Eerste review Volkswagen T-Cross

Het volk vréét compacte SUV’s, maar hoefde bij de Volkswagen-dealer tot dusverre niet aan te kloppen. Dat staat op dit moment te veranderen. Terwijl de eerste exemplaren van de T-Cross bij de VW-verkooppunten worden uitgeleverd, rijdt Autowereld.com op Mallorca de eerste testkilometers met de stoere publiekslieveling. Want dat gaat de T-Cross ongetwijfeld worden.

Wat is opvallend aan de Volkswagen T-Cross?

Ten eerste dat-ie eigenlijk pas zo laat op de markt verschijnt. Menig concurrerend merk heeft groot succes met zijn compacte SUV’s: auto’s als de Renault Captur, Opel Crossland, Peugeot 2008, Mazda CX-3, Jeep Renegade, Fiat 500X, Citroën C3 Aircross ... En dan zijn we er ongetwijfeld nog enkele vergeten. Voor de T-Cross hanteert Volkswagen de bekende vormtaal, maar voegt daar enkele leuke nieuwe elementen aan toe. Zoals de zwarte achterlichtbalk, ook al hebben we iets soortgelijks natuurlijk al bij Peugeot gezien. Volkswagen biedt op de T-Cross tal van personaliseringmogelijkheden. Kies je voor opvallend oranje, fris zeeblauw, chic champagnekleurig of een van de vele grijstinten tussen wit en zwart, de auto laat zich aan ieders smaak aanpassen.

Wat is er goed aan de Volkswagen T-Cross?

Bovenaan de lijst met pluspunten staat het ruime interieur. De T-Cross heeft dezelfde wielbasis als de Volkswagen Polo, maar doordat je hoger zit (voorin 60 mm, achterin 65 mm), zit je ook rechter op. De ruimteverhoudingen van het interieur zijn op die manier voor iedereen gunstig verschoven. De achterbank kan trouwens over 14 cm worden verschoven. Als-ie helemaal naar voren staat, heb je 455 liter bagageruimte tot je beschikking. Staat de bank helemaal naar achteren, dan is dat 385 liter. Daarnaast is de veiligheidsuitrusting helemaal up-to-date, en vergeleken met de concurrentie riant te noemen. De T-Cross heeft standaard Front Assist, herkenning van voetgangers en fietsers, dodehoekwaarschuwing, een spoorassistent en Rear Traffic Alert, dat waarschuwt voor naderend verkeer bij achteruitrijden. Daarnaast zijn er nog tal van andere mogelijkheden, zoals adaptieve cruisecontrol. Kijken we naar de beschikbare motorvarianten, dan komt de 1.0 TSI-driecilinder met 115 pk goed tot zijn recht in de T-Cross. Dat hij 1250 kilo in beweging moet houden, gaat 'm dankzij de breed uitgesmeerde koppelopbouw (200 Nm tussen 2000 en 3500 tpm) redelijk makkelijk af. Goed, de T-Cross wordt nooit een racemonster, maar hij presteert naar behoren. Wie meer wil – of geregeld een aanhanger te trekken heeft die zwaarder dan 1100 kilo is– moet nog heel even geduld hebben op de T-Cross met 150 pk sterke 1.5 TSI-viercilinder, of de 1.6 TDI met 95 pk.

Wat is minder geslaagd aan de Volkswagen T-Cross?

Volkswagen is al zo’n 20 jaar maatgevend op het gebied van kwaliteitsbeleving. Op de ‘touch and feel’ van VW bijt de concurrentie de tanden stuk. Opmerkelijk genoeg was onze testauto niet geheel vrij van rammeltjes en is in de T-Cross bezuinigd op de interieuraankleding. Dat wil zeggen: dashboard en deurpanelen zijn gemaakt van een harde, ietwat glimmende kunststof - het van de Golf en Polo bekende zachte rubberachtige laagje schittert door afwezigheid. Een zegsman van Volkswagen legt uit, “dat goed is geluisterd naar de behoeften van de consument. In een auto als de T-Cross wordt een uitgebreide veiligheidsuitrusting of een praktische oplossing als de verschuifbare achterbank veel belangrijker geacht dan mooie materialen.” Voor een upgrade van het interieur, kan op de uitvoeringen Life en Style tegen meerprijs worden gevarieerd met de decoratie en de kleurstelling van het interieur.

Wanneer komt de T-Cross en wat kost-ie?

Je kunt de T-Cross nu al gaan bekijken, want de eerste exemplaren zijn inmiddels bij de Volkswagen-dealers afgeleverd. Prijzen van de auto beginnen bij 22.620 euro, voor de 1.0 TSI met 95 pk in basistrim. Voor hetzelfde geld koop je een Renault Captur TCe 90 in Limited-uitvoering, maar die zit niet zo riant in zijn veiligheidsvoorzieningen. Aan de andere kant moet je op de standaardversie van de T-Cross wel bijbetalen voor airco, dus onder de streep zullen beide auto’s elkaar aardig in het vaarwater zitten. De 115 pk sterke 1.0 TSI is leverbaar vanaf 25.970 euro, de versie met DSG-transmissie is 1800 euro duurder. Prijzen van de 1.5 TSI en de 1.6 TDI (met 95 pk) worden later bekend gemaakt.

Wat vind ikzelf van de Volkswagen T-Cross?

Ik neig ernaar te zeggen, dat ik de Volkswagen T-Cross niet mijn eerste keuze is onder de compacte SUV’s. In eerste instantie valt de kwaliteitsbeleving mij tegen. Die harde kunststoffen ben ik niet van Volkswagen gewend, net zo min als een vervelend rammeltje en wat gekke bijgeluiden uit de aandrijflijn van de testauto. Maar ik snap ook dat de ontwerpers uit kostenoverwegingen hier en daar een veer moesten laten: wil je een verschuifbare achterbank of een bepaalde veiligheidsoptie standaard? Prima, maar dan lever je voor behoud van de prijs ergens anders maar wat in. Hoe dan ook biedt de T-Cross veel ruimte en comfort, en voor een concurrerende prijs. Vele Volkswagen-kopers die straks voor een Polo naar de dealer gaan, komen uiteindelijk thuis met een T-Cross. Dat het dashboard dan gemaakt is van wat minder mooie kunststof, zal ze allemaal worst wezen … Lees meer over de Volkswagen T-Cross in Auto Review nummer 4, die 28 maart verschijnt, en neem nu vast een abonnement.

Igor Stuifzand
Door Igor Stuifzand

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties