Eerste review Mazda3 Skyactiv-X
We reden al eerder met de nieuwe Mazda3. Maar het écht grote nieuws liet nog even op zich wachten: de Mazda3 Skyactiv-X. Onder de motorkap ligt een motor die barst van de pretenties en de patenten. Hoe sensationeel is deze benzinemotor met dieseltrekjes?
Wat is opvallend aan de Mazda3 Skyactiv-X?
Over het antwoord op die vraag hoeven we niet lang na te denken: die aparte motor natuurlijk. Met zijn bijzondere ontstekingssysteem, door Mazda Spark Controlled Compression Ignition (SPCCI) genoemd, en zijn zeer hoge compressieverhouding, doet de nieuwe benzinemotor denken aan een diesel. Volgens Mazda combineert de Skyactiv-X de voordelen van beide motorconcepten: dat wil zeggen de stille, trillingsvrije loopeigenschappen en de gretigheid van een benzinemotor met het hoge koppel en de zuinigheid van een diesel. En of dit nog niet bijzonder genoeg is, heeft Mazda ook nog een mild-hybridsysteem aan de motor gekoppeld.
Wat bevalt aan de Mazda3 Skyactiv-X?
Collega Bart Smakman roemde eerder al het sportieve weggedrag en de aangenaam directe besturing. Daar sluit ik me onmiddellijk bij aan; de Mazda3 behoort wat dat betreft tot de absolute top in zijn klasse. Terwijl de prestaties van de 122 pk en 213 Nm sterke Skyactiv-G-motor een beetje achterblijven bij de sportieve aspiraties van het onderstel, beantwoordt de Mazda3 Skyactiv-X beter aan de verwachtingen. Voor 950 euro extra krijg je 58 pk en 11 newtonmeter meer, maar daarvoor vraagt de motor minder benzine. De handgeschakelde Skyactiv-G laat een gemiddeld verbruik noteren van 5,1 l/100 km (1 op 19,6), tegen 4,4 l/100 km (1 op 22,7) voor de Skyactiv-X. Indrukwekkend voor een benzinemotor met 180 pk. Dat de nieuwe motor een topsnelheid van 216 km/h oplevert in plaats van de 202 km/h, nemen we ter kennisgeving aan. Interessanter vinden we dat de 3 Skyactiv-X in het dagelijks gebruik veel vlotter en gebruiksvriendelijker aandoet dan de ‘G’. Zo verloopt de honderdsprint een stuk sneller (8,2 vs. 10,4 s) en komt het maximumkoppel merkbaar eerder vrij - bij 3000 in plaats van 4000 tpm.
Wat bevalt niet aan de Mazda3 Skyactiv-X?
Een klein minpuntje van de Skyactiv-X ten opzichte van de Skyactiv-G is het hogere gewicht. Hierdoor komt de auto in een hogere categorie van de wegenbelasting terecht. Zo belandt een deel van de bespaarde brandstofkosten alsnog bij de overheid. Verder blijft de Mazda3, ook met de hypermoderne Skyactiv-X-motor, vrij krap en onoverzichtelijk.
4. Wanneer komt de Mazda3 Skyactiv-X en wat kost-ie?
Ben jij dol op bijzondere techniek en rijd je graag in het nieuwste van het nieuwste? Als je de Mazda3 Skyactiv-X nu bestelt, kun je waarschijnlijk in september van dit jaar achter het stuur plaatsnemen. Daarvoor moet je wel eerst 28.610 euro aan de dealer overmaken. Voor dat geld heb je de vijfdeurs hatchback met handgeschakelde zesbak in de standaarduitvoering. Die is al mooi compleet, inclusief handbediende airco, adaptieve cruisecontrol en een navigatiesysteem. Voor 30.360 euro mag je de Comfort-versie meenemen. Voor die 1750 euro extra krijg je onder meer klimaatregeling en stoelverwarming. De meest luxe 3 heet heel toepasselijk Luxury en kost 33.760 euro. Voor dat geld biedt hij elektrisch verstelbaar, leren meubilair (eventueel in het rood!), 18-inch lichtmetalen wielen en adaptieve led-koplampen. Sedanliefhebbers kunnen voor 500 euro extra de 3 Skyactiv-X als vierdeurs aanschaffen. Voor een zestrapsautomaat vraagt Mazda een meerprijs van 2500 euro. Alle versies met de Skyactiv-X-motor zijn van buitenaf herkenbaar aan extra brede uitlaatsierstukken.
Wat vind ikzelf van de Mazda3 Skyactiv-X?
De techniek is revolutionair en de brandstofcijfers zijn dat op papier ook. Maar het koppel en de soepelheid van een diesel? Dacht het niet. 224 Nm is vrij bescheiden, bovendien komt de maximale trekkracht pas bij 3000 tpm vrij. Vergeleken met een turbodiesel- of turbobenzinemotor met een even grote cilinderinhoud zijn dat geen indrukwekkende cijfers. Schakelen en koppelen gaan ongekend precies en soepel en de auto versnelt adequaat, maar verwacht niet de punch van een turbomotor. Een nieuwe techniek, een nieuw geluid? Nee, de Skyactiv-X klinkt als een normale benzinemotor. Op constante snelheden vrij stil, bij vol gas aanwezig, maar niet hinderlijk. Waren mijn verwachtingen te hooggespannen? Wellicht. Het bijzondere aan de rijbeleving van de Mazda3 Skyactiv-X is vooral te danken aan het fijne huwelijk tussen onderstel en besturing en veel minder aan de technische hoogstandjes onder de motorkap.
De zekerheid van Univé: uitstekende service en altijd een gunstige premie.