielaandrijver. Net als zijn Duitse neef, trouwens, de Opel Grandland X Hybrid4.
Wat bevalt er aan de Peugeot 3008 Hybrid4 (2020)?
Wat ons in de Peugeot 3008 Hybrid4 meteen opvalt, is dat je vrijwel geen bandengeroffel of windgeruis hoort. In de elektrische modus is hij hierdoor stiller dan de Peugeot 508 Hybrid. Omdat de vering van de 3008 Hybrid4 ook iets vergevingsgezinder is dan die van de 508, staat het comfort op een zeer hoog niveau. Inwoners van een net opgeleverde, nog niet geasfalteerde vinexwijk hoeven hun Peugeot 3008 Hybrid4 niet aan de rand van het nieuwbouwproject te laten staan. De vierwielaandrijver voelt zich prima thuis in diepe modderplassen en op mulle zandpaden. Voor een steile helling draait-ie zijn hand evenmin om. Met speels gemak klimt de stekker-SUV omhoog en dankzij de elektronische afdaalassistent rijdt hij heel beheerst weer heuvelafwaarts.
Wat bevalt er niet aan de Peugeot 3008 Hybrid4 (2020)?
Tja, leuk hoor, die 300 pk, maar sportief wordt zo’n hoge zwaargewicht er natuurlijk niet van. De 3008 Hybrid4 weegt 1815 kilo. Dat is ruim 500 kilo meer dan een 3008 PureTech 130, en dat voel je. Niet zolang je rechtdoor rijdt, want dan gaat de auto als een speer. Op een bochtig bergweggetje voel je die extra kilo’s echter flink duwen en trekken. Het nut van dat hoge vermogen is dus nogal twijfelachtig. Verder moet de hybride versie 125 liter bagageruimte inleveren ten opzichte van zijn broertjes met verbrandingsmotor. Dat maakt hem minder praktisch als vakantie-auto.
Wanneer komt de Peugeot 3008 Hybrid4 en wat is de prijs?
De koopcontracten van de nieuwe Peugeot 3008 Hybrid4 liggen al klaar bij de dealer. Wie snel zijn handtekening zet, kan al binnen enkele weken rijden. Tegen die tijd ben je wel 55.190 euro lichter en dan heb je nog geen eigen laadpaal of wallbox. Daar moet je ook algauw 2000 tot 2500 euro voor uittrekken. Gelukkig valt er over de onboard verwennerij niets te klagen in de 3008 Hybrid4. Peugeot levert hem alleen met de GT- of Première-uitrusting. Daarbij is het sowieso al smaakvolle interieur luxueus ingericht met leer en alcantara, een navigatiesysteem en een compleet veiligheidssysteem inclusief slimme cruisecontrol en actieve rijstrookassistentie. Wie 55 mille te gortig vindt voor een hybride 3008, moet nog een paar maanden wachten. Dan wordt de voorwielaangedreven Peugeot 3008 Hybrid Allure leverbaar. Die kost 45.160 euro en heeft één elektromotor. Maar met zijn 225 pk is het zeker geen stakker. Wees niet bang dat de Allure-uitrusting je qua luxe en veiligheid op een houtje laat bijten, al moet je het wel zonder leer en alcantara doen.
Wat vind ikzelf van de Peugeot 3008 Hybrid4 (2020)?
Aan de kennismaking met de hybride 3008 houd ik gemengde gevoelens over. Enerzijds vind ik het een van de fraaiste SUV’s van dit segment, bovendien is het prachtig dat je in principe bijna nooit hoeft te tanken. Tenminste, als je rijstijl en gebruikspatroon bij de – toch vrij beperkte – elektrische actieradius passen. Anderzijds provoceert de auto met zijn surplus aan power continu het reptielenbrein van de bestuurder. Als dat de overhand heeft, worden de beloofde 59 elektrische kilometers bij lange na niet gehaald.
Welke verzekering je ook kiest, met Univé ga je binnen 10 minuten voordelig en goed verzekerd de weg op.