Eerste review: Suzuki Swift Sport Katana (2019)
De Nederlandse Suzuki-importeur zag meer mogelijkheden in de Swift Sport en ontwikkelde daarom de speciale Katana. Er worden slechts dertig exemplaren van dit model geleverd.
Wat is er opvallend aan de Suzuki Swift Katana?
Katana is het vechtzwaard van de samoerai, maar bij Suzuki vindt de naam zijn oorsprong op een snelle motorfiets uit de jaren 80. Het is niet de eerste keer dat de Swift naar deze tweewieler wordt vernoemd, begin jaren 90 was er een aangekleed actiemodelletje met dezelfde bijnaam. En nu keert de Katana terug, met de snelle Swift Sport als basis. De Nederlandse Suzuki-importeur merkte dat er heel veel leuke dingen met deze verhitte hatchback gedaan konden worden. De testauto staat op zwarte 18-inch OZ-wielen, de flanken en motorkap zijn bestickerd, uit de achterbumper priemen de twee stortkokers van de Remus-uitlaat en in de grille is een rode bies met Katana-belettering aangebracht. Dat laatste detail zie je ook in de rugleuning van de kuipstoelen terugkomen, net zoals het serienummer boven aan de C-stijlen. En in de portierpanelen is het Japanse symbool voor Katana gestikt.
Wat is er goed aan de Swift Sport Katana?
De belangrijkste modificatie aan de Swift Sport is het volledig verstelbare sportonderstel van de gerenommeerde specialist HKS. Vering en demping kunnen geheel naar de wensen van de bestuurder worden ingesteld – of naar de route die je met de Swift Sport Katana wilt gaan verkennen. Bovenop de anderhalve centimeter die de Swift Sport standaard al is verlaagd, staat de testauto nog eens 3 centimeter dichter op het asfalt. En dat resulteert in een spijkerharde maar vlijmscherpe afstemming. Zelfs op een weg waar je met het oog geen oneffenheid kunt ontdekken, hobbelt de Swift Sport Katana als op Belgische kasseien. En pikt-ie bochtjes als Sjinkie Knegt.
Wat kan er beter aan de Swift Sport Katana?
Het kabaal dat de Michelins maken is storend. Het stugge onderstel kan op de lange duur behoorlijk vermoeiend worden. Het infotainmentsysteem heeft heel andere ideeën dan jij. Zonder Android Auto of Apple CarPlay kun je de muziek op je smartphone niet beluisteren. Een stukkie gasgeven met de Swift Sport Katana en je bent alle tekortkomingen al gauw weer vergeten.
Wanneer komt de Swift Katana en wat kost-ie?
De Katana kost 28.999 euro. Dat is 4000 euro meer dan de standaard Swift Sport. Als je geïnteresseerd bent in de Katana, dan moet je er wel snel bij wezen, want meer dan dertig exemplaren worden er niet geleverd.
Wat vind ikzelf van de Suzuki Swift Sport Katana?
Ik dacht dat ik voor dit soort autootjes inmiddels wel te oud zou zijn, maar de Swift Sport Katana haalt weer de kwajongen in me naar boven. De auto zit je de hele tijd op te stoken, in je zij te prikken, plaagstootjes uit te delen, onrust te stoken. Om horendol van te worden! Totdat je gehoor geeft aan z'n uitnodigingen. Dan heb je met de Swift Sport Katana de allergrootste lol. En waan je je weer even jaren jonger.
De zekerheid van Univé: uitstekende service en altijd een gunstige premie.