Eerste review Toyota Camry Hybrid

De Toyota Camry is de best verkopende ‘gewone’ personenauto in de Verenigde Staten. Bij ons werd de laatste Camry in 2004 verkocht, Maar de middenklasser keert u nu - na een afwezigheid van 15 jaar - terug in de West-Europese Toyota showrooms. Hij komt in één motorvariant: met de van de Toyota RAV4 en Lexus ES 300 bekende hybride-aandrijflijn.

Wat is er opvallend aan de Toyota Camry Hybrid?

De Toyota Camry deed het bij ons nooit zo slecht. In 1992 werden zelfs meer dan 2000 Camry’s in Nederland verkocht. Daarna kwam de klad erin, en zakten de verkopen van de grote sedan in. Zoals zoveel andere aanbieders van zakensedans, gaf Toyota zich in 2004 gewonnen, en wilde het niet langer meer met Audi, BMW en Mercedes vechten in het E-segment. In andere werelddelen bleef de Toyota Camry echter onverkort populair: niet alleen in Azië, Australië en Noord-Amerika struikel je bijkans over de Camry’s, ook in de oostelijke landen van Europa doet Toyota nog steeds heel goede zaken met de Camry. Hoewel het in ons stukje van de wereld moeilijk zakendoen is voor de aanbieders in het D- en het E-segment, gaat Toyota toch weer een poging ondernemen. De achtste generatie van de Camry – die in 2017 werd voorgesteld – komt in één motorvariant naar onze contreien. Inderdaad: als hybride, met de 177 pk sterke 2,5-liter viercilinder die we uit onder meer de Toyota RAV4 kennen. De benzinemotor krijgt bijstand van een 120 pk sterke elektromotor, en zo samen aan een systeemvermogen van 218 pk komen. Goed voor een 0-tot-100-sprint van 8,3 seconden – of een opgegeven verbruik van 4,3 liter benzine op 100 kilometer.

Wat is er goed aan de Toyota Camry Hybrid?

Met een lengte van 4,885 meter is de Toyota Camry Hybrid een lel van een auto. Zijn wielbasis meet 2,825 meter, dus je kunt wel nagaan dat de vierdeurs sedan zijn inzittenden veel ruimte te bieden heeft. Het comfort staat op hoog peil: het onderstel van de Camry Hybrid heeft een soepele vering en rijgeluiden worden keurig buitenshuis gehouden. Van de hybride aandrijflijn raken we eveneens enthousiast: om kracht zit je geen moment verlegen en tijdens onze eerste testritten door de heuvels van Kroatië, noteerden wij zonder veel moeite een gemiddeld verbruik van 5,1 liter op 100 km op de boordcomputer. Dat is bijna 1 op 20. Op de uitrusting heeft Toyota niet beknibbeld. De basisversie Active heeft standaard al een waslijst begerenswaardige voorzieningen aan boord, zoals led-koplampen, van alles elektrisch, een mooie audio-installatie en Toyota Safety Sense met grootlichtassistent, spoorassistent, verkeersbordherkenning, adaptieve cruisecontrol en een pre-collisionsysteem. De versie die wij reden, de Executive, beschikt ook nog over leren bekleding, elektrische stoelverstelling links en rechts, een draadloze telefoonlader, stoelverwarming en uitbreiding van het Toyota Safety Sense met dodehoekwaarschuwing en een alarm voor achterlangs kruisend verkeer.

Wat kan er beter aan de Toyota Camry Hybrid?

Kritiekpunten uit de categorie ‘muggenzifterij’: de voorstoelen kunnen niet voor iedereen ver genoeg naar beneden, het laadstation is waardeloos doordat je smartphone er in bochten steeds vanaf glijdt, het navigatiescherm oogt door zijn kleine formaat nu al achterhaald, als je niet uitkijkt stoot je bij het betreden van de achterbank je hoofd aan de dakstijl, opties zitten allemaal in pakketten verpakt en zijn niet afzonderlijk verkrijgbaar, de besturing is aan de ongevoelige kant en de schokdempers reageren wat stuiterig op een slecht wegdek. En ja, als je geboren bent met een rechtervoet van lood, dan wordt het toerental van de motor voortdurend als een klaagzang opgestuwd door de transmissie met zijn planetaire tandwielstelsel. Bedien je het rechterpedaal met beleid, dan word je daar veel minder vaak mee geconfronteerd.

Wanneer komt de Camry Hybrid en wat kost hij?

De Toyota Camry Hybrid heeft veel te bieden en dat maakt zijn prijs vlijmscherp. De basisversie Active kost 39.995 euro. De completer uitgevoerde Executive waarmee wij op pad werden gestuurd, gaat precies 5000 euro meer kosten. In de showroom hebben de Toyota-dealers inmiddels ruimte vrijgemaakt voor de Camry Hybrid, want in mei maakt de auto zijn opwachting in Nederland.

Wat vind ikzelf van de Toyota Camry Hybrid?

Ik kan beslist sympathie opbrengen voor de Toyota Camry Hybrid. Want hoera: er is in deze niche van de markt weer eens wat anders te kiezen dan de zoveelste Audi, BMW of Mercedes (of Volvo). En voor de prijs die de Toyota-dealer je voorrekent, kan je rekenen op een ruime, comfortabele sedan die heel veel te bieden heeft op uitrustings- en veiligheidsgebied. Dat Toyota het met de Camry bij het juiste eind heeft, werd vorig jaar door ruim 300.000 Amerikanen onderschreven. In hoeverre wij in ons deel van Europa ook maar iets aantrekken van het Amerikaanse koopgedrag, is voor de Toyota-dealer echter koffiedik kijken. Maar dat er vanaf volgende maand een ijzersterke aanbieding in zijn showroom staat te pronken, dat staat buiten kijf.

Tip
Geniet van je auto én bespaar geld
Geniet van je auto én bespaar geld

Welke verzekering je ook kiest, met Univé ga je binnen 10 minuten voordelig en goed verzekerd de weg op.

Igor Stuifzand
Door Igor Stuifzand

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties