Test Bentley Bentayga
De Bentley Bentayga geeft een nieuwe invulling aan het fenomeen luxe-SUV. Als inzittende wordt je verwend met de mooiste materialen en zeer fijnzinnige en innovatieve techniek. Een te trekken conclusie waarvoor eigenlijk niet veel nodig is. Al zou een waarachtig fenomenaal achtergronddecor als de flora en fauna van IJsland absoluut een extra traktatie zijn.
Er is geen autosoort die zich de laatste jaren zo sterk ontwikkeld heeft als de SUV. Of het nou gaat om de compacte modellen voor de massa of om de zwaargewichten in formaat en prijs; in elke categorie is er een run ontstaan op de 'Sports Utility Vehicle'.
Rij nu de stoere Volkswagen T-Cross. Ideaal voor in de stad met genoeg ruimte voor vakantie.
En dat voor een vriendenprijs!
Auto's als de Range Rover, de Porsche Cayenne en de Mercedes GLS hebben tot nu toe de upperclass vertegenwoordigd, maar met de komst van de Bentley Bentayga lijkt er een nieuwe maatstaf gezet. De Brit combineert zeer krachtige prestaties met een ongekend comfort, waarvoor de beste techniek en de mooiste onderdelen van de plank zijn gehaald. Met zijn 608 pk sterke W12-motor zet hij elke andere soortgenoot in de schaduw. Al denkt Rolls-Royce daar natuurlijk anders over...
Vrij bescheiden eigenlijk
Voor de eerste kennismaking met Bentley's SUV klimmen we vol respect achter het stuur. We moeten vaststellen dat we van de pure weelde aan boord niet eens zo onder de indruk raken. We hebben immers vaker een Bentley onder onze billen, al blijft het pure verwennerij om in deze overvloedige luxe te mogen vertoeven.
Nee, wat ons vooral verrast, is de manier waarop de auto kleiner wil lijken dan hij daadwerkelijk is. Door het omvangrijke dashboard en de brede middenconsole gaat het er vanbinnen minder ruimtelijk aan toe dan in bijvoorbeeld een Range Rover. De bolle neus en de hellende achterruit versterken deze compacte indruk. Met hun hoekige vormen en hoge, vlakke neus lijken de Mercedes GLS en de Range Rover voor je gevoel veel groter. De Bentayga valt daarom moeilijk van megalomanie te betichten: de auto is zelfs iets kleiner dan de Audi Q7, de Range Rover en de Mercedes GLS. Om over de Amerikaanse SUV in XXL-formaat maar niet te spreken.
“Wat ons vooral verrast, is de manier waarop de Bentayga kleiner wil lijken dan hij daadwerkelijk is.”
Rijden met de Bentley Bentayga
Met zijn razendsnel reagerende 48-volts stabiliteitssysteem en uitgebreide rijprogramma's heeft de Bentley een dynamisch karakter. De besturing, de transmissie, de reacties van de motor op het gaspedaal, de vierwielaandrijving, de koppelverdeling, de afstemming van het onderstel – alles kan apart worden ingesteld.
Afhankelijk van het programma dat je hebt gekozen, kan de Bentayga aangenaam comfortabel zijn, maar ook indrukwekkend veel scherpte bieden. Het voortreffelijke afrol- en veercomfort valt te verwachten van een Bentley, maar dat de Bentayga zo vlot, lichtvoetig en veilig van richting verandert, is voor een SUV simpelweg grensverleggend.
Vol gevoel stuur je de mastrodont door een snelle bochtencombinatie, waarbij zelfs geforceerde stuurbewegingen hem niet uit balans brengen. Je verwacht dat de carrosserie flink gaat overhellen, maar de actieve stabilisatoren weet dat compleet te onderdrukken. Het is ontzettend moeilijk om een dergelijk systeem niet kunstmatig aan te laten aanvoelen, maar Bentley heeft dit kunstje wel geflikt.
Toch moet je het niet overdrijven: natuurkunde blijft immers natuurkunde. In knijpende bochten word je wel degelijk met het hoge gewicht (2.422 kilo!) geconfronteerd. Wie van plan is om af en toe het circuit te bezoeken (aan de prestaties van de Bentayga zal dat zeker niet liggen), kan het beste kiezen voor carbon-keramische remmen. Maar tegelijk heb je daar eigenlijk niet te zoeken met deze Bentley. Hooguit op het aangrenzende parkeerterrein.
Juweel van een motor
In de Bentayga maakt de W12 in vernieuwde configuratie zijn debuut. Deze beschikt nu over variabele cilinderuitschakeling en over een injectiesysteem dat directe inspuiting combineert met indirecte multipoint-injectie. Daarmee moeten de sublieme prestaties van 0-100 in 4,1 seconden en een top van 301 km/h hand in hand gaan met een acceptabel verbruik (gemiddeld 12,8 l/100 km).
De testroute gaat over niet altijd over biljartlakenstrakke bergwegen, waardoor het verbruiksbeeld niet representatief is voor de Nederlandse praktijk. Maar over de motor kunnen we alleen maar positief zijn: de twaalfcilinder loopt prachtig, hij reageert vlot op het gaspedaal en zorgt voor verbazingwekkend goede prestaties. Nagenoeg onhoorbaar doet hij zijn werk. Alleen bij volle belasting laat het monsterblok zich op de achtergrond horen met een timbre dat doet denken aan de doorrookte stem van een jazz-zangeres. Het maakt de rijbeleving er alleen maar mooier op.
“Op de SUV-schaal legt hij de lat een flink stuk hoger. Alles gaat gepaard met superlatieven”
Bentayga: de Bentley onder de SUV's
Aan het einde van de testroute leiden de medewerkers van Bentley ons van het asfalt af. De Bentayga heeft offroad-programma's voor sneeuw, modder, grind en zand. De actieve stabilisatoren worden dan ontkoppeld en de niveauregeling zorgt voor een grotere bodemvrijheid. De auto laat zich nu niet meer tegenhouden, alleen het risico van schade aan de diepglanzende lak en het voluptueuze plaatwerk baart ons nog wat zorgen.
De vraag of de Bentayga een echte Bentley is, moeten we met 'ja' beantwoorden. Op de SUV-schaal legt hij de lat een flink stuk hoger en alles wat we over de auto hebben aangetekend, gaat gepaard met superlatieven. Naast de charismatische Mulsanne en de chique Flying Spur is de Bentayga een welkome aanvulling op Bentley's modellenprogramma.
Vormt de Bentley Bentayga de benchmark?
De Bentayga maakt indruk op alle vlakken. De luxe en het comfort zijn onovertroffen, de nieuwe benchmark. Daarnaast zorgt de W12-motor zorgt voor een ongekende snelheidssensatie en laat het onderstel het hoge wagengewicht voor je gevoel verdampen. Echt gedurfd is de Bentayga misschien niet, maar dat zal de (gefortuneerde) klandizie er ongetwijfeld niet van weerhouden hun Range Rover Autobiography of Cayenne Turbo in te ruilen bij de Bentley-dealer. Nu de Rolls-rijder nog.
Welke verzekering je ook kiest, met Univé ga je binnen 10 minuten voordelig en goed verzekerd de weg op.