Test Range Rover Sport P400e: chic met stekker
Sinds de belastingvoordelen voor plug-in hybrides zijn verdwenen, zijn ze lang zo populair niet meer. Merkwaardig eigenlijk, want in theorie kun je indrukwekkende verbruikscijfers halen. De Range Rover Sport met stekker verbruikt – volgens de strenge nieuwe WLTP-methode – in theorie 1 op 32,2.
Als je vanuit een willekeurige middenklasser in een Range Rover Sport stapt, ben je volledig gedesoriënteerd. Wat zit je hoog, wat ruikt het leer lekker, wat is de motorkap oneindig lang en wat zijn er veel touchscreens met spannende menu's. En – wanneer je daarna een krappe parkeergarage moet uitrijden – wat is hij breed. 2,22 meter inclusief spiegels.
Fluitende vogels
Als je deze tour de force hebt doorstaan en je de vogels vanuit je Range Rover Sport hoort fluiten, besef je ook meteen dat er geen benzine- of dieselmotor aan het werk is. Je hoort, naast het vogelgefluit, slechts een vrijwel geruisloos gezoem van de elektromotor. Deze heeft een vermogen van 115 pk. De elektromotor werkt samen met een viercilinder benzinemotor, die 300 pk levert. De samenwerking resulteert in imponerende cijfers. Het totale vermogen komt uit op 404 pk, terwijl van 1500 tot 4000 tpm een riant koppel van 640 Nm beschikbaar is. De Range Rover Sport kan officieel 48 kilometer elektrisch afleggen.
Ontdek onze krachtige, volledig elektrische SUV met een rijbereik tot 572* km.
En dat voor een vriendenprijs!
Nieuw multimediasysteem
Vorig jaar werd de Range Rover Sport subtiel gefacelift, onder meer met een nieuwe grille en in de bumper geïntegreerde uitlaatpijpen. De plug-in hybride is te herkennen aan een extra opening in de grille, waarachter de laadaansluiting keurig is weggewerkt. Belangrijker dan het uiterlijk waren de veranderingen in het dashboard: het moderne multimediasysteem van de Velar vond zijn weg ook naar de Range Rover Sport. Vrijwel alle knoppen maakten plaats voor twee touchscreens. Het ziet er subliem uit, maar eerlijk is eerlijk, we verdwaalden regelmatig in de menu's. Ook na een week werkte het systeem nog niet geheel intuïtief.
“Soms zou je willen dat de Range Rover Sport een ‘Vrouwtje Theelepel’-knop had.”
Gewicht: liefst 2539 kilo
De Range Rover Sport is een van de meest luxueuze en prestigieuze suv's, waarbij vrijwel elke denkbare optie leverbaar is om het leven te veraangenamen. Een ervan is stuurverwarming. Voor 213 euro heb je nooit meer koude handen. Op dit moment niet zo nodig, maar een heerlijkheid in de winter. Starten en wegrijden gaat met volle accu geruisloos. In normale omstandigheden kiest de auto zelf het ideale programma: volledig elektrisch, volledig op de benzinemotor of een combinatie van beide. De elektromotor speelt met de zwaargewicht auto (2539 kilo schoon aan de haak) alsof het een klassieke lichtgewicht roadster is. Vraag je veel van het vermogen, dan springt de viercilinder turbomotor met 300 pk bij. Kracht kom je nooit tekort, maar gevoelsmatig zijn de motoren niet zo soeverein als het totale vermogen van 404 pk doet vermoeden.
Queen Elisabeth
Je doet de Sport P400e eerder een plezier door zonder al te grote haast lange afstanden af te leggen. Op de snelweg is er bijna geen fijnere auto denkbaar dan de Sport. Luchtvering is standaard en waar het onderstel van andere auto's het zwaar te verduren krijgen, schrijdt de Sport over slecht asfalt als de jonge Queen Elisabeth op een staatsbanket. De stoelen zijn niet alleen te verwarmen, maar beschikken ook over ventilatie.
Praktijkverbruik is hoog
Een verbruik van 3,1 l/100 km (1 op 32,2) klinkt mooi, maar in grote delen van Nederland is de oplaadpraktijk weerbarstig. Als je geen eigen oprit hebt, moet je je heil zoeken bij openbare laadpalen. In onze testweek was het beestenweer en waren we in een luie bui. Meer dan 10 minuten door de regen en de wind ploeteren naar een laadpaal (bij mooi weer geen probleem) zat er dan ook niet in en dus reden we, toen de accu eenmaal leeg was, grotendeels op de verbrandingsmotor. Tijdens het rijden werd de accu gevuld met energie die terug werd gewonnen bij het remmen, maar dat voorkwam niet dat het praktijkverbruik tot grote hoogten steeg. Als je 1 op 10 haalt, doe je het al aardig. We gaan er echter vanuit dat de meeste eigenaren van een Range Rover Sport een eigen oprit met laadpaal hebben.
Door de aardappelvelden
Wat hoe dan ook aan de magie van Range Rover bijdraagt, is de mogelijkheid om offroad te rijden. Toen we op een dag vol buien meesukkelden met de voorzichtige medeweggebruikers, hadden we de neiging om zó van de snelweg de weilanden in te rijden en gewoon in één rechte streep naar ons doel te koersen. Zelfs een sloot is geen natuurlijke grens voor de Range Rover Sport: hij kan door dieptes van 85 centimeter waden. Natuurlijk deden we dit niet, maar het idee dat het kán is voor kopers waarschijnlijk belangrijker dan dat ze het daadwerkelijk dóen. Los van de vraag of boer Jansen uit Opheusden blij is als je zijn aardappelveld omploegt …
“De P400e is even luxe als elke andere Range Rover Sport, maar wel een stuk goedkoper.”
Vrouwtje Theelepel
Over omploegen gesproken: wie niet uitblinkt in ruimtelijk inzicht en met compacte auto's al niet vrolijk wordt van parkeergarages, moet binnensteden mijden … soms zou je willen dat de Range Rover Sport een 'Vrouwtje Theelepel'-knop had, waarmee hij krimpt tot acceptabele proporties. Wie de auto als trekpaard wil gebruiken, moet er rekening mee houden dat het geremde aanhangergewicht 2500 kilo bedraagt in plaats van 3500 kilo. Dat is overigens nog altijd meer dan voldoende voor een caravan waarmee je alle andere campinggasten de ogen uitsteekt.
Lage CO2-uitstoot
In theorie stoot de Range Rover Sport P400e elke 100 kilometer maar 71 gram CO2 uit. Daardoor betaal je maar 8761 euro aan bpm. Dat is weer de reden dat de P400e met een basisprijs van 101.150 euro de goedkoopste Range Rover Sport is. Vergelijk dat eens met de SVR 5.0 V8, waarbij de minister van Financiën grijnzend 69.276 euro aan bpm in de schatkist leegschudt. Stiekem zal Wopke Hoekstra willen dat heel Nederland een dikke suv met V8 koopt, maar dat mag hij natuurlijk niet hardop zeggen ...
Bijtelling
Wat we oprecht jammer vinden, is dat de overheid de aankoop van stekkerhybrides niet stimuleert (afgezien van de bpm). We geven toe dat je maar net in de omstandigheden moet zijn om de auto thuis of op je werk op te laden, maar als dat kan en je gedisciplineerd laadt, stoot je met een 2,5 ton wegende Range Rover Sport minder uit dan met een compacte middenklasser. Jammer dat het kabinet zich blindstaart op puur elektrische auto's. Waarde dames en heren van het kabinet Rutte, er zijn redelijke alternatieven. Het is tijd voor een stekkerpardon.
Bij Univé geniet je van een gunstige premie en uitstekende service bij ongeval of pech.