Eerste review: vernieuwde Alfa Romeo Stelvio (2020)
De Alfa Romeo Giulia en Stelvio stammen uit 2016 en krijgen pas over twee jaar een facelift. Om ze toch een beetje bij de tijd te houden, heeft Alfa Romeo ervoor gekozen om ze een kleine update te geven. En dat merk je vooral in het interieur. We reden alvast met de vernieuwde Stelvio.
Wat is er opvallend aan de Alfa Romeo Stelvio?
Dat er qua uiterlijk dus helemaal niets is veranderd. Wel gaat het leveringsprogramma op de schop. Het basismodel heet gewoon Stelvio. Daarboven komen we historische aanduidingen tegen als Super en Ti (dat staat voor Turismo Internazionale); de meer op sportiviteit gerichte versies heten Sprint en Veloce. De Stelvio Ti is er met een achterbumper, zijskirts en wielkastranden in een contrasterende kleur, wat aan de Alfa Romeo 164 zou moeten herinneren. Vanaf medio 2020 zijn er Legacy-kleuren leverbaar, beginnend met de tinten Junior GT-oker (oranjegeel) en Villa d’Este 6C Red.
Wat is er goed aan de Alfa Romeo Stelvio?
We reden de 280 pk sterke variant van de Stelvio. Zijn turboviercilinder is soepel, sterk en gekoppeld aan een uitstekende automatische transmissie. Met de bekende DNA-knop is de aandrijflijn in drie standen te zetten: All Weather, Normal en Dynamic. Het maakt eigenlijk niet uit welke van de laatste twee standen je kiest, altijd hangt er een sportieve zweem om de Stelvio. Dat hij een grote, zware ‘offroader’ is, merk je achter het stuur niet of nauwelijks. Doe een spreekwoordelijke blinddoek om en je denkt als bestuurder dat je in een Giulia zit. We durven hem wel aan: de Stelvio is een van de best sturende suv’s op de markt. Nieuw in het interieur is het 7-inch informatiedisplay tussen de klokken in het instrumentarium; een digitale cockpit levert Alfa Romeo niet. Het 8,8-inch scherm op de middenconsole kon eerder alleen met een draaiknop worden aangestuurd, maar is nu ook gevoelig voor aanraking. De geüpdatete Stelvio beschikt over een hele reeks Advanced Driver Assistance Systems, waarmee hij onder enkele omstandigheden semi-autonoom kan rijden. Alfa Romeo kwam van een flinke achterstand op dat vlak.
Wat kan er beter aan de Alfa Romeo Stelvio?
Alfa Romeo heeft de geluidsisolatie van de Stelvio verbeterd, maar toch is de Italiaan niet fluisterstil. Zijn 2,0-liter viercilinder turbomotor laat veelvuldig van zich horen en klinkt rauw. Dissonant blijft het navigatiesysteem, dat wat ons betreft niet het meest duidelijke is. In de hak van de Italiaanse laars – waar we de Stelvio aan de tand voelden – stuurden we herhaaldelijk verkeerd.
Wanneer komt de vernieuwde Alfa Romeo Stelvio en wat kost-ie
Wat de Stelvio gaat kosten, is nog niet bekend. Het vernieuwde model komt begin volgend jaar op de markt, met een 200 pk of 280 pk leverende benzinemotor, of als turbodiesel met 160, 190 of 210 pk. Helemaal aan de top van het leveringsprogramma staat nog altijd de Stelvio Q, die in 2020 vernieuwd wordt. Hij wordt aangedreven door een 2,9-liter V6 met twee turbo’s en een vermogen van 510 pk.
Wat vind ikzelf van de Alfa Romeo Stelvio?
De Stelvio is een echte stuurmansauto, met na deze update een duidelijk aantrekkelijker interieur en technologie waarmee Alfa Romeo niet boven de concurrentie uitspringt, maar waarmee het ook niet meer ver achterloopt. Natuurlijk is het gemakkelijk om voor de gevestigde orde te kiezen, maar denk eens outside the box. Want daar presenteert de Stelvio zich als een uitstekende keuze.
De zekerheid van Univé: uitstekende service en altijd een gunstige premie.