BMW Z4 keert terug in topvorm
Bij de ontwikkeling van de BMW Z4 stonden de rijeigenschappen boven aan het prioriteitenlijstje. Over het stalen dak van zijn brave voorganger hebben we wat afgeklaagd en zie: de Z4 is terug met een dak van textiel.
De grillige kust bij Cascais in Portugal vormt een perfect decor voor de introductie van een roadster: de golven van de Atlantische Oceaan beuken tegen de rotsen, de uitzichten zijn prachtig, het is warmer dan 20 graden en aan de horizon staat een fijne najaarszon. Toch hebben we geen tijd om in de toeristenmodus te schieten, we hebben het te druk met de BMW Z4. Bocht na bocht vergt de topversie van de BMW-roadster je opperste concentratie. Dat betekent stevig remmen, de ideale lijn volgen en bij het uitgaan met licht slippende achterbanden weer vol op het gas gaan. De stralende glimlach verschijnt vanzelf, heel even merken we dat de oceaanwind langs onze kruin blaast en kijken we naar het blauwe water, totdat de volgende bocht weer opdoemt.
Ontdek onze rijk uitgeruste en eigenzinnige SUV met o.a. multi-functioneel stuur.
En dat voor een vriendenprijs!
Porsche 718 als benchmark
De zomerse temperatuur en het Portugese landschap zijn aangenaam, maar de echte reden voor ons goede humeur is de BMW Z4. Bij de nieuwe roadster legde BMW, veel meer dan bij zijn voorganger, de nadruk op goede rijeigenschappen. We zijn die wat softe tweede generatie alweer bijna vergeten na een enerverende rit met de versie van 2019. BMW had dan ook maar één concurrent in gedachten bij de ontwikkeling: de Porsche 718 Boxster, Deze auto was tot nu toe de onbedreigde benchmark
Net een Mercedes
De Z4 wordt gebouwd bij Magna in het Oostenrijkse Graz. Hij is een exponent van de nieuwe designstijl van de Nederlandse hoofdontwerper Adrian van Hooijdonk. Zo zie je overeenkomsten met de nieuwe 8-serie en de onlangs verschenen 3-serie. Dat zie je bijvoorbeeld aan de vorm van de achterlichten. Is het ontwerp geslaagd? Ja en nee. Zeker, hij ziet er sportiever uit en het stoffen dak is een kers op de Kuchen
Geen purist
Hoewel de optimalisatie van de rijeigenschappen boven aan het lijstje van de BMW-ontwikkelaars stond, is de Z4 geen puristische racer. Optioneel kun je hem met de modernste assistentiesystemen uitrusten, zoals lane departure warning, adaptieve cruisecontrol, een inparkeerassistent, een waarschuwing voor verkeer van opzij, en een head-up display. Eigenlijk doet de veiligheidsuitrusting niet onder voor een gewone middenklasser. Datzelfde geldt voor alle mogelijkheden die de Z4 biedt op multimediagebied, met talrijke online-functies.
Sperdifferentieel
Heb je even geen mooie weg of zonnige temperaturen op rijafstand, dan kun je de Z4 ook rijden alsof je oudtante van 86 meerijdt. Ondanks de sportieve 19-inch wielen, die achter breder zijn dan voor, is de Z4 best comfortabel. Dat is te danken aan het onderstel met adaptieve dempers, dat zelfs grote oneffenheden soeverein overmeestert. De geluidsdemping van het elektrische stoffen dak is zelfs boven de maximaal toegestane snelheid van 130 km/h nog indrukwekkend. De bagageruimte van 281 liter is groter dan we gewend zijn van een Z4, maar als je op vakantie gaat, ontkom je er niet aan slim in te pakken. Die oudtante kun je misschien maar beter thuislaten …
Top van 250 km/h
De 340 pk sterke drieliter zescilinder met turbo reageert spontaan op bewegingen van het gaspedaal en weet al bij lage toerentallen snel kracht op te bouwen. Je hoort hem duidelijk brullen, maar dat is een lekker geluid, omdat de motor zichzelf niet overschreeuwt. In 4,6 seconden is de M40i al naar 100 km/h geaccelereerd, bij 250 km/h grijpt de elektronische begrenzer in. De achttraps automaat schakelt bliksemsnel in de sportstand, in de comfortmodus schakelt hij boterzacht en onmerkbaar.
Prijs van de BMW Z4
De gewichtsverdeling is perfect, de achterwielaandrijving met sperdifferentieel en de uitstekende remmen zorgen voor het juiste dynamische gevoel. Op de Nordschleife onderstreepte de Z4 zijn ambities door een paar seconden af te snoepen van de tijd van de BMW M2: 7:55 minuten. Zoveel sportiviteit heeft bij BMW altijd een torenhoge prijs: de M40i kost bijna 80.000 euro. Voor de instapper, de sDrive20i, stuurt de BMW-dealer je een tikkie van 52.214 euro.
Bij Univé geniet je van een gunstige premie en uitstekende service bij ongeval of pech.