Eerste review Peugeot 208 (2019)

Als het op uiterlijk aankomt, pakt de Peugeot 208 gelijk de koppositie in het B-segment. Maar om de consument te overtuigen, heeft hij meer nodig dan een mooi snoetje. En gelukkig biedt hij dat ook.

Wat is er opvallend aan de Peugeot 208?

Zijn design. Peugeot heeft de ontwerptaal van de grote 508 perfect vertaald naar de compacte 208. Het maakt niet uit welk uitrustingsniveau je kiest, altijd ziet de hatchback eruit om door een ringetje te halen. De donkere baan over de achterklep en de aanduiding op de c-stijl komen van de fameuze 205. En ook vooraan heeft Peugeot het verleden met het heden gecombineerd. De typeaanduiding op de motorkap en het leeuwlogo in de grille grijpen terug op de jaren zeventig en de cobratanden die in de bumper bijten zagen we eerder op de 508. Als GT-Line heeft de 208 dikke zwarte randen om de wielkasten. Wat ons betreft staat dat de kleine Fransman uitstekend.

Wat is er goed aan de Peugeot 208?

Laten we beginnen met zijn rijeigenschappen. Op de slechte Portugese wegen waarop wij reden, kon de 208 wat stoterig zijn, maar over het algemeen is het comfort prima in orde. Erg vermakelijk is het vleugje sportiviteit dat Peugeot in het onderstel en de stuurinrichting heeft gestopt. De 208 laat zich speels van bocht naar bocht dirigeren. Zijn kleine stuurtje ligt heerlijk in de hand en is onderdeel van de zogenaamde i-Cockpit, waarbij je over het stuur naar de meters kijkt, in plaats van er doorheen. Bij de 208 Like en Active is het instrumentarium analoog. Vanaf het Allure-uitrustingsniveau is de i-Cockpit standaard. Die werkt nu met een mooi 3d-effect, waarbij belangrijke informatie – zoals de snelheid – vóór de andere gegevens wordt geprojecteerd. Peugeot geeft er een reden voor op, maar het is gewoon een (fraaie) gimmick. De handgeschakelde zesbak van de 100 pk-versie wisselt snel en gemakkelijk van verzet, maar voelt ook een beetje vaag aan. Bovendien is de vorm van de pookknop wat ons betreft te lomp. Wie kiest voor de achttraps automaat zal niet teleurgesteld zijn. De transmissie schakelt soepel en vlot. Wat motoren betreft: kies de 100 pk sterke driecilinder! Die heeft de gang er goed in en klinkt lekker. De versie met 75 pk is te traag en de topmotorisering met 130 pk te duur.

Wat kan er beter aan de Peugeot 208?

Het komt hier aan op details. De tiptoetsen op de middenconsole geven geen feedback, waardoor je echt moet kijken of het indrukken gelukt is. Daarbij werkt het infotainmentsysteem van Peugeot op zich prima, maar is het niet bijster snel. Een klein puntje over de bekerhouders: die zitten vlak voor de versnellingspook. En als daar bekers, blikjes of flesjes in staan, is dat in een 208 met handbak erg lastig. De ruimte op de tweede zitrij is beperkt (iemand van 1,85 meter of langer kan niet ‘achter zichzelf’ zitten), maar dat hoort een beetje bij dit segment.

Wanneer komt de Peugeot 208 en wat kost-ie?

De 208 komt nog dit jaar op de Nederlandse markt (op de elektrische e-208 is het wachten tot begin 2020) en heeft een vanafprijs van 17.850 euro. Voor dat bedrag krijg je een 1,2-liter driecilinder met 75 pk en een handgeschakelde vijfbak in de karige Like-uitrusting. Wij raden echter aan om de 100 pk sterke variant van dezelfde motor te nemen (vanaf 20.630 euro), bij voorkeur als Allure (22.430 euro) of GT-Line (24.230 euro). Standaard is die uitgerust met een zesbak, maar een achttraps automaat is ook leverbaar. Het voorlopige topmodel van de 208-reeks is de GT-Line met 130 pk en automaat. Die 27.930 kostende uitvoering zouden wij laten staan. Aan 100 pk heb je meer dan genoeg. Van de 1.5 BlueHDi met 100 pk verwacht Peugeot in Nederland weinig. De turbodiesel is er dan ook maar in één versie: de 22.830 euro kostende Active met handgeschakelde zesbak.

Wat vind ikzelf van de Peugeot 208?

Ik ben buitengewoon gecharmeerd van de Peugeot 208: van zijn ontwerp, van zijn interieur en van zijn rijeigenschappen. Laat ik mijn gedroomde exemplaar even samenstellen: ik neem een GT-Line met 100 pk en een handbak, in het geel metallic uiteraard (hulde voor Peugeot dat het die kleur gratis heeft gemaakt). De schade? Precies 24.230 euro. Maar ja … voor 3500 euro minder heb ik een Ford Fiesta ST-Line, eveneens met 100 pk. Lastig!

Tip
Veilig en zorgeloos de donkere maanden door
Veilig en zorgeloos de donkere maanden door

Bij Univé geniet je van een gunstige premie en uitstekende service bij ongeval of pech.

Remco Slump
Door Remco Slump

Voormalig redacteur van Auto Review. Liep in 2005 stage bij het autoblad dat hij als kind las en bleek best een potje te kunnen schrijven. Heeft dringend een hoger salaris nodig, aangezien youngtimers uit de 90s en 00’s akelig duur zijn geworden. Kwijlt zonder schaamte als er een BMW 850CSi langsrijdt. Lees meer »

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties