AeroSpace: Saab 9-3 Sport Estate 2.8 V6 Aero
Het Zweedse merk Saab heeft zijn oorsprong liggen in de bouw van vliegtuigen. Die ervaring en ontwikkelingen heeft het merk duidelijk doorvertaald in haar auto’s. Niet alleen in vorm en gebruiksvriendelijkheid maar ook qua prestaties.
Een Saab wordt nog altijd gekenmerkt door zijn eigenzinnige vormgeving en bijzondere details. Bij de introductie van de nieuwe 9-3 Sport Sedan werd de eigenzinnige vormgeving een beetje overboord gegooid en presenteerden de Zweden een zakelijke sedan. Dit jaar volgde de 9-3 Sport Estate, een concurrent voor de succesvolle Audi A4 Avant, BMW 3-serie Touring en Mercedes C-klasse Combi. Meer dan bij de 9-3 Sport Sedan speelde de eigenzinnige vormgeving weer op. Volgens Saab heeft de D-stijl de vorm van een hockeystick en door de oplopende lijn van de ramen straalt de auto snelheid uit. De achterlichten zijn altijd uitgevoerd in een witte kleur, ‘Frozen look’ genoemd door Saab.
Cockpit
Ook in het interieur is de typische Saab-vormgeving terug te vinden. Het dashboard lijkt op de cockpit van een vliegtuig. De vele knopjes, meters en displays mogen weliswaar wat rommelig overkomen, de ergonomie scoort wel een dikke voldoende. ’s Avonds heb je de mogelijkheid om met het knopje ‘Night Panel’ de minder belangrijke knopjes, meters en displays uit te schakelen. Dit zorgt voor een rustige aanblik op de cockpit. De sleutel heeft, zoals bij elke Saab, een plaatsje gevonden tussen de voorstoelen en de handrem is verwerkt in een handgreep naast de sleutel. Het gehele interieur ziet er zeer verzorgd uit. De gebruikte materialen, kleuren en vormen geven je het gevoel van kwaliteit. De verschillende onderdelen sluiten goed op elkaar aan. Het stuurwiel is voor een deel in aluminium uitgevoerd en geeft een sportieve look aan het interieur. Het optionele audio/navigatiesysteem met 6 CD-wisselaar zit mooi in het dashboard weggewerkt. Het uitgebreide systeem heeft een prachtige geluidskwaliteit en herbergt vele functies waaronder een Bluetooth-carkit, ingebouwde telefoon en WAP-browser.
Ook in het interieur is de typische Saab-vormgeving terug te vinden. Het dashboard lijkt op de cockpit van een vliegtuig. De vele knopjes, meters en displays mogen weliswaar wat rommelig overkomen, de ergonomie scoort wel een dikke voldoende. ’s Avonds heb je de mogelijkheid om met het knopje ‘Night Panel’ de minder belangrijke knopjes, meters en displays uit te schakelen. Dit zorgt voor een rustige aanblik op de cockpit. De sleutel heeft, zoals bij elke Saab, een plaatsje gevonden tussen de voorstoelen en de handrem is verwerkt in een handgreep naast de sleutel. Het gehele interieur ziet er zeer verzorgd uit. De gebruikte materialen, kleuren en vormen geven je het gevoel van kwaliteit. De verschillende onderdelen sluiten goed op elkaar aan. Het stuurwiel is voor een deel in aluminium uitgevoerd en geeft een sportieve look aan het interieur. Het optionele audio/navigatiesysteem met 6 CD-wisselaar zit mooi in het dashboard weggewerkt. Het uitgebreide systeem heeft een prachtige geluidskwaliteit en herbergt vele functies waaronder een Bluetooth-carkit, ingebouwde telefoon en WAP-browser.
Ruimte
Ruimte is een punt waarop de meeste lifestyle-combi’s niet veel hoger scoren dan de sedans waar zij van afstammen. Voorin is de ruimte in de 9-3 prima in orde. Bestuurder en passagier hebben voldoende been- en hoofdruimte. De stoelen zitten prima en bieden veel steun. Achterin houdt de ruimte niet over en moeten de voorpassagiers zich aanpassen aan langere inzittenden. Aan opbergvakjes is er in de 9-3 geen gebrek en voornamelijk de grote middenarmsteun slokt heel wat kleine spulletjes op. De bagageruimte is goed toegankelijk en de lichte aluminium achterklep opent gemakkelijk. Met 419 liter inhoud is de bagageruimte gemiddeld van grootte. De vloer van de bagageruimte is opklapbaar om zo de ruimte in tweeën de splitsen. Tevens is er onder de vloer plaats voor wat kleine spulletjes.
Ruimte is een punt waarop de meeste lifestyle-combi’s niet veel hoger scoren dan de sedans waar zij van afstammen. Voorin is de ruimte in de 9-3 prima in orde. Bestuurder en passagier hebben voldoende been- en hoofdruimte. De stoelen zitten prima en bieden veel steun. Achterin houdt de ruimte niet over en moeten de voorpassagiers zich aanpassen aan langere inzittenden. Aan opbergvakjes is er in de 9-3 geen gebrek en voornamelijk de grote middenarmsteun slokt heel wat kleine spulletjes op. De bagageruimte is goed toegankelijk en de lichte aluminium achterklep opent gemakkelijk. Met 419 liter inhoud is de bagageruimte gemiddeld van grootte. De vloer van de bagageruimte is opklapbaar om zo de ruimte in tweeën de splitsen. Tevens is er onder de vloer plaats voor wat kleine spulletjes.
Krachtige turbomotor
Op de achterklep van de door ons gereden 9-3 Sport Estate was het typeplaatje Aero te vinden. Dat betekent niet alleen een lekker dikke uitstraling met een voorspoiler, zijskirts, achterspoiler, dubbele uitlaatpijp en 18 inch lichtmetalen wielen, maar ook een krachtige 2.8 liter V6 turbomotor. Deze 250 pk sterke zescilinder valt op door zijn enorm soepele en stille karakter. Wanneer je in lage toerentallen rijdt en een rustige rijstijl hebt zal niet eens opvallen tot wat voor prestaties deze motor in staat is. Dankzij het hoge koppel (350 Nm) kunnen rotondes met gemak in de vierde versnelling worden genomen en zelfs in z’n zes heb je bij 80 km/h geen enkele moeite om te accelereren. Maar wanneer je echt zou willen kun je heel hard gaan met deze 9-3 Sport Estate. Wanneer je hoger in toeren gaat rijden en de turbo gaat assisteren krijg je een enorme duw in de rug en ‘vliegt’ deze Zweed ervandoor. Wanneer je overschakelt en weer vol op het gas gaat wordt je getrakteerd op een krachtige acceleratie en een bijbehorende duw in de rug. De combinatie motor-/uitlaatgeluid klinkt mooi maar nooit opvallend. De turbo hoor je op de achtergrond en zorgt ten allen tijde voor een zoemend geluid.
Op de achterklep van de door ons gereden 9-3 Sport Estate was het typeplaatje Aero te vinden. Dat betekent niet alleen een lekker dikke uitstraling met een voorspoiler, zijskirts, achterspoiler, dubbele uitlaatpijp en 18 inch lichtmetalen wielen, maar ook een krachtige 2.8 liter V6 turbomotor. Deze 250 pk sterke zescilinder valt op door zijn enorm soepele en stille karakter. Wanneer je in lage toerentallen rijdt en een rustige rijstijl hebt zal niet eens opvallen tot wat voor prestaties deze motor in staat is. Dankzij het hoge koppel (350 Nm) kunnen rotondes met gemak in de vierde versnelling worden genomen en zelfs in z’n zes heb je bij 80 km/h geen enkele moeite om te accelereren. Maar wanneer je echt zou willen kun je heel hard gaan met deze 9-3 Sport Estate. Wanneer je hoger in toeren gaat rijden en de turbo gaat assisteren krijg je een enorme duw in de rug en ‘vliegt’ deze Zweed ervandoor. Wanneer je overschakelt en weer vol op het gas gaat wordt je getrakteerd op een krachtige acceleratie en een bijbehorende duw in de rug. De combinatie motor-/uitlaatgeluid klinkt mooi maar nooit opvallend. De turbo hoor je op de achtergrond en zorgt ten allen tijde voor een zoemend geluid.
Gevoelloze besturing
Op papier is de 9-3 Sport Estate 2.8 V6 Turbo sneller dan de meeste andere weggebruikers. Deze 250 pk sterke stationwagon heeft slechts 6,9 seconden nodig heeft om naar 100 km/h te sprinten en haalt een topsnelheid van 245 km/h. Dat zijn tijden waarmee je het grootste deel van de medeweggebruikers het nakijken geeft. Dankzij het sportonderstel is de 9-3 ook in de bochten snel. Hij heeft een sportief onderstel dat tegelijkertijd ook veel comfort biedt. Overhellen kent de 9-3 niet en ook bij krachtig accelereren of remmen gedraagt de carrosserie zich zeer stabiel. Vrij uniek is de ReAxs achteras die in de bochten licht meestuurt waardoor de auto heel direct reageert op stuurbewegingen. Dat is ook merkbaar, de 9-3 stuurt heel scherp maar helaas erg ongevoelig. De besturing is veel te licht voor een sportieve auto als deze en heeft daardoor weinig gevoel.
Op papier is de 9-3 Sport Estate 2.8 V6 Turbo sneller dan de meeste andere weggebruikers. Deze 250 pk sterke stationwagon heeft slechts 6,9 seconden nodig heeft om naar 100 km/h te sprinten en haalt een topsnelheid van 245 km/h. Dat zijn tijden waarmee je het grootste deel van de medeweggebruikers het nakijken geeft. Dankzij het sportonderstel is de 9-3 ook in de bochten snel. Hij heeft een sportief onderstel dat tegelijkertijd ook veel comfort biedt. Overhellen kent de 9-3 niet en ook bij krachtig accelereren of remmen gedraagt de carrosserie zich zeer stabiel. Vrij uniek is de ReAxs achteras die in de bochten licht meestuurt waardoor de auto heel direct reageert op stuurbewegingen. Dat is ook merkbaar, de 9-3 stuurt heel scherp maar helaas erg ongevoelig. De besturing is veel te licht voor een sportieve auto als deze en heeft daardoor weinig gevoel.
Veiligheid
Veiligheid staat bij de Zweedse autofabrikanten hoog in het vaandel. Saab staat al sinds het begin van hun bestaan te boek als één van de veiligste autofabrikanten ter wereld. Ook bij de 9-3 Sport Estate is merkbaar veel aandacht besteed aan de veiligheid op weg, maar ook rondom de auto. Zo zijn de lampjes in de deuren zeer krachtig waardoor ze een groot deel rondom de auto verlichten. Ook de grote lampen in de achterklep en de mogelijkheid om op de afstandbediening de verlichting te activeren getuigd van veel aandacht voor veiligheid en gemakt rondom de auto. Actieve veiligheid onderweg vinden we in de vorm van Bi-Xenon koplampen, extra krachtige hogedruksproeiers voor de voorruit en koplampen, ABS, Brake Assist, EBD, ESP en tractiecontrole. Mocht het onverhoopt mis gaan dan staan er vele airbags en anti-whiplash hoofdsteunen klaar om voor bescherming te zorgen. Ook de plaatsing van de contactsleutel tussen de voorstoelen heeft met veiligheid te maken en voorkomt letsel aan de rechterknie.
Veiligheid staat bij de Zweedse autofabrikanten hoog in het vaandel. Saab staat al sinds het begin van hun bestaan te boek als één van de veiligste autofabrikanten ter wereld. Ook bij de 9-3 Sport Estate is merkbaar veel aandacht besteed aan de veiligheid op weg, maar ook rondom de auto. Zo zijn de lampjes in de deuren zeer krachtig waardoor ze een groot deel rondom de auto verlichten. Ook de grote lampen in de achterklep en de mogelijkheid om op de afstandbediening de verlichting te activeren getuigd van veel aandacht voor veiligheid en gemakt rondom de auto. Actieve veiligheid onderweg vinden we in de vorm van Bi-Xenon koplampen, extra krachtige hogedruksproeiers voor de voorruit en koplampen, ABS, Brake Assist, EBD, ESP en tractiecontrole. Mocht het onverhoopt mis gaan dan staan er vele airbags en anti-whiplash hoofdsteunen klaar om voor bescherming te zorgen. Ook de plaatsing van de contactsleutel tussen de voorstoelen heeft met veiligheid te maken en voorkomt letsel aan de rechterknie.
Uitrusting
Het (top)model waarmee wij hebben gereden was de 2.8 V6 Turbo Aero en kost minimaal € 50.890,-. Saab levert de 9-3 Sport Estate met nog vier benzinemotoren en twee diesels. De goedkoopste benzineversie is de 122 pk sterke 1.8 (zonder turbo) en kost € 30.490,-. De diesels beginnen bij € 35.490,- voor de 1.9 TiD (120 pk). Daarmee is de 9-3 Sport Estate zeer concurrerend geprijsd. Als we de Zweed vergelijken met de eerder genoemde concurrenten van Audi, BMW en Mercedes is hij een stuk goedkoper. In de standaarduitrusting is dat niet terug te vinden want al op de Linear (basismode) is de 9-3 erg compleet. Zaken als een met leer bekleed stuurwiel, middenarmsteun vóór en achter, airco, centrale deurvergrendeling op afstand, elektrische ramen vóór en achter, elektrische verstelbare en verwarmbare spiegels, koplampen met follow-me-home, audiosysteem en cruise control zijn standaard.
Het (top)model waarmee wij hebben gereden was de 2.8 V6 Turbo Aero en kost minimaal € 50.890,-. Saab levert de 9-3 Sport Estate met nog vier benzinemotoren en twee diesels. De goedkoopste benzineversie is de 122 pk sterke 1.8 (zonder turbo) en kost € 30.490,-. De diesels beginnen bij € 35.490,- voor de 1.9 TiD (120 pk). Daarmee is de 9-3 Sport Estate zeer concurrerend geprijsd. Als we de Zweed vergelijken met de eerder genoemde concurrenten van Audi, BMW en Mercedes is hij een stuk goedkoper. In de standaarduitrusting is dat niet terug te vinden want al op de Linear (basismode) is de 9-3 erg compleet. Zaken als een met leer bekleed stuurwiel, middenarmsteun vóór en achter, airco, centrale deurvergrendeling op afstand, elektrische ramen vóór en achter, elektrische verstelbare en verwarmbare spiegels, koplampen met follow-me-home, audiosysteem en cruise control zijn standaard.
Conclusie
Dat Saab zijn oorsprong heeft liggen in het bouwen van vliegtuigen wordt nog steeds in de auto´s doorvertaald. De krachtige uitstraling geeft voornamelijk de Aero-uitvoering het gevoel van snelheid. Het interieur heeft veel weg van een cockpit en de vele tellers, knopjes en displays verwijzen daarnaar. De ´Night Panel´ functie geeft ´s avonds een rustige aanblik. Het uitgebreide audiosysteem klinkt helder en heeft een diepe bass. Voorin en in de kofferbak scoort de 9-3 Sport Estate gemiddeld als het om ruimte gaat. Achterpassagiers moet rekenen om niet al te veel ruimte. Aan bergvakjes en bekerhouders is er geen gebrek. Het machtige koppel (350 Nm) van de 2.8 liter V6 zorgt voor een zeer soepele motor met altijd voldoende trekkracht. Hij is schakellui te rijden en een rotonde in de vier is geen probleem. Het vermogen van 250 pk zorgt ervoor dat je de meeste andere weggebruikers te snel af bent. De wegligging is dik in orde en ook het comfort is goed gecombineerd met de sportieve rij-eigenschappen. Helaas is de besturing te licht en daardoor erg ongevoelig. Ondanks de lagere vanafprijs van de 9-3 Sport Estate ten opzichte van zijn concurrenten is de standaarduitrusting van hetzelfde niveau. Kortom, een onderscheidende auto, voor een onderscheidende prijs.