Eerste review: Mazda 2 (2020)
De Mazda 2 heeft een lange adem. Het leuke Japanse hatchbackje werd al in 2014 geïntroduceerd, maar wordt de komende jaren nog niet afgelost. Mazda heeft hem daarom een upgrade gegeven, waarbij de belangrijkste toevoeging het mild hybrid-systeem is.
Wat valt er op aan de vernieuwde Mazda 2?
Dat zijn bekende pruilmondje het veld heeft moeten ruimen. De Mazda-ontwerpers hebben de 2 een opvallender aangezicht gegeven: met geknepen lichtunits, priemende led-koplampen (standaard) en een flink grotere grille. Het staat de compacte hatchback goed, al had het wat ons betreft niet per se gehoeven. De 2 was - en is - een frisse verschijning.
Wat is er goed aan de vernieuwde Mazda 2?
Zijn motor. Mazda kiest er heel eigenzinnig voor om een atmosferische viercilinder te monteren (andere merken opteren in deze klasse voor een driecilindertje met turbo). Nieuw is dat de krachtbron aan een mild hybrid-systeem is gekoppeld. Dat slaat remenergie op als elektriciteit en gebruikt die vervolgens om de verbrandingsmotor een steuntje in de rug te geven bij het accelereren. Het resultaat is een officieel WLTP-verbruik van 5,3 liter op 100 km (1 op 18,8). Wij kwamen tijdens onze testrit – over 200 vlot genomen kilometers – uit op een nette 5,6 liter op 100 km (1 op 17,8). Onderweg is duidelijk dat je weliswaar die typische turboduw in de rug mist, maar dat je daar een heerlijk lineaire versnelling voor terugkrijgt. Ook fijn is de handgeschakelde zesbak, die de oudere transmissie met vijf verzetten vervangt.
Wat kan er beter aan de vernieuwde Mazda 2?
Mazda heeft premiumaspiraties en dat zie je terug in het interieur. De materialen zijn mooi en de afwerking is goed. Helaas is de 2 niet bijzonder ruim, ook niet als je hem vergelijkt met andere b-segmenters. Voorin kunnen langere mensen een goede zitpositie vinden, maar een bestuurder van 1,85 meter of meer komt geheid hinderlijk met zijn knie tegen de middenconsole. Achterin houdt de beenruimte uiteraard ook niet over, maar nog veel opvallender is het lage dak (of de hoge zitting). Want langere passagiers komen al snel met hun hoofd tegen het plafond.
Wanneer komt de vernieuwde Mazda 2 en wat kost-ie?
De opgewaardeerde Mazda 2 staat al bij de dealers en heeft een vanafprijs van 17.490 euro. Hij is er met 75 pk en met 90 pk, waarbij die laatste onze voorkeur heeft. En aangezien je die absoluut met het Connect & Design-pakket moet nemen (plus 1000 euro), komt de prijs daarvan op 19.690 euro.
Wat vind ikzelf van de vernieuwde Mazda 2?
De Mazda 2 heeft een zekere charme. Hij blinkt niet uit in het b-segment, maar is absoluut aantrekkelijk. Unique selling point voor mij is de atmosferische viercilinder, met zijn mooie vermogensopbouw en zijn keurige verbruik. En toch zou ik zelf niet voor de Mazda 2 kiezen. Want enkele maanden geleden ben ik als een blok gevallen voor de Peugeot 208.
Welke verzekering je ook kiest, met Univé ga je binnen 10 minuten voordelig en goed verzekerd de weg op.