Autotest Mazda6 Sedan en Sportbreak
De Mazda6 werd in de zomer van 2018 op tal van punten verbeterd. Het doel was om het vlaggenschip meer 'premium' te maken: de Japanner moest meer op de Duitse middenklassers gaan lijken. Dit is het resultaat.
We proberen we het woord 'premium' te vermijden. Het is een afgezaagde term, elk automerk gebruikt het om zijn nieuwe modellen aan te prijzen. Maar voor de test van de vernieuwde Mazda6 (modeljaar 2019) maken we een uitzondering. Premium was namelijk het ultieme doel van de ontwerpers en technici: de auto moet net zo luxe, duur en stevig aanvoelen als een Audi, BMW of Mercedes. De lat ligt dus hoog.
Rij nu de stoere Volkswagen T-Cross. Ideaal voor in de stad met genoeg ruimte voor vakantie.
En dat voor een vriendenprijs!
Überholsprestige
Premium auto's hebben wat de Duitsers 'Überholprestige' noemen: ze dwingen respect af op de linkerbaan van de snelweg. De vernieuwde Mazda6 is ook een behoorlijk imposante verschijning. De grille begint lager en het gaas erin is dieper geplaatst. Dit heeft iets duisters. De verchroomde omlijsting van de grille loopt voortaan helemaal door tot onder de koplampen. De nieuwe koplampunits zijn breder en ogen 'bozer'. De knipperlichten zijn priemende, horizontale lichtstrepen. De wijzigingen aan de achterkant staan eveneens in het teken van stoerdoenerij: de mondstukken van de uitlaat zijn vergroot en verder op de hoeken van de auto geplaatst.
Nieuw dashboard
Mazda's drang naar premium heeft een hoogwaardig interieur opgeleverd. We zien een nieuw dashboard, nieuwe voorstoelen en een nieuwe achterbank. Dit is de eerste Mazda met stoelventilatie. Het multimediascherm boven op het dashboard is weliswaar groter dan voorheen (nu 20 centimeter diagonaal), maar Mazda doet niet mee met de actuele trend van reusachtige displays. Ook een hypermodern digitaal instrumentarium ontbreekt – achter het stuur van de Mazda6 zitten vertrouwde ronde klokken.
De bestuurder en bijrijder regelen de temperatuur met duur aanvoelende draaiknoppen. Sowieso voelen veel schakelaars en oppervlakken prettig aan. Onder aan de deurpanelen en in de voetenbakken stuiten we wel op hard plastic, maar daar zit het ook bij de premium merken. De meest chique uitvoering van de Mazda6 Sedan en Sportbreak is de Signature. Hierbij krijg je heerlijk zacht aanvoelende suède afwerking, nappaleer op de stoelen en sierpanelen van echt hout. Plus een randloze binnenspiegel en donkere hemelbekleding.
Net als bij Audi, BMW en Mercedes is de lijst met leverbare veiligheidssystemen lang. Adaptieve cruisecontrol gekoppeld aan verkeersbordherkenning, een rijbaanassistent en led-koplampen met adaptieve bochtverlichting zijn allemaal standaard. Het beeld van de eveneens standaard achteruitrijcamera is wel een beetje blokkerig. Tegen meerprijs krijg je een 360-gradencamera en een automatisch noodremsysteem voor in de stad. Ook herkent de Mazda6 verkeer van opzij en verkeer in de dode hoek.
Motoren Mazda6
Mazda bewandelt een andere weg dan sommige premium-aanbieders. Zo heeft het basismodel van de BMW 3-serie een 1,5-liter benzinemotor met maar drie cilinders. Daar maakt Mazda zich niet schuldig aan, alle motoren hebben vier cilinders met een inhoud van twee liter of meer. Je kunt kiezen uit drie benzinemotoren: de 2.0 SkyActiv-G is er met 145 of 165 pk, maar je kunt ook gaan voor de 194 pk sterke 2.5 SkyActiv-G. Mazda noemt zijn dieselmotoren SkyActiv-D en levert ze met 150 of 184 pk.
Alle motoren zijn onder handen genomen en leveren meer koppel bij lagere toerentallen. Het toppunt van trekkracht is de 184 pk sterke dieselmotor met 445 Nm. Dit staat paraat vanaf 2.000 toeren, maar je plukt er al eerder de vruchten van. Welke motor je ook kiest, in alle gevallen ligt de topsnelheid boven de 200 km/h. Als je met de hand schakelt, duurt de sprint van 0 tot 100 km/h nooit langer dan 10 tellen. De versies met automaat zijn een seconde langzamer.
Handbak of automaat?
Dat brengt ons bij de keuze tussen een handgeschakelde versnellingsbak of een automaat. Bij een zakenauto van Audi, BMW of Mercedes geef je het schakelen graag uit handen. Dat is wel zo comfortabel en hun automatische transmissies zijn stuk voor stuk geweldig. De automaat in de Mazda6 verdient eerder een 7 dan een 9. Als je het gaspedaal diep intrapt voor een vliegensvlugge inhaalactie, moet je te lang wachten op een reactie. De handbak voelt wel sportief aan. De slagen die je met de pook maakt, zijn kort en krachtig.
Onderstel met Duits gevoel
Het onderstel van de Mazda6 kan zich meten met de beste. Mede dankzij de vernieuwde wielophanging, een soepeler vering en een fractie grotere schokdempers, rijdt hij geweldig. De auto ligt stevig op de weg en oneffenheden – variërend van kuilen tot verkeersdrempels – worden soepel verwerkt. De besturing springt eruit: zodra je het stuur uit de middenstand draait, worden je bevelen nauwkeurig opgevolgd. Dat geeft de auto in alle omstandigheden een fijn stuurgevoel. Zoals het hoort bij een premium zakenauto, is het fluisterstil aan boord.
Prijzen vernieuwde Mazda6
Tot slot de prijs. Met een basisprijs van 37.140 euro is die ook behoorlijk premium. De Sportbreak is nog eens 1500 euro duurder. De voordeligste SkyActiv-D kost zelfs meer dan 43 mille. Dat maakt de vernieuwde Mazda 6 enkele duizenden euro's duurder dan zijn voorganger, maar daar staat een completere uitrusting tegenover. De meest luxe Signature-uitvoering met dat fraaie suède op het dashboard, begint bij 44 mille. Voor dat geld koop je ook een BMW 3-serie, Audi A4 of Mercedes C-klasse, maar dan heb je een basismodel dat nog niet op en top premium is.
Conclusie test Mazda6
Dankzij Mazda's ontzag voor de Duitse merken zijn de 6 Sedan en Sportback op zoveel punten bijgeschaafd dat de klant spekkoper is. Hij krijgt een krachtig, sierlijk design en een prachtig interieur (vooral in Signature-uitvoering), gecombineerd met een puik onderstel, nauwkeurige besturing en een soepele handbak. De optionele automaat schakelt wel wat traag.
De zekerheid van Univé: uitstekende service en altijd een gunstige premie.