Eerste review Mitsubishi ASX (2019)
De Mitsubishi ASX is vernieuwd voor de derde keer in negen jaar tijd. Hij krijgt een krachtiger motor en het nieuwe Dynamic Shield-design. Het is ongebruikelijk dat een model zo’n lange adem heeft. Een beetje verdacht ook. Wat voert Mitsubishi in zijn Dynamic Shield?
Wat is er zo opvallend aan de Mitsubishi ASX?
De ASX is een oud model en Mitsubishi steekt dat niet onder stoelen of banken. Dit is zijn derde facelift en zijn opvolger komt pas over een jaar of drie. Mitsubishi maakt geen haast, want de ASX blijft goed verkopen. Het is het derde best verkochte model van het merk en West-Europa is de grootste afzetmarkt. Toch werd de moeite genomen om niet alleen de bumper, maar de hele carrosserie te vernieuwen. En er werd een nieuwe tweelitermotor onder de (langere) motorkap geplaatst. Met 150 pk en 195 Nm levert hij meer vermogen dan de oude 1.6 en dat past ook wel bij het potige design. De voorkant is vooral intimiderend, met lijnen, vouwen en knikken in chroom of zwart. De knipperlichten en mistlampen zitten in de ijsklontjesachtige lichtunits die doen denken aan de Kia Sportage.
Wat bevalt aan de Mitsubishi ASX?
Nederlanders zijn lang en de Mitsubishi ASX heeft een achterbank met genoeg been- en hoofdruimte. En dat terwijl het Mitsubishi’s kleinste suv is: hij zit onder de Eclipse Cross en de Outlander. Voor je beeldvorming: de ASX is even groot als een Nissan Qashqai. Wat de oudere doelgroep zal bevallen, is de standaard CVT-automaat. De handgeschakelde vijfbak komt niet naar Nederland en dat is goed nieuws. Tijdens een inhaalactie is die versie niet vooruit te branden. Trap je de 2.0 met CVT op z’n staart, dan hoor je de automaat janken maar volgt de acceleratie rap. Voor een CVT schakelt hij best fijn. Andere pluspunten zijn de grote buitenspiegels, het grote touchscreen en de grote (draai)knoppen. Wat dat betreft is de ASX net een grootletterboek.
Wat bevalt niet aan de Mitsubishi ASX?
Tien jaar is een lange tijd in autoland. Smaken, techniek en trends veranderen. De ASX heeft ondanks de drie facelifts een hoop vernieuwingen aan zich voorbij laten gaan. De veiligheidsuitrusting heeft weinig om het lijf, het menu oogt ouderwets en de atmosferische tweelitermotor is dorstiger dan bijvoorbeeld de puike 1,3-liter turbomotor in de Nissan Qashqai. Bovendien rijdt de Mitsubishi ASX niet voortreffelijk. De besturing is licht en gevoelloos, het onderstel raakt in de kluts van grote oneffenheden en zo’n CVT-automaat blijft behelpen.
Wanneer komt de nieuwe ASX en wat kost-ie?
De basisprijs is nog niet bekend, want de C02-uitstoot moet nog geverifieerd worden. De Nederlandse importeur belooft een prijs van "onder de 30.000 euro". Dat klinkt als een prijsverhoging, want de huidige ASX kost 23.990 euro. Weet je welke suv ook "onder de 30.000 euro" kost? De Nissan Qashqai. De Europese marktintroductie van de Mitsubishi ASX start in september 2019.
Wat vind ik zelf van de Mitsubishi ASX?
Gedurende twee dagen heb ik de vernieuwde ASX van alle kanten bekeken en ik vind ‘m best mooi. De voorkant is iets te druk en glimmend, maar dat komt van pas op de linkerbaan. Daar kun je je probleemloos vertonen, want bij 130 km/h heeft de tweelitermotor genoeg reserves. De stille cabine vind ik ook prettig, al dreig ik bij elke blik op het dashboard in slaap te vallen.
De zekerheid van Univé: uitstekende service en altijd een gunstige premie.