Van A naar B met de Mercedes B-klasse
Bij de Mercedes B-klasse leek de B voor Braaf te staan. De eerste twee generaties waren niet erg spannend. Dat is veranderd, de B-klasse speelt nu een spelletje ‘Zoek de verschillen met de A-klasse’.
Bij de vorige generatie waren de rollen bij de compacte modellen van Mercedes nog duidelijk: de A-klasse is de jonge rebel, de B-klasse de rebel-in-ruste. Zo bedienden ze verschillende doelgroepen. Niet iedereen wil tenslotte een hippe auto met een onhandig lage instap. Vorig jaar verscheen de nieuwe A-klasse en waren we niet verrast: de auto borduurde voort op het design van zijn voorganger. Bij de B-klasse is de verrassing wél groot. De B-klasse begint aan zijn tweede jeugd, maar onderscheidt zich veel minder van de A-klasse.
MBUX
Aan de buitenkant ziet de B-klasse er slanker en sportiever uit dan ooit. Het dak loopt schuiner naar achteren, maar Mercedes zweert dat ruimte geen ondergeschoven kindje is geworden. Op de flanken heeft de B-klasse zelfs spiermassa gekweekt. Binnenin flirt de een-na-kleinste Mercedes met de smartphonegeneratie en dus kun je naar hartenlust de kleur van de interieurverlichting aanpassen en met MBUX (zie kader) spelen. Ook de widescreen-cockpit met twee grote schermen heeft zijn weg naar de B-klasse gevonden.
Bij Univé geniet je van een gunstige premie en uitstekende service bij ongeval of pech.
“De B-klasse is minder sportief dan de A, maar minder saai dan de oude B.”
Niet goedkoop
Toch worden de oude deugden niet vergeten: de B-klasse biedt meer beenruimte dan zijn voorganger. Het zicht rondom is bovendien beter dan in de A-klasse. Dat mag ook wel, want je betaalt gemiddeld zo'n 3000 euro meer voor een B. De 9 centimeter hogere zitpositie is bij de prijs inbegrepen.
De A-klasse werd gepresenteerd als een sportieve auto en ook bij de B-klasse heeft Mercedes die ambities. Raar eigenlijk: hoewel de adaptieve schokdempers een sportstand hebben, is het zwaartepunt te hoog om sportief rijden leuk te maken. In plaats daarvan kun je beter rustig toeren, wat het merendeel van de doelgroep ook zal doen. Want een B-klasse heb je niet voor minder dan 36.357 euro (B 180) en dat is voor die zo gewenste jonge doelgroep veel te duur.
Even nagelen
De 1,3-liter instap-benzinemotor van de B 180 is goed voor 136 pk. De goedkoopste diesel is de B 180 d (116 pk) en kost 40.378 euro. Mercedes levert ook een tweeliter turbodiesel met 150 of 190 pk. Deze motor voldoet al aan de uitstootemissies voor 2020 en is een van de schoonste dieselmotoren ooit ontwikkeld. Hij nagelt bij een koude start nog een beetje, maar eenmaal op temperatuur is de 190 pk sterke diesel fluisterstil. Het koppel van 400 Nm is ruim voldoende om vlot vooruit te komen. De sprint naar 100 km/h is in 7,2 seconden gepiept en de topsnelheid is een respectabele 234 km/h. De achttraps transmissie met dubbele koppeling werkt mee aan de vlotte prestaties. Zuinig is hij ook: in theorie kun je 22,7 kilometer op één liter diesel rijden.
Stoelmassage
Comfort is een van de speerpunten bij de nieuwe B-klasse. Daarom heeft de B, net als de A-klasse, speciale programma's voor klimaatbeheersing, muziek, stoelmassage en sfeerverlichting, die zich automatisch aan je gemoedstoestand aanpassen. Op lange afstanden wordt de ergonomie van de stoel steeds weer opnieuw automatisch ingesteld, wat in de praktijk erg goed werkt.
Verschuifbare achterbank
Mercedes maakte werk van een rijke veiligheidsuitrusting. De B-klasse beschikt nu over systemen die de aanzet geven tot autonoom rijden op de snelweg. Handiger voor ons is dat je bij het uitstappen wordt gewaarschuwd voor fietsers die van achteren naderen – we zijn benieuwd of het systeem in de binnenstad van Amsterdam op tilt zal slaan.
“De oude deugden worden niet vergeten: de B-klasse biedt meer beenruimte dan zijn voorganger.”
Wie maximaal wil profiteren van de flexibiliteit van de B-klasse, moet even geduld hebben. De auto is pas in de zomer beschikbaar met een in drie delen neerklapbare achterbank, die bovendien 14 centimeter kan worden verschoven.
Ook een nieuwe GLA
De B-klasse is minder sportief dan de A-klasse, maar minder saai dan de oude B-klasse. Met zijn mogelijkheden op online gebied is hij een van de modernste auto's, bovendien is hij veel praktischer dan een A. Voor wie de B-klasse nog steeds te saai vindt, hebben we goed nieuws: Mercedes werkt aan een nieuwe GLA en belooft dat dit model bijzonder spannend zal worden.
Welke verzekering je ook kiest, met Univé ga je binnen 10 minuten voordelig en goed verzekerd de weg op.