Eerste review BMW Z4 sDrive30i (2019)
De BMW Z4 is er vooralsnog in drie smaken. Het topmodel – met 340 pk sterke zescilinder – krijgt de meeste aandacht, maar is eigenlijk niet de variant die je wilt hebben. Zo’n 23.000 euro minder duur en vrijwel net zo goed, is deze Z4 sDrive30i.
Wat is opvallend aan de BMW Z4 sDrive30i?
Dat het een behoorlijk uit de kluiten gewassen auto is geworden. De nieuwe Z4 is 23 centimeter (!) langer dan de eerste generatie, 8 centimeter breder en zo’n 170 kilogram zwaarder. Door zijn grote overhang voor en achter heeft hij qua proporties iets weg van de laatste generatie Mercedes-Benz SL. Standaard staat de Z4 sDrive30i op 17-inch wielen, maar dat oogt iel. Onze testauto had 19-inch M-wielen. En die vullen de wielkasten mooi. Een ander opvallend aspect aan de Z4 is zijn cabriokap, die gelukkig weer van stof is gemaakt. Want hoe sierlijk de vorige generatie ook was, dat metalen klapdak was toch een beetje een afknapper.
Wat is er goed aan de BMW Z4 sDrive30i?
Hoewel je de Z4 geen volbloed sportwagen kunt noemen, is hij ook niet zomaar een cabriolet. Zijn stuurgedrag is haarscherp, waarbij de lol nog eens wordt versterkt door dat echte roadstergevoel. Je zit ver naar achteren – bijna op de achteras – en kijkt uit over een ellenlange motorkap. Het geluid van de viercilinder turbomotor voorin is donker, maar subtiel. In de Sport-rijmodus plopt de uitlaat bij het loslaten van het gaspedaal, maar het wordt nooit te overdreven. Als sDrive30i is de Z4 meer dan snel genoeg, met een 0-100 km/h-tijd van 5,4 seconden. Zijn fraaie dashboard is iets naar de bestuurder toegedraaid, met een lekker dik stuurwiel en een gemakkelijk aan te sturen iDrive-infotainmentsysteem. Een fijne optie is de head-up display, die de belangrijkste gegevens in de voorruit projecteert. Ruimte in de cabine is er genoeg, ook met de kap dicht. Die laatste vouwt weg achter de stoelen en neemt geen bagageruimte in. De kofferbak van de Z4 is met een inhoud van 281 liter niet bijzonder groot, maar wel bruikbaar.
Wat kan er beter aan de BMW Z4 sDrive30i?
Als het op uiterlijk aankomt, vinden we de Z4 geen topper. Hij oogt lomp, met een stompe neus, een te brede bek, suffe koplampen, een lelijke luchtopening op de flanken en een te forse derrière. Maar goed, smaken verschillen …
Wanneer komt de BMW Z4 sDrive30i en wat kost-ie?
De BMW Z4 is al een tijdje op de markt. Hij is er in drie uitvoeringen. De eerste twee daarvan worden aangedreven door een 2,0-liter viercilinder twinturbomotor. Als sDrive20i is de Z4 197 pk sterk en kost hij minstens 52.345 euro. Voor ruim 3000 euro meer is er de sDrive30i (55.975 euro), die liefst 258 pk levert. Een flinke klap duurder – onder meer door de BPM-boete – is het topmodel van de Z4-reeks: de M40i. Die wordt aangedreven door zescilinder met twee turbo’s, komt tot een vermogen van 340 pk en kost niet minder dan 79.298 euro.
Wat vind ikzelf van de BMW Z4 sDrive30i?
Ik ben blij verrast door de Z4. Zoals ik al schreef: ik ben geen fan van het design, maar moet wel toegeven dat de Z4 in het echt beter oogt dan op de foto. Laat ik het uiterlijk buiten beschouwing, dan is de BMW echt een fantastische roadster, ook als sDrive30i. Er is een Z4 M40i – met 340 pk sterke zescilinder lijnmotor – maar dat model zou ik overslaan. Voor ruim 23.000 euro minder heb je aan de sDrive30i een nauwelijks minder prikkelende auto. Hij stuurt heerlijk direct, is vlot genoeg, heeft een mooi afgewerkte cabine en een infotainmentsysteem dat intuïtief werkt.
Bij Univé geniet je van een gunstige premie en uitstekende service bij ongeval of pech.