Eerste review: Ford Ranger Raptor (2019)
De Ford Ranger Raptor oogt stoer, gespierd, macho en mannelijk. Maar het draait niet om uiterlijk vertoon alleen. Hij voelt zich het lekkerste in zijn vel in het ruige terrein.
Wat is opvallend aan de Ford Ranger Raptor?
De Raptor is een intimiderende verschijning. De standaard Ranger verandert in één klap in een timide autootje. De Raptor staat 5 centimeter hoger op zijn wielen, heeft een 15 centimeter grotere spoorbreedte en met zijn 285/70 R 17 offroad-banden van BF Goodrich beklimt hij steile duinen als warm-up voordat hij als volleerde mudmaster de zuigende modder trotseert. Om te voorkomen dat er scherpe rots door het carter van de motor boort of er een boomstammetje achter de wielophanging blijft steken, is een 2,3 centimeter dikke beschermplaat onder de auto vastgezet. Over de wielophanging gesproken: dat is ontwikkeld door dezelfde mensen die de Fiesta ST en Focus RS tot zulke geweldige scheurijzers hebben omgevormd. De Ranger Raptor staat op speciale schokdempers van Fox Racing Shox, die zelfs de meest hobbelige ondergrond tot een biljartlaken gladstrijken. Ook aan boord heeft het werkpaard van Ford de Raptor-behandeling ondergaan. Comfortabele sportstoelen met bekleding van leer en een ruwe suède-achtig materiaal, in combinatie van een griprijk sportstuur met rode centrummarkering (wie een mooier woord voor het rooie ringetje weet, mag het zeggen!) en schakelflippers achter het stuur benadrukken de sportieve aard van de Ranger Raptor.
Wat kan er beter aan de Ford Ranger Raptor?
In het terrein wekt de Ranger Raptor de indruk een gigantische auto te zijn. Heb je een heuveltje beklommen en zet je de afdaling in, dan zie je niet wat er voor je neus gebeurt. En manoeuvrerend in het bos, moet je in de spiegels goed in de gaten houden of de uitgeklopte wielkuipen niet door een boom worden geschampt. Een camera op de neus zou alvast een welkom hulpmiddel zijn om Ranger Raptor voor schade te behoeden. Alhoewel een paar schaafwonden in het plaatwerk of krassen op de glimmende lak de ruige uitstraling van de Ranger Raptor alleen maar zouden versterken …
Wat is er goed aan de Ford Ranger Raptor?
De Ranger Raptor schaart zich bij offroadspecialisten als de Land Rover Defender en Jeep Wrangler. Je kunt met een paar draai- en drukknoppen kiezen uit tal van 4x4-mogelijkheden, met lage gearing, hill descent control en allerlei elektronische software-afstellingen voor bijvoorbeeld sneeuw, zand, modder en rotsen. Het programma ‘Baja’ is bedoeld voor offroad-prestaties op hogere snelheden. Dankzij zijn krachtige tweeliter turbodieselmotor, die 213 pk en een koppel van 500 Nm levert, haalt de Ranger Raptor voor een steile beklimming of diepe modderpoel zijn schouders op. Maar wat vooral indruk maakt, is het manier waarop de Fox Racing Shox hun dempende werk verrichten. Een wasbordje of hoge snelheid is alsof je in een Mercedes S-Klasse over de A2 zoeft. Een diepe kuil en de wielen blijven dankzij de lange veerwegen innig contact behouden met de ondergrond, zodat het noppenprofiel van de BF Goodrich-banden zich vast kan bijten in het zand, de sneeuw of de modder. Op de vraag hoe de Ranger Raptor zich gedraagt op asfalt, moeten we je helaas een antwoord schuldig blijven. We maakten kennis met de auto op een afgesloten offroadparcours met een groot hek eromheen.
Wanneer komt de Ford Ranger Raptor en wat kost-ie?
Nog een paar maandjes geduld, voordat de Ranger Raptor bij de Ford-dealer staat! Op dit moment zoekt de Nederlandse importeur nog uit hoe de Ranger Raptor zonder al te grote ingrepen kan voldoen aan de eisen voor een grijs kenteken. Volgens de voorschriften is de standaard laadbak te kort, maar met een schot achter de voorstoelen en verwijdering van de achterbank, moet het lukken om de auto geschikt te maken voor een bedrijfskenteken. De Ranger Wildtrack, die dezelfde motor heeft, kost zonder belastingen 35.800 euro in Nederland. Bij onze oosterburen is de Raptor een kleine 13.000 euro duurder dan de Wildtrak (ex BTW). Zodat de Ranger Raptor bij ons waarschijnlijk niet onder de 75.000 euro zal komen, voor een particuliere koper die wél BTW en BPM moet afdragen.
Wat vind ikzelf van de Ford Ranger Raptor (2019)?
“Gaaf!” is het eerste wat in mijn hoofd opkwam toen ik de Ford Ranger Raptor zag staan op de parkeerplaats van Experience Island in Loon op Zand. Ik vind die stoere grille met die grote letters en de uitgeklopte wielkuipen uit de kunst, het maakt van de Ranger een stoere verschijning, al zal het voor sommige toeschouwers allemaal een beetje te agressief zijn. Het onderstel van de Ranger Raptor is geweldig, de ingenieurs van Ford Performance verdienen ook nu weer een dikke pluim voor het resultaat. Voor moeilijke offroad-omstandigheden zijn er handigere (kleinere) 4x4’s, maar op een open onverharde vlakte weet geen Defender, Wrangler of Land Cruiser de Ranger Raptor te overtreffen. Er is maar één ding dat de stoere pick-up van Ford mist: een dikke laag stinkende modder op het glimmende plaatwerk. Als je deze auto wilt hebben, kun je maar beter eerst een diepe modderpoel in je tuin aan laten leggen.