Citroën Berlingo: Making a Multispace
Na het kijken van de documentaireserie 'Making a Murderer' vertrouwen we niets of niemand meer. Overal zit een complot achter. Neem nou de nieuwe Citroën Berlingo: lange tijd kwamen er nul nieuwe mpv’s op de markt, nu zijn er plotseling drie …
Citroën, Peugeot en Opel spelen onder één hoedje. Onder de schuilnaam Groupe PSA brengen ze samen de Citroën Berlingo, de Peugeot Rifter en de Opel Combo Tour op de markt. Wij volgen de zaak op de voet sinds augustus 2018, toen reed collega Jaap met de Rifter. Hij ontdekte talloze opbergmogelijkheden. In november ging Gert undercover voor de Combo Tour. Hij maakte in zijn rapport melding van veel binnenruimte en een volwassen veercomfort. Nu zetten we de nieuwe Berlingo in de beklaagdenbank.
Citroën Berlingo lijkt op Citroën C5 Aircross
Alle gekheid op een stokje: nu we met alle drie de mpv's hebben gereden, kunnen we de balans opmaken. Het eerste wat opvalt is hoe verschillend ze eruitzien. De Combo Tour is door de vertrouwde vorm van de grille en koplampen een echte Opel. De Rifter is met zijn balkvormige grille dan weer typisch Peugeot.
De zekerheid van Univé: uitstekende service en altijd een gunstige premie.
“De nieuwe Berlingo kreeg mistlampen met oranje randen en deuren met Airbumps.”
Op zijn beurt pakt Citroën groots uit met de Berlingo. Het kneedt, beplakt en beschildert de hoge carrosserie, zodat de Berlingo lijkt op de busjesversie van de Citroën C5 Aircross. De Berlingo heeft zelfs oranje randen rondom de mistlampen en Airbumps onderaan de voorportieren en de schuifdeuren. Dat maakt hem de frivoolste van de drie. In de cabine zien we meer kleurrijke uitspattingen. Het donkergroene dashboard is versierd met een lichtgekleurde baan en de kleur oranje duikt op in de stiksels en de stoelbekleding.
Elke mpv heeft een uniek stuur en instrumentarium. De Rifter-rijder komt er het best vanaf, want hij krijgt de i-Cockpit – Peugeots troetel-naampje voor een klein stuur in combinatie met een hooggeplaatst instrumentarium. Het heeft iets stijlvols. De wijzers in de klokken van Berlingo vinden we maar niets, want ze lopen niet in een punt. Je kijkt naar witte balken die globaal aanwijzen hoe hard je rijdt: zo rond de 85, 86 en 87 km/h. Maar wat is het nu precies? Als je wordt geflitst op een provinciale weg, is 85 km/h prima maar levert 87 km/h je een bon op van 37 euro.
Modutop tegen dak Citroën Berlingo
Zo uitgebreid als een plaats delict, heeft collega Igor alle kleurrijke en praktische aspecten van de Berlingo vastgelegd op beeld. Een hele opgave, want we tellen meer dan tien opbergvakken. Achter het stuur in het dashboard zit een grote bak met klep, voor de pook spotten we een telefoonvakje met draadloos opladen (150 euro), elk voorportier heeft niet één maar twee vakken en zelfs achter het navigatiescherm zit een bakje. Boven de enorme bagageruimte zweeft een vliegtuigachtige bagagebak die je aan de achterkant laat zakken. Ook kun je er vanaf de achterbank spullen in stoppen door twee hooggeplaatste schuifdeurtjes. Sowieso reik je in de Berlingo vaak omhoog om iets te pakken of op te bergen, want met het Modutop-panoramadak (1200 euro) krijg je boven de tweede de derde zitrij ook bergruimtes.
Bagageruimte Citroën Berlingo
Over praktische zaken gesproken: de achterbank bestaat uit drie smalle, los neer te klappen en uitneembare stoelen. De bijrijdersstoel is ook neer te vouwen. Met alles plat ontstaat een reusachtige laadvloer. In de voetenbak van de bijrijder ontdekken we een 220V-aansluiting (120 euro) en de hoedenplank is in hoogte verstelbaar, zodat je daarop nog meer spullen kunt stapelen. Daarvoor hoef je niet de hele achterklep omhoog te zwiepen, want de achterruit opent afzonderlijk (350 euro).
In een ideale mpv-wereld zouden de drie stoelen die de tweede zitrij vormen ook verschuifbaar zijn. Nu is de beenruimte achterin in orde, maar niet overdreven riant. Graag duwen we de stoelen verder naar achteren als de bagageruimte niet helemaal vol zit. Dat zou meteen een ander probleem verhelpen: bij het neerklappen van de stoelen botsen de hoofdsteunen tegen de voorstoelen. Dan moet je rondom de auto lopen om de voorstoelen te verschuiven en dat is onhandig.
“In een ideale mpv-wereld zou de achterbank ook nog verschuifbaar zijn.”
5 motoren voor Citroën Berlingo
Net als zijn handlangers wordt de Berlingo geleverd met keus uit vijf motoren. De driecilinder PureTech-benzinemotor levert 110 of 130 pk, terwijl de 1.5 HDi-diesel het schopt tot 75, 100 of 130 pk. Betaal je de basisprijs van 28.620 euro, dan krijg je de PureTech 110. Jaap en Gert bestempelen de instapmotor als stil en voldoende krachtig.
Citroën Berlingo BlueHDi 130
In onze test-Berlingo ligt de krachtigste dieselmotor met 130 pk en 300 Nm. Dankzij de stille cabine, het comfortabele onderstel en het stevige koppel vanaf 1750 tpm, rij je voor je gevoel met een heel solide, best rappe en volwassen auto. De mpv afdoen als een 'busje' klinkt plotseling heel denigrerend. Zeker als je ziet hoe uitgebreid de veiligheidsuitrusting is. Een automatisch noodremsysteem is standaard, net als spoorassistentie en verkeersbordherkenning. Adaptieve cruisecontrol, dodehoekwaarschuwing en een achteruitrijcamera komen van de optielijst.
Prijs Citroën Berlingo
Al met al is de Berlingo méér auto dan menig compacte suv. Maar daar is de prijs ook naar. De Berlingo BlueHDi 130 in Feel-uitrusting kost 36.720 euro en aan de testauto met meer kleur, handigheidjes en techniek hangt een prijskaartje van 44.370 euro. Daar praat zelfs de beste advocaat zich niet uit.
Bij Univé geniet je van een gunstige premie en uitstekende service bij ongeval of pech.