Lexus RC in de herkansing
Bestaat dat? Een chique coupé met meer dan 200 pk die bijna 1 op 17 rijdt? De vernieuwde Lexus RC 300h bewijst het; ja dat bestaat.
Hoe helder heb jij de Lexus RC 300h voor de geest staan? Ons kostte het wel even tijd om de auto uit ons geheugen op te diepen. Om heel eerlijk te zijn: we hebben 'm ook nooit de kans geboden zich onder onze hersenpan te nestelen. Onlangs kregen we de gelegenheid om nader met de gefacelifte coupé kennis te maken.
Comfort Lexus RC 300h
Wat hebben we de afgelopen vier jaar gemist? Heel simpel: een auto naar ons hart. De RC 300h levert prima prestaties en stuurt ook nog eens erg lekker. Op een bochtige weg heb je beslist niet de indruk onderweg te zijn met 4,70 meter en 1735 kilo staal, glas en hybridetechniek. Maar de auto moedigt niet uitsluitend aan tot muiterij, een meer terughoudende rijstijl wordt beloond met veel luxe en een aangenaam comfort. En als de techniek de tijd rijp acht om de viercilinder benzinemotor buitenspel te zetten en kortstondig over te gaan op geheel elektrische voortstuwing, dan zorgt het lage verbruikscijfer op de boordcomputer voor tevredenheid.
Bij Univé geniet je van een gunstige premie en uitstekende service bij ongeval of pech.
Fijnslijperij
Heel veel heeft Lexus niet veranderd aan de RC 300h. De koplampen hebben een ander model, de inkepingen op de bumperhoeken zijn wat geprononceerder gevormd en de achterlichten zijn minder rommelig. Met subtiele veranderingen luidt het credo ook aan boord 'verfijning', waarbij de sierlijsten rond de ventilatieroosters het meest in het oog springen. Maar Lexus heeft de gelegenheid ook aangegrepen om de techniek van de RC 300h nog eens tegen het licht te houden. Niets ingrijpend hoor, voor het onderstel en de aandrijflijn is het gebleven bij enkel wat fijnslijperij.
“Ook in een sportieve coupé als de RC ontkom je bij Lexus niet aan hybridetechniek.”
Hoeveel pk heeft de Lexus RC 300h?
Over de aandrijflijn gesproken: ook in een sportieve coupé als de RC ontkom je bij Lexus niet aan hybridetechniek. De 2,5-liter viercilinder en de elektromotor leveren een gecombineerd vermogen van 223 pk via de transmissie – een planetair tandwielstelsel – richting de aangedreven achterwielen, net als bij de eveneens nieuwe Lexus ES.Bijna 1 op 17
Zonder meteen allerlei records aan diggelen te rijden, is de RC 300h een adequate presteerder. In 8,6 tellen zit je op de honderd, en de topsnelheid is afgeregeld op 190 km/h. Bestuurders van Duitse coupés lachen je daarmee finaal uit. Maar wanneer zij hun tank voor de zoveelste keer staan te vullen, rijd jij hen voorbij. Tja, dat kan met een gemiddeld WLTP-verbruik van 1 op 16,9! Zo haal je de verloren tijd weer in en lach je ze vriendelijk toe. “De topsnelheid is begrensd op 190 km/h. Bestuurders van Duitse coupés lachen je daarmee finaal uit.”
Liever een Lexus RC met V8? Dat kan!
Mochten deze cijfers naar jouw mening nou echt te min zijn, dan is het goed te weten dat de gefacelifte RC óók weer in de brute F-uitvoering met een 457 pk sterke atmosferische V8-motor verkocht zal worden. Maar die gaat wel wat meer kosten dan de 48.995 euro die Lexus voor de vernieuwde RC 300h vraagt.Bij Univé geniet je van een gunstige premie en uitstekende service bij ongeval of pech.