Eerste review: Hyundai i10 (2020)
De nieuwe Hyundai i10 (2020) zwemt tegen alle trends in. Sommige automerken zetten in op de volledig elektrisch aangedreven stadsmini, andere fabrikanten keren het A-segment zelfs de rug toe, maar Hyundai houdt geloof in de i10. Waarom? Omdat heel veel mensen nog altijd bijzonder blij zijn met een betaalbare nieuwe auto.
Wat is er opvallend aan de Hyundai i10?
Op elektrificatiegebied loopt Hyundai voor de troepen uit, maar van de i10 komt géén geëlektrificeerde versie. Vreemd? Nee hoor, want de Zuid-Koreanen willen de i10 vooral betaalbaar houden. Dat is wat een grote kopersgroep nog steeds het liefste wil. Met het afscheid van sommige belangrijke concurrenten (Ford Ka+, Suzuki Celerio) en tegenstrevers die de overstap naar elektrische aandrijving wagen (Seat Mii, Skoda Citigo, Volkswagen Up), blijft er in deze prijscategorie straks weinig goedkoops meer te kiezen. En dat is koren op de molen van Hyundai.
Wat is er goed aan de Hyundai i10?
De Hyundai i10 was al een heel volwassen auto, maar er was toch nog ruimte voor verbetering. De nieuwe i10 wordt standaard geleverd met een compleet arsenaal veiligheidsvoorzieningen, en door de gegroeide wielbasis (+4 cm) zit je met vier volwassenen verrassend ruim. In de kofferbak past een zeer behoorlijke 252 liter bagage. Afhankelijk van de uitvoering die je kiest, is de boordelektronica eenvoudig te koppelen aan je smartphone, en kun je je lol op met apps als Hyundai BlueLink, Apple CarPlay en Android Auto. De Hyundai i10 is niet uitsluitend berekend op stadsverkeer. Een lange snelwegrit vergaat de auto net zo gemakkelijk. De i10 ligt comfortabel op de weg en blijft ook bij 130 km/h (of windkracht 6) keurig in het spoor. Een volwassen rijdende auto.
Wat bevalt minder aan de Hyundai i10?
In Nederland wordt de i10 alleen geleverd met driecilinders. De standaardversie - waarmee wij hebben gereden - heeft nog steeds de oude 1,0-liter Gamma-motor van de vorige generatie. Met een vermogen van 67 pk en een maximum koppel van 96 Nm, is de nieuwe i10 geen snelheidsmonster. Om eerlijk te zijn: het is allemaal een beetje schrapen, vooral in de laagste toerenregionen en in de hoogste versnelling heeft de motor het zwaar. Over een paar maanden verschijnt de i10 1.0 T-GDI, met directe inspuiting, een turbo en 100 pk. Reken er maar op dat die sportief aangeklede (en veel duurdere) i10 N Line een heel leuk scheurijzertje wordt!
Wanneer komt de Hyundai i10 en wat gaat-ie kosten?
Vanaf 17 februari staat de nieuwe Hyundai i10 bij de dealer. Prijzen beginnen bij 12.995 euro voor de i-Drive-uitvoering – die standaard al heel ruim in zijn veiligheidsvoorzieningen zit. Daarboven staat de Comfort (14.995 euro, onder meer met een mooi 8-inch touchscreen) en als je jezelf wilt trakteren op de meest complete i10, dan zit je voor 16.795 euro zeer weldadig in de Premium-uitvoering. Voor hetzelfde bedrag kun je de i10 ook met een automaat bestellen. Die wordt uitsluitend geleverd in de Comfort-uitvoerig.
Wat vind ikzelf van de Hyundai i10?
De Hyundai i10 is er weer op vooruitgegaan. Hij oogt wat stoerder dan zijn voorganger, je kunt er met gemak met z’n vieren in, de auto heeft een prima wegligging en voor het bescheiden bedrag dat je voor de auto betaalt, krijg je simpelweg heel veel terug. In het platte Hollandse landschap weet de futloze 1,0-liter driecilinder zijn tekortkomingen waarschijnlijk nog aardig te verbloemen, maar een pk’tje of 10 erbij zou geen overbodige luxe zijn. Maar goed, voor een krappe 13.000 euro mag je niet te veel eisen. In de eerste plaats moet je blij zijn dat Hyundai nog altijd brood in het A-segment ziet. Bij de concurrentie valt immers weinig meer te kiezen in deze laagste prijscategorie.
De zekerheid van Univé: uitstekende service en altijd een gunstige premie.