Test Mercedes E 350 d Coupé: la dolce vita
Een grote, stijlvolle coupé is een van de beste auto's om kennis te maken met alle geneugten die van Mercedes zo'n beroemd automerk maken.
De Mercedes E 350 d Coupé leent zich uitstekend voor een Dolce Vita- of Grande Bellezza-achtige setting. Zon, eten, mooie vrouwen, sensuele dansbewegingen. Er zijn maar weinig auto's die dat uitstralen. Mercedes slaagt er bij sommige van zijn modellen in precies de juiste balans te vinden tussen ingetogenheid en poeha. De E 350 d Coupé heeft geen ordinaire spoilers, grote wielen of verlagingssets. Hij pronkt op andere manieren.
Het lijnenspel van de Mercedes E-klasse Coupé is simpel, ontwerper Gorden Wagener wilde zo weinig mogelijk tierlantijnen aanbrengen. De zijruiten hebben geen omlijsting, een B-stijl ontbreekt. Het derde zijruitje is een ander mooi detail. En dus zie je de auto best voor je rond een nachtelijke Trevi-fontein, of op de parkeerplaats van een Romeins appartementencomplex waar gefeest wordt met uitzicht op het Colosseum. Het zoete leven. Tikje decadent, maar daar kom je in deze auto mee weg.
Welke verzekering je ook kiest, met Univé ga je binnen 10 minuten voordelig en goed verzekerd de weg op.
“Precies de juiste balans tussen ingetogenheid en poeha”
Gordelaanreikers
Bij een zorgeloos leven horen zorgeloze opties. Instappen is iets wat nog wel enige moeite kost: gezien de laagte van de carrosserie, is dat een hele kunst. Maar als je zit, wordt de gordel je keurig aangereikt, zodat je geen moeilijke draaibeweging met je bovenlichaam hoeft te maken.
Het dashboard met twee grote schermen kennen we, maar blijft mooi. Achterin valt zelfs de beenruimte mee als je rond de 1,80 meter bent. Mercedes heeft twee afzonderlijke stoelen geplaatst voor een vleugje extra chic. De meeste versies van de Mercedes E-klasse Coupé zijn viercilinders, maar bij zowel de benzine- als de dieselmotoren hebben de topmodellen zes cilinders. Noem ons ouderwets, maar dat 'heurt' ook eigenlijk bij een sportcoupé.
Heerlijke diesel
Onze Mercedes E 350 d heeft een zescilinder turbodiesel, met een inhoud van drie liter. Mercedes heeft veel werk verricht om vrijwel geen geluid van de motor tot je gehoor door te laten dringen. De motor verricht onhoorbaar wonderen: hij heeft nog geen zes seconden nodig om van 0 naar 100 km/h te sprinten en bereikt moeiteloos snelheden tot ver boven de 200 km/h.
“De E 350 d Coupé is een flaneur, geen auto voor bochtenorgies.”
De basisafstemming van het onderstel is comfortabel - we hadden geen moment de neiging om de schokdempers een tikje steviger in te stellen. De E 350 d Coupé is een flaneur, geen auto voor bochtenorgies. Optioneel kun je de zomerzon vrij spel geven door een panoramisch schuifdak te bestellen (1718 euro).
Raison d'être van de Mercedes E Coupé
Mercedes, BMW en Audi zijn de laatste jaren in een titanenstrijd verwikkend om zoveel mogelijk marktsegmenten af te dichten. Ze bieden talloze suv's, crossovers, stationwagons en coupés. Een coupé op basis van een limousine uit het E-segment is nog altijd het exclusieve domein van Mercedes. Die traditie bij Mercedes gaat terug tot de jaren zestig. Van verre voorganger 'Strich 8' verscheen al een coupé. Van veel modellen in de oneindige prijslijst vragen we ons af wat de toegevoegde waarde is, maar de raison d'être van de Mercedes E-klasse Coupé staat wat ons betreft buiten kijf. Hij is met zijn heerlijke comfort en stijlvolle uiterlijk synoniem voor de zorgeloosheid van een lome zomer. De belichaming van La dolce vita komt uit Stuttgart en heeft een ster in de grille.
Bij Univé geniet je van een gunstige premie en uitstekende service bij ongeval of pech.