Test: eerste meters met Mini Electric
Nog even geduld, a.u.b. Begin 2020 kan er pas met de Mini Electric gereden worden. Volledig op stroom, met 4 procent bijtelling.
Wie eind jaren zeventig is opgegroeid op het platteland, weet nog dat je maar uit twee tv-zenders kon kiezen. Speciaal voor kinderen werden er alleen op woensdagmiddag extra programma's uitgezonden. Natuurlijk zat je ruim op tijd voor de buis klaar, met een glaasje ranja in de ene en een biscuitje in de andere hand. Aan het testbeeld leek nooit een einde te komen, daarna kwam een tergend traag tikkende klok, en om klokslag half vier werd je welkom geheten door een allervriendelijkste presentatrice met poedelkapsel en boeketje op de desk.
“Wat betreft rijplezier verloochent de Mini Electric zijn afkomst niet.”
Tesla bracht ons terug in de tijd: zoals we vroeger ein-de-loos wachtten op Ren je Rot met Martin Brozius, zo zaten we al bijna drie jaar lang wortel te schieten totdat de allereerste exemplaren van de Model 3 ein-de-lijk op de Rotterdamse kade werden gezet. Nee, dan Porsche. In 2015 werd de Mission E als concept car onthuld, maar de productie van de auto wordt pas eind dit jaar opgestart. Maar Mini spant helemaal de kroon. In 2008 werd al een kleine serie gebouwd van een elektrische auto 'om ervaring mee op te doen'. In 2017 ging het Britse merk in Duitse handen opnieuw op de elektrische toer met de Electric Concept, maar uiteindelijk wordt een seriemodel pas begin 2020 leverbaar. Zingen we allemaal in koor: "Duurt lááááng!"
Welke verzekering je ook kiest, met Univé ga je binnen 10 minuten voordelig en goed verzekerd de weg op.
i3-overeenkomsten
Maar voordat het testbeeld uit de krochten van ons geheugen wordt opgediept, en letter voor letter 'Even geduld a.u.b.' aan onze ogen voorbijtrekt, stappen we in een prototype van de Mini Electric voor een eerste voorzichtige kennismaking. 'Voorzichtig', omdat de technische specificaties van de auto nog lang niet definitief zijn, en we zodoende weinig zinvols kunnen vertellen over de cijfers die over een maand of tien in de folder vermeld worden. De aanwezige Mini-vertegenwoordigers verklappen geen woord of getal te veel. Hooguit willen ze kwijt dat het voor de hand ligt dat de elektrische aandrijfeenheid overeenkomt met die van de BMW i3.
Voor/voor in plaats van achter/achter
In de Mini ligt de elektromotor natuurlijk voorin, en drijft hij de voorwielen aan. Bij de BMW i3 is dat achter/achter. Samen met de controle-unit is de elektromotor gevat in een soort krat van metalen beugels, die in de carrosserie is bevestigd op de punten waar anders de steunen van de motor zijn vastgeschroefd. Aan de carrosserie hoefden zodoende maar heel weinig aanpassingen te worden doorgevoerd om 'm elektrisch te maken. De ruimte tussen de elektromotor en het schutbord is opgevuld met batterijcellen, terwijl direct onder de achterbank nog een pakketje batterijen ligt. Zónder inlevering van kostbare ruimte, zo wordt benadrukt, want speciaal voor de Mini Electric is de zitting van de achterbank iets dunner gemaakt. Ook de kofferbak heeft zijn oorspronkelijke volume behouden.
Bescheiden prognose
Ervan uitgaande dat de aandrijving van de Mini Electric straks rechtstreeks afkomstig is van de BMW i3s, beschikt de auto straks over een vermogen van 184 pk en een koppel van 270 Nm. Gezien de Mini Electric zwaarder is dan de uit allerlei exotische lichtgewicht materialen opgebouwde BMW i3, zou de acceleratie van 0 naar 100 km/h in een seconden of zevenenhalf gepiept moeten zijn. Voor de koper van een elektrische auto is het natuurlijk ook van groot belang hoe ver je op een volledige acculading kunt komen. De prognose is tamelijk bescheiden: 250 kilometer is echt het maximum. Geen afstand om meteen in euforische stemming van te raken: tal van elektrische auto's komen inmiddels minstens de helft verder.
“Zingen we allemaal in koor: "Duurt lááááng!"”
De zegspersoon van Mini pareert onze teleurstelling: "Een elektrische auto moet je niet rijden alsof je op benzine of diesel rijdt, door pas bij te laden als de accu bijna leeg is. Wanneer je elke mogelijkheid aangrijpt om de auto aan een laadpaal te koppelen, vormt het bereik van de Mini Electric geen enkel beletsel." Blijft het feit dat je toch niet verder dan 250 kilometer komt, en tijdens een lange rit dus meerdere laadpauzes zult moeten inlassen. "Na 40 minuten is de accu weer voor 80 procent opgeladen." Waarmee de Mini Electric nog steeds vooral geschikt is voor korte ritten en gebruik in stedelijke gebieden.
Onderscheidend vermogen
Hoe de Mini Electric eruit gaat zien, weten we nog niet. Door de wilde zwart-gele camouflage van het prototype waarmee we op een afgesloten circuitje kunnen rijden, zijn de onderscheidende details van de auto nauwelijks te onderscheiden. Maar de gestroomlijnde afdekking van de grille, zoals die op de Electric Concept al zat, gaat we zeker terugzien. Ook het interieur is op verschillende punten aangepast, al worden de Electric-specifieke elementen in het prototype vakkundig afgedekt met zwarte doeken. We ontwaren een glimp van het tft-scherm achter het stuur, dat ovaal van vorm is. En op de middenconsole is een tuimelschakelaar toegevoegd waarmee de zelfremmende werking van de elektromotor kan worden bepaald. Staat de knop in 'sterk', dan hoef je het rempedaal amper nog te gebruiken.
Drive like a Mini
Voor een rij-indruk kunnen we een paar rondjes rijden over een kort circuitje waarop met pylonen een sprint, een slalom, een uitwijkproef en een remtest zijn uitgezet. Over de sprintkracht geen klacht: op de kletsnat geregende landingsbaan van het oude militaire vliegveld waar we zijn, kost het geen enkele moeite om de tractie van de aangedreven voorwielen te verbreken. Waarna het de elektronica weinig moeite kost om de losbandigheid meteen weer te beteugelen. Op de slalom en de uitwijkproef gedraagt de Mini Electric zoals je van een Mini mag verwachten: met scherpe stuurreacties, een lichte neiging tot onderstuur en een achterkant die een stap opzij zet wanneer je in de bocht het rechterpedaal rigoureus loslaat. Wat betreft rijplezier verloochent de Mini Electric zijn afkomst niet!
Al moeten we in alles een slag om de arm blijven houden,
want het ontwikkelingsprogramma van de Mini Electric is nog niet afgerond en er kan nog
van alles aan de Mini Electric worden aangepast voordat begin volgend
jaar eindelijk de productie wordt opgestart. Nog een maand of tien geduldig
afwachten. Duurt lááááng!
Welke verzekering je ook kiest, met Univé ga je binnen 10 minuten voordelig en goed verzekerd de weg op.