Test Bentley Continental GT Convertible: niets moet, alles kan

Bentley Continental GT Convertible: niets moet, alles kan

De Bentley Continental GT Convertible is sportief en snel, maar de mooiste momenten beleef je als je wilt profiteren van zijn rust, zijn luxe en zijn ingenieuze vouwdak.

Negentien seconden, zolang duurt het om de Bentley Continental GT in een grote, vriendelijke openluchtreus te veranderen. Uiteraard hoef je daar bij Bentley niets voor te doen, behalve een knop indrukken. Binnen de bebouwde kom kun je altijd met het dak spelen als je je aan de snelheid houdt: het indrukwekkende schouwspel wordt opgevoerd tot een snelheid van 50 km/h. Zo hoef je het verkeer achter je niet te laten wachten en kun je gewoon blijven doorrijden wanneer je een luchtje wilt scheppen of voor de regen wilt schuilen. 

Very British

Het hightech dak heeft een geluiddemping waar zelfs een Engelsman u tegen zegt: het geluidsniveau ligt op hetzelfde niveau als bij de vorige Continental GT Coupé. Ook in de winter hoef je dus niet af te zien - handig om nu alvast te weten. Bovendien kun je optioneel een Engelse tweed-stof bestellen om het Britse gevoel compleet te maken.

De vernieuwde Volkswagen T-Cross
De vernieuwde Volkswagen T-Cross

Rij nu de stoere Volkswagen T-Cross. Ideaal voor in de stad met genoeg ruimte voor vakantie.
En dat voor een vriendenprijs!

Even Porsche bellen

De overhang voor is bij de nieuwe Continental tot een minimum beperkt, waardoor hij er aan de voorkant compact en sportief uitziet. Aan de achterkant lijkt de Bentley met zijn vloeiende vormen juist heel breed. Wie een dure Engelse auto koopt, wil alleen het allerbeste.

“Het hightech dak heeft een geluiddemping waar zelfs een Engelsman u tegen zegt”

Dikke kans dat geen eigenaar als Max Verstappen met zijn auto gaat rijden, maar alleen het idee dat het chassis 5 procent stijver en 20 procent lichter is dan vroeger, is al een puik weetje. Tegelijk maak je indruk op je <<>> door tussen neus, lippen en sigarenwalmen door te melden dat Porsche betrokken was bij de afstemming van het onderstel.

Continental GT Convertible is een zwaargewicht

Omdat de topversie standaard vierwielaandrijving én een dikke W12-motor én een gecompliceerd cabriodak heeft, weegt hij liefst 2400 kilo. Maar dat is geen enkel probleem voor de 635 pk sterke motor. Het hoge koppel van 900 newtonmeter is al beschikbaar vanaf 1350 tpm. Je kunt je nog zo'n exquise coiffure bij de kapper laten aanmeten, bij de snelheden die met de Bentley mogelijk zijn, is alle moeite voor niets. De sprint van 0 naar 100 km/h duurt maar 3,8 seconden en je kunt doorrijden tot een buitenaardse snelheid van 333 km/h.

Op je heupen

Als je naar de prestaties van deze zwaargewicht kijkt, valt een verbruik van 14,0 l/100 km (1 op 7,1) nog mee. De motor is hypermodern, met zijn combinatie van multipoint-inspuiting en directe injectie. De cilinderuitschakeling werkt mee aan het verlagen van het verbruik.

Superlatieven

De Continental GT Convertible is een auto van superlatieven: hij is ultrasnel, ultrastabiel en ultradynamisch. Het onderstel is voorzien van een elektromechanisch systeem (48 volt) dat het overhellen stevig aan banden legt. Uiteraard kun je kiezen voor verschillende rijprogramma's, van comfortabel tot sportief. De adaptieve dempers passen zich aan je wensen aan. Krijg je het toch op je heupen, dan is de Bentley te verleiden tot razendsnelle binnenweg-etappes. Niets moet, alles kan.

Alles wordt warm

De Bentley Continental GT Convertible komt het beste tot zijn recht bij een rustige rijstijl. De W12 bromt tevreden, schakelen gaat zo soepel dat je het nauwelijks merkt en de leren stoelen zitten als gegoten. Als je dan ook nog profiteert van heerlijk lenteweer, is er op autogebied maar weinig dat dichter in de buurt komt van puur geluk. Zelfs als er een mindere dag tussen zit, kan de stoffen kap achter je blijven liggen. De Continental heeft verwarming voor de armleuningen, de stoelen en het stuur. Bovendien wordt er als je dat wilt warme lucht in je nek geblazen. Wat ons betreft, heeft niemand een goed excuus om dicht te rijden.

Bentley Continental GT Convertible: conclusie

De open versie van de nieuwe Bentley Continental is technisch net zo perfect als de coupé. Niet zo gek, want Porsche bemoeide zich met de ontwikkeling van het onderstel. Alleen voegt de Convertible daar nog een flinke dosis emotie aan toe. Het elegante design en de rijke uitrusting maken het Brits-Duitse feestje compleet. Wie hem kan betalen, gaat heerlijke zomers beleven met deze Bentley.

Tip
Verdien tot 10% korting met veilig rijgedrag
Verdien tot 10% korting met veilig rijgedrag

De zekerheid van Univé: uitstekende service en altijd een gunstige premie.

Bentley Continental GT Convertible: niets moet, alles kan
Bentley Continental GT Convertible: niets moet, alles kan
Bentley Continental GT Convertible: niets moet, alles kan
Bentley Continental GT Convertible: niets moet, alles kan
Bentley Continental GT Convertible: niets moet, alles kan
Bentley Continental GT Convertible: niets moet, alles kan
Bentley Continental GT Convertible: niets moet, alles kan
Jaap Peters
Door Jaap Peters

Van oudsher concentreert zijn autoliefde zich op groot, comfortabel en Frans, maar rijdt nu naar tevredenheid een youngtimer uit Zuid-Duitsland. Ziet vol bewondering hoe de Koreaanse automerken de wereld op z'n kop zetten en snapt nog steeds niet waarom Formule 1 een sport is. Lees meer »

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties