MPV-trekjes: Chrysler PT Cruiser Convertible
Het is niet bepaald gebruikelijk om een midi-MPV om te bouwen tot een cabriolet. Chrysler deed het met de PT Cruiser wel. Zie hier, een cabriolet met MPV-trekjes.
De PT Cruiser deed de hotrod terugkeren in het straatbeeld. Het ontwerp van de auto maakte vele tongen los. De ronde vormen, het vele chroom en de indrukwekkende grille doen denken aan Amerikaanse auto’s van vele tientallen jaren terug. In Amerika is de PT Cruiser een groot succes. In Europa zien we de auto relatief weinig. In 2002 presenteerde Chrysler een conceptcar in de vorm van een open PT Cruiser. Deze cabriolet-versie is nagenoeg ongewijzigd in productie genomen en vertoont veel uiterlijke kenmerken met zijn gesloten broer. Twee deuren hebben het veld geruimd en plaats moeten maken voor twee grote voorportieren en het dak werd eraf gezaagd. Daarvoor in de plaats is een elektrische bedienbaar stoffen dak gekomen. Binnen 10 seconden is de PT Cruiser omgetoverd in een cabriolet.
MPV-trekjes
In de inleiding werd al even aangehaald dat de PT Cruiser Convertible, want dat is zijn officiele benaming, MPV-trekjes heeft. Dat wordt vooral duidelijk wanneer je instapt. De instap is ruim en gemakkelijk en je zit hoog op de bok. Achterin zit je zelfs nog wat hoger dan voorin. De instap naar achteren is lastig door de gemonteerde rolbeugel. Zo’n rolbeugel is niet meer van deze tijd, maar volgens Chrysler draagt het bij aan het retro-karakter van de auto en geleid het de windstroom over de achterpassagiers. Dat eerste willen we graag geloven maar dat laatste heeft weinig effect. Net als in vele cabrio’s heb je ook achterin de PT Cruiser Convertible veel last van de wind. Voorin heb je daarentegen nauwelijks de wind in de haren.
In de inleiding werd al even aangehaald dat de PT Cruiser Convertible, want dat is zijn officiele benaming, MPV-trekjes heeft. Dat wordt vooral duidelijk wanneer je instapt. De instap is ruim en gemakkelijk en je zit hoog op de bok. Achterin zit je zelfs nog wat hoger dan voorin. De instap naar achteren is lastig door de gemonteerde rolbeugel. Zo’n rolbeugel is niet meer van deze tijd, maar volgens Chrysler draagt het bij aan het retro-karakter van de auto en geleid het de windstroom over de achterpassagiers. Dat eerste willen we graag geloven maar dat laatste heeft weinig effect. Net als in vele cabrio’s heb je ook achterin de PT Cruiser Convertible veel last van de wind. Voorin heb je daarentegen nauwelijks de wind in de haren.
Tip
Veilig en zorgeloos de donkere maanden door
Bij Univé geniet je van een gunstige premie en uitstekende service bij ongeval of pech.
Amerikaanse invloed
Binnenin is de Amerikaanse invloed duidelijk waarneembaar. De materiaalkeuze is minder dan we van Europese concurrenten gewend zijn en ook de afwerking laat te wensen over. Het oogt allemaal een beetje goedkoop. Met name de radio, waarbij de diverse geluidsinstellingen met schuifknopjes moet worden gedaan, is niet meer van deze tijd. Datzelfde geldt voor de knopjes van de elektrische ramen, het uitschakelen van de tractiecontrole en de koplamphoogteverstelling. Wel mooi zijn de ontwerpdetails. Neem bijvoorbeeld de letters ‘PT Cruiser’ op het dashboard, het stuur, de chromen deurgrepen en de met leer beklede stoelen. De bekerhouders zijn van flink formaat en het dashboardkastje en de diverse bergvakjes bieden voldoende ruimte voor wat kleine spulletjes. En daarmee komen we ook weer terug op het MPV-achtige van deze auto. Zo is de achterbank in ongelijke delen voorover te klappen waardoor er meer bagageruimte ontstaat. Voor een cabrio is deze ruimte dik voldoende. Een kanttekening moet geplaatst worden bij de bereikbaarheid van de bagageruimte. De klep opent maar een klein stukje waardoor je gebukt onder de klep moet staan om je spulletjes erin te zetten (zie foto en video).
Binnenin is de Amerikaanse invloed duidelijk waarneembaar. De materiaalkeuze is minder dan we van Europese concurrenten gewend zijn en ook de afwerking laat te wensen over. Het oogt allemaal een beetje goedkoop. Met name de radio, waarbij de diverse geluidsinstellingen met schuifknopjes moet worden gedaan, is niet meer van deze tijd. Datzelfde geldt voor de knopjes van de elektrische ramen, het uitschakelen van de tractiecontrole en de koplamphoogteverstelling. Wel mooi zijn de ontwerpdetails. Neem bijvoorbeeld de letters ‘PT Cruiser’ op het dashboard, het stuur, de chromen deurgrepen en de met leer beklede stoelen. De bekerhouders zijn van flink formaat en het dashboardkastje en de diverse bergvakjes bieden voldoende ruimte voor wat kleine spulletjes. En daarmee komen we ook weer terug op het MPV-achtige van deze auto. Zo is de achterbank in ongelijke delen voorover te klappen waardoor er meer bagageruimte ontstaat. Voor een cabrio is deze ruimte dik voldoende. Een kanttekening moet geplaatst worden bij de bereikbaarheid van de bagageruimte. De klep opent maar een klein stukje waardoor je gebukt onder de klep moet staan om je spulletjes erin te zetten (zie foto en video).
Overhellen
Rijden met de PT Cruiser roept meteen het gevoel op met een Amerikaan op pad te zijn. Het rijgedrag is gericht op comfort, op lange afstanden en weinig bochten. De stoelen zijn vlak en bieden weinig steun. Doordat de auto flink overhelt en het leer glad is moet je – met name op rotondes – je best doen om in de stoel te blijven zitten. Sportiviteit is ver te zoeken. Deze auto koop je niet om strak te sturen maar echt om lekker te toeren. De hoge zit en de indirecte besturing bevestigen dat gevoel.
Rijden met de PT Cruiser roept meteen het gevoel op met een Amerikaan op pad te zijn. Het rijgedrag is gericht op comfort, op lange afstanden en weinig bochten. De stoelen zijn vlak en bieden weinig steun. Doordat de auto flink overhelt en het leer glad is moet je – met name op rotondes – je best doen om in de stoel te blijven zitten. Sportiviteit is ver te zoeken. Deze auto koop je niet om strak te sturen maar echt om lekker te toeren. De hoge zit en de indirecte besturing bevestigen dat gevoel.
Weinig pit
Onder de motorkap ligt een 2.4 liter viercilinder benzinemotor met een vermogen van 143 pk. De motor is gekoppeld aan een viertraps automaat. De versnellingen zijn lang en bij inhalen op de snelweg wordt al snel teruggeschakeld naar de derde versnelling. Dit zorgt voor een minder comfortabel karakter. Indien de situatie erom vraagt kun je de automaat ook handmatig bedienen door pook naar links of rechts te tikken. Een sprintje naar 100 km/h wordt in 12,4 seconden afgelegd. Gezien het vermogen van de motor valt dat enigszins tegen maar de PT Cruiser weegt dan ook 1.540 kg. Het verbruik ligt op een gemiddelde van 1 op 10. In combinatie met deze prestaties is dat vrij stevig te noemen.
Onder de motorkap ligt een 2.4 liter viercilinder benzinemotor met een vermogen van 143 pk. De motor is gekoppeld aan een viertraps automaat. De versnellingen zijn lang en bij inhalen op de snelweg wordt al snel teruggeschakeld naar de derde versnelling. Dit zorgt voor een minder comfortabel karakter. Indien de situatie erom vraagt kun je de automaat ook handmatig bedienen door pook naar links of rechts te tikken. Een sprintje naar 100 km/h wordt in 12,4 seconden afgelegd. Gezien het vermogen van de motor valt dat enigszins tegen maar de PT Cruiser weegt dan ook 1.540 kg. Het verbruik ligt op een gemiddelde van 1 op 10. In combinatie met deze prestaties is dat vrij stevig te noemen.
Standaarduitrusting en prijs
De door ons gereden Limited uitvoering is voorzien van een redelijke standaarduitrusting. Tot de uitrusting behoren onder andere elektrische verstelbare spiegels, elektrisch bedienbare ramen, elektrische bedienbare kap, lichtmetalen velgen, airco (handbediend), chroom accenten, lederen bekleding, afstandsbediening voor de centrale vergrendeling en een alarm met startonderbreker. De 2.4i Limited (AutoStick automaat) is in Nederland leverbaar vanaf € 31.095,-. De PT Cruiser Cabriolet is er in Touring uitvoering (handgeschakeld) vanaf € 27.795,-.
De door ons gereden Limited uitvoering is voorzien van een redelijke standaarduitrusting. Tot de uitrusting behoren onder andere elektrische verstelbare spiegels, elektrisch bedienbare ramen, elektrische bedienbare kap, lichtmetalen velgen, airco (handbediend), chroom accenten, lederen bekleding, afstandsbediening voor de centrale vergrendeling en een alarm met startonderbreker. De 2.4i Limited (AutoStick automaat) is in Nederland leverbaar vanaf € 31.095,-. De PT Cruiser Cabriolet is er in Touring uitvoering (handgeschakeld) vanaf € 27.795,-.
Conclusie
Ruimte is iets dat je in een cabriolet maar zelden vindt. Chrysler is er met de PT Cruiser in geslaagd een hele ruime cabriolet neer te zetten. Dat de auto is afgeleid van een midi-MPV wordt zeker duidelijk. De hoge zit, het ruime interieur en de neerklapbare achterbank zijn zelden in een cabrio te vinden. Minpuntje is de slecht bereikbare bagageruimte door de lage achterklep. Doordat de auto vrij hoog is en de vering op comfort is afgesteld zijn de rij-eigenschapen niet spectaculair. Een middag rustig toeren of veel snelwegkilometers zijn geen enkel probleem. Het is met name comfort dat de PT Cruiser Convertible kenmerkt. De gladde en platte stoelen bieden nauwelijks steun en het overhellen in de bochten zorgt ervoor dat je snel uit je stoel dreigt te glijden. Het is één van de weinige praktische cabrio’s die ruimte en comfort biedt. De afwerking is matig en daarmee is in alles de Amerikaanse invloed duidelijk zichtbaar.
Tip
Veilig en zorgeloos de donkere maanden door
Bij Univé geniet je van een gunstige premie en uitstekende service bij ongeval of pech.