Test BMW M5 Competition
BMW M GmbH heeft zich flink uitgeleefd op de M5 Competition. Met een nóg krachtigere motor, die zijn maximum koppel over een breder toerengebied uitsmeert, biedt hij nu nóg meer rijplezier op de grens. We bedachten ons dan ook geen moment toen M ons vroeg voor een eerste rij-indruk.
Hoe maak je de toch al goede BMW M5 nog beter? De performance-sedan kán al zo veel. Hij weet comfort op lange afstanden zo goed te combineren met uitstekende rijeigenschappen, dat hij in een eerdere vergelijkende test met gemak won van de Porsche Panamera Turbo en de Mercedes-AMG E 63 S 4Matic+. Zelfs auto's als de McLaren 720S en de Lamborghini Huracán hadden het nakijken op circuittests. Maar voor BMW's M-afdeling is dat geen reden om de tent te sluiten en met het hele bedrijf aan het bier te gaan. Met de M5 Competition laat het zien dat er nog ruimte voor verbetering was.
De zekerheid van Univé: uitstekende service en altijd een gunstige premie.
Dubbelcheck
De technici van BMW M hadden een lijstje met actiepunten. Eerst namen ze de motor onder handen. De uitstekende, directe reacties op het gaspedaal en de gretigheid zijn gebleven, alleen produceert de V8 nu 25 pk meer. Het maximum koppel is over een breder toerengebied beschikbaar: aan de bovenkant scheelt het 200 tpm. Allemaal leuk, maar dat was niet de belangrijkste klus. Het was slechts een aangenaam neveneffect van waar het echt allemaal om draaide.
Verrek!
Zodra we met de M5 Competition de eerste bochtencombinatie insturen, valt onze mond open. De 'normale' M5 is al het toonbeeld van precisie, feedback en rijveiligheid, maar de Competition volgt nóg compromislozer precies de ingeslagen koers. Verrek!
Om dat voor elkaar te krijgen, heeft M het onderstel precies op de juiste punten verfijnd. De vering werd 7 millimeter ingekort en de schokdemping opnieuw afgestemd. Bovendien werd de voorste stabilisatorstang op een andere plaats bevestigd en werd de achterste stang een beetje dikker. Verder verhoogde M de wielvlucht, beter bekend als camber, aan de voorzijde. Andere motorsteunen bieden een stijvere verbinding tussen aandrijving en carrosserie. Dit heeft een enorm effect op het reactievermogen van de motor en de scherpte bij het insturen. Het vermogen laat zich beter doseren en het is nog makkelijker om de ideale lijn te volgen. Veel aanpassingen, maar het betaalt zich uit.“Voor BMW M is dat geen reden om de tent te sluiten en met het hele bedrijf aan het bier te gaan.”
Wars van onderstuur
De manier waarop de voorwielen met de besturing corresponderen, is iets om vrolijk van te worden. De M5 Competition transporteert alle informatie direct richting de handen van de bestuurder. Het gemak waarmee hij zich bijna nonchalant door een bochtrijk parcours laat sturen, maakt ook al indruk. Tot op de millimeter volgen de voorwielen de lijn die je in gedachten had. De vierwielaandrijving stuurt het grootste deel van het vermogen naar de achterwielen. In de apex doseren allerlei sensoren al het achtcilindergeweld zo intelligent, dat onderstuur uitgesloten is. De achterkant zwaait een beetje uit als de achterwielen een surplus aan vermogen te verwerken krijgen, maar er gebeuren nooit gekke dingen. Zo beleef je in de M5 Competition puur rijplezier, zonder dat je voor onaangename verrassingen komt staan.
Logische keuze
De M5 Competition is de M5 die je moet hebben. Punt. Vooral zijn verbeterde rijeigenschappen zouden voor ons reden zijn om een handtekening onder de offerte te zetten, maar 25 pk extra is natuurlijk ook nooit weg. Extra fijn voor dagelijks gebruik is dat het comfort gebleven is. Daardoor is de Competition-uitvoering uitstekend geschikt voor lange afstanden. Het Competition-pack heeft ene meerprijs van net geen tien mille. Een te rechtvaardigen prijs, omdat je er van BMW ook nog 20-inch lichtmetaal en een fantastisch klinkend M Sport-uitlaatsysteem bij krijgt. Met de Competition-tweaks laat de M5 nog beter zien waartoe hij in staat is. De auto gaat zo gemakkelijk, snel en nauwkeurig door de bocht, dat zelfs veel sportwagens hem niet kunnen bijhouden. Wat een heerlijke machine!
Bij Univé geniet je van een gunstige premie en uitstekende service bij ongeval of pech.