Autotest | Renault Talisman Estate

Sinds het aanvangen van de 21ste eeuw kent Renault weinig geluk met grote (zaken)auto's. De Laguna flopte, de hier tamelijk onbekende Latitude deed het zelfs nog slechter en over de Vel Satis laten we ons maar niet uit. Eigen schuld, dikke bult? Deels, want al deze Renaults staken nu niet bepaald boven het maaiveld uit. Ook de Talisman is geen uitblinker in het genadeloze D-segment. Maar toch kan het geluk Renault wel eens gaan toelachen. En niet alleen vanwege zijn naam.

Laten we er geen doekjes om winden. We zijn fan van Laurens van den Acker. Dat begon zo rond 2007, toen hij de ene na de andere fraaie Mazda uit zijn mouw leek te schudden. Maar het is nog sterker geworden sinds hij verhuisde naar Parijs. Sinds 2009 dus. Want gedurende de periode dat van den Acker bij Renault zetelt als hoofddesigner mag de Franse autobouwer wat ons betreft wel eens gaan nadenken over het afstoffen van haar voormalige slogan 'Créateur d'Automobile'. Vonden we de Sedan al aantrekkelijk, als Estate is de Talisman zowaar nog fraaier. Er stáát echt een auto, en als we er één detail eruit moeten pikken die dit teweegbrengt, dan zijn het de lichtunits. Vooral de achterste. Fors, gedurfd, maar toch stijlvol en helemaal bij de tijd. Houden wij van!

Stapelen maar!

Moeten we ons nog verder uitweiden over het voorkomen van de Talisman Grandtour (zoals hij in Frankrijk wordt vermarkt)? Dat hebben we immers al uitgebreid gedaan bij de rijtest met de Sedan, die nota bene voor 90% inwisselbaar is met de Estate. De 10% verschil zit 'm natuurlijk in de achterzijde. Bij de Estate hebben we het dan concreet over de verder doorlopende daklijn. Iets waar wij Nederlanders van houden. Hoe anders is dit buiten onze landsgrenzen en dé reden dat de Talisman Sedan eerder werd gelanceerd, ondanks dat deze simultaan aan de Estate werd ontwikkeld.
“We waren streng voor de Renault Talisman na de eerste kennismaking. En geef ons eens ongelijk.”

Afijn, wat je liever wilt weten is hoe de bagageruimte van de Talisman Estate ons bevallen is. Nou, goed. Heel goed. Volgens opgave kan je er normaliter 572 liter aan spullen in kwijt. Opvallend genoeg minder dan de 608 liter van de Sedan, maar vergeet dat. Dit is enkel op papier zo. De geijkte meting zoals de industrie die hanteert meette namelijk tot aan de rolhoes, en die hangt relatief laag bij de Talisman Estate. Zonder de bagage af te dekken hiermee kun je in werkelijkheid een stuk hoger stapelen. Leg je ook de achterbank plat, waarbij een vlakke laadvloer ontstaat in combinatie met een tildrempel van slechts 57 centimeter hoog, dan kan er liefst 1.681 liter volgepropt worden. Niet zoveel als het ruimtewonder uit Tsjechië, maar vraag jezelf af: heb je die extra 250 liter echt nodig?

Plussen en minnen

Bij de test met de Sedan klonken bij het interieur de eerste valse noten. De materiaalkeuze kon op enkele cruciale vlakken (vooral daar waar je regelmatig met je handen zit) beter en het R-Link systeem, dat zowat alle functies van de auto behelst, overtuigde niet doordat het zich niet matig intuïtief laat bedienen en functies activeert waarop we niet zitten te wachten. Het versterken van het motorgeluid via de speakers, bijvoorbeeld.

Maar nu we meer kilometers hebben gedraaid moet ook gezegd dat de Talisman onveranderd onze waardering geniet voor z'n binnenruimte en meer dan comfortabel zittende meubilair. Achterin is er overigens 3 centimeter meer hoofdruimte ten opzichte van de Sedan, waardoor (ook) de achterpassagiers gerust twee meter lang kunnen zijn voordat het benauwd wordt. Een fijne opsteker.

Benzine snuiven

Omdat we de Sedan al reden met de 130 pk sterke 1.6 dCi-diesel in de motorsteunen, viel de keuze bij de Estate op de 150 TCe-benzine. Een 1.6 viercilinderturbo, steevast gekoppeld aan de EDC-automaat met dubbele koppeling. 'Dat zal dan wel doorwerken in de prijs?' Nou, nee. Met € 33.790,- ligt die zelfs een forse tweeduizend euro lager dan de concurrentie met vergelijkbare aandrijflijn.
“Sinds van den Acker bij Renault zetelt als hoofddesigner mag de Franse autobouwer wat ons betreft wel eens gaan nadenken over het afstoffen van haar voormalige slogan 'Créateur d'Automobile'.”

Het koppelt reikt tot een maximum van 220 Nm, en hoewel de Talisman hiermee geen Obelix is die in de toverpot is gevallen, kom je er prima mee uit de voeten. Eer de motor buiten ademt raakt, rij je hoogst illegale snelheden. Als je je daar al comfortabel bij voelt, tenminste, want boven de 140 km/h begint het windgeruis rond de B-stijl toch wel hinderlijk te worden. In stilte accelereren is ook niet de sterke kant van de TCe 150. Maar gelukkig is dat slechts tijdelijk. Op kruissnelheid weet de Talisman nare (bij)geluiden keurig buiten het interieur te houden.

Inchmaat kleiner, graag

We waren streng voor de Renault Talisman na de eerste kennismaking. Vooral qua ergonomie en het weggedrag. En geef ons eens ongelijk. Dit zijn twee criteria waarop de (lease)rijder in het D-segment zwaar toetst. Maar de Talisman beter zich als het, zoals verwacht, op kleinere wielen rolt. Kleiner als in minder dan 19 inch(!), een kans die ons werd geboden bij de Estate.

Met 18 inch eronder gaat het comfort al stukken vooruit. De voortrein wordt er minder stoterig van en de Multi Sense-rijmodi lijkt er ook wat meer zijn vruchten door af te werpen. Desalniettemin zijn er nog steeds auto's in deze klasse die zich verfijnder laten rijden. Ruimte voor verbetering is er dus zeker. Nog een inchmaatje kleiner dan? Wie weet, maar we begrijpen we het oog ook wat wil. Bovendien zijn de wielkasten fors en het moet geen zielige vertoning worden. Iets dat nu juist troef is van de Renault Talisman. Sedan en Estate om het even.
Tip
Verdien tot 10% korting met veilig rijgedrag
Verdien tot 10% korting met veilig rijgedrag

De zekerheid van Univé: uitstekende service en altijd een gunstige premie.

Redactie
Door Redactie

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties