Eerste review Audi Q3 Sportback (2019)
Audi lanceert zijn allereerste coupé-suv en doet het gelijk goed. In een segment waarin sommige merken op het designrandje balanceren en er zelfs overheen gaan, blijft de Q3 Sportback aan de smaakvolle, doch stoere kant.
Wat is er opvallend aan de Audi Q3 Sportback?
Zijn uiterlijk. En dat bedoelen we niet in negatieve zin. We weten dat coupé-suv’s een zekere mate van controverse oproepen (zijn ze nou mooi of niet?), maar persoonlijk vinden we de Q3 Sportback een geslaagde creatie. Het is een auto die je niet op foto’s moet zien, maar in het echt. Dan vallen zijn breed ‘uitgeklopte’ wielkasten en best fraaie daklijn een stuk beter op. We willen hem in die zin vergelijken met de Porsche Cayenne Coupé, die wat subtieler gestileerd is dan misperen als de BMW X4, X6 en Mercedes-Benz GLC Coupé en GLE Coupé.
Wat is er goed aan de Audi Q3 Sportback?
Naast zijn uiterlijk, is ook zijn innerlijk prima in orde. Het interieur van de Q3 Sportback is van een typische Audi-kwaliteit. Een hoge dus ... Onze testauto was uitgerust met een Virtual Cockpit en dat is een optie die wij graag zouden aanvinken. Er is geen beter digitaal instrumentarium dan dat. Erg mooi vinden we het (optionele) stripje alcantara over het dashboard. Ziet er heel stijlvol uit. De 35 TFSI waarmee wij reden, heeft een vermogen van 150 pk, en dat is voor de dagelijkse praktijk meer dan genoeg. Zijn 1,5-liter turbomotor wordt ondersteund door een mild hybrid-systeem, dat werkt met een extra accu. Die wordt onderweg bijgeladen door remenergie terug te winnen en levert stroom aan een geïntegreerde startmotor-generator, waarmee onder meer de benzinekrachtbron wordt uitgeschakeld om te ‘zeilen’. Dat uit- en aanzetten gebeurt zonder de gebruikelijke trillingen van een start-stopsysteem. Het is dat de toerenteller beweegt, anders heb je het niet eens door. De Q3 Sportback heeft een aantal rijmodi, waaronder Eco, Comfort en Dynamic. Die laatste is duidelijk straffer dan de andere instellingen, maar nooit te hard. Eigenlijk maakt het niet uit welke setting je kiest, de Q3 Sportback is altijd een comfortabele, goed sturende reiswagen, met een heel klein vleugje sportiviteit. Zijn uiterlijk heeft weliswaar veel effect op de zitruimte achter (zie onder), maar niet zoveel op de grote van de kofferbak. Die meet 530 – 1400 liter. Ter vergelijking: de reguliere Q3 komt tot 520 – 1525 liter.
Wat kan er beter aan de Audi Q3 Sportback?
Het is inherent aan de carrosserievorm, maar helaas houdt de hoofdruimte op de achterbank niet over. Personen die langer zijn dan 1,85 meter kunnen er niet fatsoenlijk zitten. Daarbij heeft de 35 TFSI een ietwat trage gasrespons. Bovendien heeft zijn automaat met dubbele koppeling – die over het algemeen zo goed als ongemerkt zijn werk doet – soms net iets te veel bedenktijd nodig om één of twee verzetten terug te schakelen.
Wanneer komt de Audi Q3 Sportback en wat kost-ie?
De Q3 Sportback komt in oktober op de markt, eerst als 45 TFSI Quattro (230 pk uit een 2,0-liter turbomotor) en 35 TDI (turbodiesel met 150 pk). Iets later volgt de variant die in Nederland het populairst gaat worden: de 35 TFSI met 150 pk uit een 1,5-liter turbomotor. Van die laatste is nog geen prijs bekend. De 45 TFSI en 35 TDI gaan respectievelijk 66.920 en 55.900 euro kosten.
Wat vind ikzelf van de Audi Q3 Sportback?
Ik moet bekennen dat ik niet de grootste suv-liefhebber ben en al helemaal niet van coupé-suv’s houd. Maar van de Q3 Sportback ben ik onder de indruk. Hij rijdt niet anders dan de gewone Q3, heeft hetzelfde hoogkwalitatieve interieur en is nauwelijks minder praktisch. Ik vind hem er zelfs aantrekkelijk uitzien.
De zekerheid van Univé: uitstekende service en altijd een gunstige premie.