Review Lexus UX
De UX is de eerste compacte suv van Lexus en mag het opnemen tegen auto’s als de Volvo XC40 en de BMW X1. Volgens Lexus is dit het snelst groeiende autosegment in ons land en hebben ze dus precies de goede auto op het juiste moment in de aanbieding.
Wat is er opvallend aan de Lexus UX?
Lexus heeft hoge verwachtingen. Een zuinige auto (1 op 24,4) met een lage CO2-uitstoot (94 gram) in een populair segment: dat moet begeerte van de Nederlanders voor dit Japanse luxemerk toch eens gaan aanwakkeren. De Volvo XC40 is met enorme afstand marktleider, maar de Lexus UX stelt daar behalve de zuinigheid ook een riantere veiligheidsuitrusting tegenover. Uiteraard horen de benzine- en de elektromotor bij elkaar als Andries Knevel en de EO, het Lexus-evangelie schrijft nu eenmaal geen diesels voor. Volledig elektrische versies of stekkerhybrides ontbreken overigens.
Wat bevalt er aan de Lexus UX?
Laten we bij het design beginnen: Lexus heeft het saaie tijdperk al een tijdje achter zich gelaten. Let op de led-strip bij de achterlichten, over de volle breedte van de auto. Ook op veiligheidsgebied is Lexus lekker bezig: adaptieve cruisecontrol, verkeersbordherkenning, een systeem dat automatisch het grootlicht dimt voor tegenliggers en een spoorassistent zijn standaard. Bij het nieuwe onderstel heeft Lexus de nadruk gelegd op comfort, maar ook op dynamisch gebied kun je je lol op. De auto stuurt niet onaardig. Verder is er goed nieuws voor lange mensen: voorin én achterin is de hoofdruimte prima voor elkaar en de zitpositie achter het stuur is voortreffelijk.
Wat bevalt er minder aan de Lexus UX?
Laten we meteen zeggen dat we dan al op detailniveau aan het speuren zijn, want in de basis is er weinig aan te merken op de Lexus UX. Het onderstel is voortreffelijk, de motor heeft ruim voldoende vermogen, het comfort is subliem en de ruimte weldadig. Dan kom je toch weer op de finesses: we zullen niet snel verliefd worden op de traploze transmissie, die een enthousiaste rechtervoet beantwoordt met iets te veel gebrul bij iets te hoge toerentallen. Met het multimediasysteem en zijn merkwaardige bediening werden we ook in deze Lexus geen vrienden.
Wanneer komt de nieuwe Lexus UX en wat kost-ie?
Keuzestress hoeft de koper niet te hebben: er is maar één motorvariant leverbaar, een hybride die 184 pk levert. De UX kost minimaal 44.495 euro en staat vanaf 15 maart bij de dealer. Vanaf de Executive Line is hij er ook met vierwielaandrijving (58.995 euro). Vroege beslissers krijgen een rijk uitgeruste First Edition, met sleutelloze toegang, privacy glass en een elektrisch bedienbare achterklep, voor 46.995 euro. Een Volvo XC40 is er overigens al vanaf 40.795 euro, maar dan moet je het doen met een driecilinder motor.
Wat vind ik zelf van de Lexus UX?
Op de snelweg, als de traploze transmissie bij constant toerental is uitgebruld, zijn er weinig auto’s waarin het leven aangenamer is. Van het comfort en de rust zal zelfs de meest gestreste entrepreneur volledig tot rust komen. Bij Japanse merken ben ik niet altijd te spreken over de ruimte, maar dat is in de UX prima voor elkaar. Zelfs achterin kun je uitstekend zitten als je 1,90 meter lang bent. Nieuwsgierig? Lees het hele verhaal in Auto Review 4, die 28 maart in de winkel ligt, en neem nu vast een abonnement.
De zekerheid van Univé: uitstekende service en altijd een gunstige premie.