Peugeot 508 test
Bij een grote groep liefhebbers wordt de autoliefde in sterke mate bepaald door grote Franse limousines. Ze hebben magere jaren achter de rug, want het ene model na het andere verdween uit de prijslijsten. Nu Peugeot met de nieuwe 508 komt, gloort er weer hoop voor de francofielen.
De teloorgang van de grote Franse auto stemt veel liefhebbers weemoedig. Tot tien jaar geleden stond bij Citroën, Peugeot en Renault (en voorheen ook Simca en Talbot) altijd wel een extravagante limousine in het gamma. Grote Franse auto's hadden hun eigen charme. Waar de Duitse merken vooral bekend stonden om hun degelijkheid, ontwierpen de Fransen rijdende kunstwerken.
Met name Citroën liet een indrukwekkende erfenis na, met de DS, de CX, de XM en de C6. Maar ook Renault (R25, Vel Satis) en Peugeot (504, 604) lieten zich niet onbetuigd. De populariteit van de Franse limousine slonk in de jaren negentig. Misschien lag het aan de beroerde reputatie op het gebied van roest en – in een later stadium – ook de falende elektronica. Het kan ook de vormgeving zijn geweest. De Renault Vel Satis was iets té extravagant, terwijl de laatste grote auto's van Peugeot, de 605 en de 607, juist vrij gewoontjes waren.
Gelukkig hebben ze bij Peugeot het licht gezien. Het merk wil terug naar de tijd waarin het een chic imago had, zonder zich te richten op de echte rich and famous. Peugeot is naar eigen zeggen het meest premium van alle bestsellermerken en daar horen extravagante auto's bij. De nieuwe 508 is het resultaat van die filosofie.
De nieuwe Peugeot 508 is geen brave sedan meer
Met de huidige Peugeot 508 neemt het nieuwe model nadrukkelijk afstand van zijn voorganger, die sinds 2011 te koop was. Dat was een brave sedan, later gevolgd door een net zo brave stationwagon. En juist dát wil Peugeot niet meer.
De nieuwe 508 wordt hoger in de markt gepositioneerd en neemt afstand van auto's als de Volkswagen Passat en de Opel Insignia. Peugeot maakt er geen geheim van dat Audi diende als inspiratiebron voor kwaliteit, afwerking en vormgeving. Het is geen toeval dat het lijnenspel van de 508 wel iets wegheeft van de A5 Sportback, al heeft Peugeot daar wel wat snufjes Franse charme aan toegevoegd.
Peugeot maakte een opmerkelijke keuze. De 508 werd lager (6 centimeter!), kleiner en lichter dan zijn voorganger, een unicum in de autowereld. De auto heeft een sterk aflopende daklijn en de portieren hebben geen raamstijlen.
“Gelukkig hebben ze bij Peugeot het licht gezien.”
Het interieur van de 508
Binnenin is de sfeer heerlijk Frans, met de i-Cockpit met het kleine stuur, het instrumentarium dat daarbovenuit steekt en de middenconsole met mooie tuimelschakelaars en een groot display. Door het gebruik van mooi hout en aluminium oogt de 508 hypermodern en snaarstrak. Dat Peugeot wel degelijk naar zijn verleden heeft gekeken, zie je in kleine details. Net als bij modellen als de 504, is boven de grille de typenaam 508 aangebracht. Dat soort doordachte vondsten kunnen we wel waarderen.
Authentiek comfort
Wat betreft sfeer en uitstraling zit het wel goed met de 508, maar hoe rijdt hij? Ook daarover hebben we geen klachten. Wij reden met de sterkst gemotoriseerde benzineversie, een 1.6 liter viercilinder met turbo die 225 pk levert. Er is ook een minder krachtige variant met 180 pk. Dieselrijders hebben meer keuze: voor hen staan motoren klaar met 130, 165 en 180 pk.
Het kleine stuur is geen allemansvriend, volgens sommige mensen ontneemt hij je het zicht op de meters en zit hij te veel tussen je benen. Wij kunnen ermee lezen en schrijven. Zelfs een grote 508 wordt er lichtvoetig door en het stuur ligt heerlijk in de hand.
Dankzij de adaptieve schokdempers kun je het onderstel op je eigen wensen afstemmen. Al is de 508, zoals het eigenlijk hoort bij Franse auto's, in elk rijprogramma vooral comfortabel. Kies je voor de Sport-modus, dan is het vervaarlijk oplichtende digitale dashboard, dat een strakkere vormgeving krijgt, eigenlijk het meest dynamisch. De schokdempers worden steviger, de besturing wat zwaarder. Het onderstel is niet onder de indruk van een snel genomen bocht en je kunt echt wel lekker doorrijden, maar je komt nauwelijks in de verleiding.
Hoe krachtig de motor ook is, toch lijkt hij niet veel zin te hebben om telkens het maximale te geven. Ook de achttraps automaat is meer van het ongemerkt en vloeiend schakelen dan van de hitsigheid die bij sportieve bochtenritten hoort. Voor behendigheid moet je maar bij Kylian Mbappé aankloppen.
De nieuwe Peugeot 508 is meer een auto voor lange snelwegritten. Het geluid van de wind, de banden en de motor wordt indrukwekkend buiten je gehoor gehouden. Dankzij de adaptieve cruisecontrol en de spoorassistent blijft de auto keurig zelfstandig binnen de lijnen van de wegmarkering en houdt hij gepaste af-stand tot zijn voorganger. De 508 is ook leverbaar met een head-up display en een nachtzichtassistent.
Beetje krap
Niet alles aan de 508 is gâteau et oeuf. Bij auto's met een opvallend uiterlijk moet je doorgaans compromissen sluiten, dat is bij de meest chique Peugeot niet anders. Doordat de auto licht gekrompen is en de daklijn schuin afloopt, zitten lange mensen achterin niet lekker. Instappen vergt enige lenigheid, en je hoofd en je knieën komen met het dak en de voorstoelen in aanraking. Bovendien houdt de inhoud van de kofferruimte (487 liter) niet over.
Voorin heb je geen last van claustrofobie en zal niemand in de grote fauteuils klagen over een slechte zitpositie. Grappig detail: de stoelen hebben een AGR-keurmerk, wat staat voor Aktion Gesunder Rücken. Je hoeft geen talenwonder te zijn om te begrijpen dat dit geen Frans is. Het is het keurmerk dat ook altijd aan het meubilair van Opel wordt toegekend – zo zie je maar dat de overname van Opel door PSA inmiddels tot grappige kruisbestuivingen heeft geleid.
“De nieuwe 508 is in elk rijprogramma vooral comfortabel, zoals dat eigenlijk hoort bij Franse auto's.”
Prijzen Peugeot 508
De Peugeot 508 richt zich niet alleen met zijn uiterlijk, maar ook met zijn basisprijs op Audi. Voor minder dan 37.690 euro (BlueHDi 130) krijg je hem niet mee. Onze chique GT-versie met 225 pk is het topmodel en kost liefst 54.790 euro. De 508 staat al bij de dealer en komt begin volgend jaar ook als SW. Dat wordt geen laadwonder, waarschuwt Peugeot alvast, maar is wel een lust voor het oog. Eind 2019 wordt een hybrideversie van de 508 geïntroduceerd, met 300 pk. Het wordt nog lastig kiezen voor de liefhebber van grote Peugeots. Maar hij zal vooral blij zijn dat er überhaupt weer iets te kiezen valt.
Conclusie review nieuwe Peugeot 508
Markeert de nieuwe Peugeot 508 de glorieuze terugkeer van de Franse limousine? We hopen het stiekem wel een beetje. Aan zijn kwaliteiten zal het niet liggen: zijn uiterlijk is deftig, zijn interieur sfeervol. De Peugeot 508 is een heerlijke auto voor comfortliefhebbers. Bovendien merk je aan alles dat Peugeot heel veel energie in de kwaliteit en afwerking heeft gestoken. Blijft een dilemma over: kies je de sedan of de 508 SW?