Autotest | Opel Astra Sports Tourer

Op Europees marktniveau kiest doorgaans 30% van de alle Astra-kopers voor de station. In ons land ligt dit percentage nog hoger en Opel Nederland schat in dat dit vanaf heden wel eens 'fifty fifty' of zelfs meer kan worden. Wat maakt de nieuwe Astra Sports Tourer zo'n potentiële favoriet?

Opel moet goed werk hebben afgeleverd. Want binnen luttele maanden ruim 130.000 orders schrijven voor de nieuwe Astra, dat zijn ze niet gewend bij de dealers van het merk. Een deel van dit verdienstelijke aantal komt zelfs op het conto van de nieuwe Astra Sports Tourer. Bijzonder, want dat stationmodel is nog niet eens beschikbaar. Begin april pas. Oftewel, velen hebben de Opel's nieuwste blind gekocht, zo vanaf de foto's en zonder proefrit. Dat getuigt van een groot vertrouwen in de auto.

Hij oogt dan ook gelikt

Dat vinden wij ook, al blijft design altijd heel persoonlijke kwestie. Toch zijn er wel degelijk enkele ongeschreven regels die een auto aantrekkelijk doen ogen. Een sterke wigvorm is er daar één van. Oftewel, een nadrukkelijk oplopende carrosserielijn die vooraan lager begint dan 'ie achteraan eindigt.
Bij de Astra Sports Tourer vormt deze lijn zelfs de zichtbare hoofdader van zijn koets. Nog nipt beginnend in de voorste wielkast, diens weg vervolgend onder de deurgrepen langs en uitmondend in de achterlichtunit. Het geeft de auto naast dynamiek optisch meteen meer lengte mee, terwijl de buitenmaten feitelijk onveranderd zijn. En zo bevat de Astra Sport Tourer nog enkele van deze aantrekkelijke lijnen en vouwen. In de motorkap bijvoorbeeld. En dan is er natuurlijk die karakteristieke C-stijl. De Astra Sports Tourer heeft het allemaal.
“Velen hebben de Opel's nieuwste blind gekocht, zo vanaf de foto's en zonder proefrit. Dat getuigt van een groot vertrouwen in de auto.”

Toch wel ruimer?!

Vrees niet, dat is er ondanks de gelijk gebleven buitenmaten. Voorin is er 26 mm meer hoofdruimte en achterin kwam er 28 mm aan beenruimte bij. Cijfers die je zo weinig zeggen waarschijnlijk, maar geloof ons, in werkelijkheid zijn ze welkom. Zo kunnen voortaan twee personen van 1,90 meter prima achter elkaar zitten in de Astra Sports Tourer. Dat tref je niet overal in deze klasse, evenals een naar 1.630 liter uit te breiden bagageruimte. Met de achterbank bezet is er 540 liter te vullen, een stuk meer dan bij de vijfdeurs hatchback. Daarin kan je 370 liter kwijt aan spullen.

Praktische slimmigheidjes

Ruimte alleen maakte een stationwagen natuurlijk niet bijzonder of favoriet. Daar is meer voor nodig, zo weet ook Opel. En daarvoor trekt het zoal haar welbekende 'Flex'-features uit de kast. Maar eerst moet gezegd dat de laadruimte niet perfecter vierkant en vlak had gekund (ook wanneer de achterbank neergeklapt is). De wielkasten zijn door de stoffen afwerking keurig uit het zicht onttrokken en dat geeft niet alleen een luxe uitstraling, het maakt effectief stapelen ook eenvoudiger. Kleinere spullen hebben immers geen kans in een uitsparing te verdwalen.

Wie dat laatste gegarandeerd wil tegengaan moet de optionele FlexOrganizer mee bestellen. Dit systeem komt compleet met rails aan weerszijden van de bagageruimte, verschuifbare balken om bagage veilig vast te zetten, scheidingsnetten, sjor-ogen en ander bevestigingsmateriaal. Opel biedt tevens een gaasrek aan zodat huisdieren niet voorin kunnen springen.

Koploper in snufjes

Het zal vanzelfsprekend zijn dat de Astra Sports Tourer wat overige luxezaken betreft over dezelfde noviteiten beschikt als de vijfdeurs Astra. Van de speciale en overige relatief stevige AGR-stoelen met massage-functie tot de slimme LED Matrix-koplampen en van de (menselijke) OnStar-assistent tot Apple Carplay. Idem qua veiligheid. De lijst met moderniteiten is dus nog veel langer en Opel loopt dan ook ineens voorop in de stoet van vooruitstrevende automerken.

Welgemikte trap

Niet nieuw op een auto, maar wel zeer handig en exclusief op de Sports Tourer is het elektrisch openen én sluiten van de achterklep middels een trapbeweging onder de achterbumper. Je moet alleen we weten waar je precies moet mikken, anders gebeurt er niets en kunnen omstanders zich fronsend gaan afvragen vanwaar deze vreemde plek voor een spontane cardiotraining.

Een ander dingetje van Keyless Open is dat de persoon die de trapbeweging maakt per se de autosleutel op zak moet hebben. Let hierop bij het gezellig saampjes boodschappen doen. Alvast vooruitlopen met in beide handen een krat pils om 'lange armen' te voorkomen, kan daarin juist resulteren als er geen autosleutel in de buurt is.

Turbotijd

Om niet al teveel in de herhaling te vallen ten opzichte van de hatchback grijpt Opel de introductie van de Sports Tourer aan om haar nieuwe 1.6 BiTurbo CDTI voor te stellen. Deze diesel met tweetrapsturbo vervangt de voormalige tweeliter en levert 160 pk bij 350 Nm. Op papier een krachtige motor en zo ook in de praktijk. Mits de naald boven de 1.700 tpm wordt gehouden. Doe je dit, dan is het lekker opschieten met deze viercilinder-diesel, die tot op hoge snelheden stil en zuinig blijft. Opel geeft 4,1 l/100 km als gemiddeld verbruik en zonder daar moeite voor te doen kwamen wij daar, na een heuvelachtige rit tussen het Portugese Porto en de dik 100 kilometer verderop gelegen, wonderschone Daoro Vallei, bij in de buurt. De belofte dat de deze route tot de mooiste stuurmanswegen ter wereld behoort ligt een stuk minder bij de waarheid, maar dit terzijde.
“De lijst met moderniteiten is dus nog veel langer en Opel loopt dan ook ineens voorop in de stoet van vooruitstrevende automerken.”

Niet onoverkomelijk, maar evengoed een puntje van aandacht voor Opel is de besturing. Die had wat verfijnder gemogen. Het zelfcentrerend effect is nogal sterk en rond de middenstand voelt de besturing rubberig aan. Daarnaast hadden we het idee dat de merkbaar elektrische besturing bij vlagen eventjes een eigen leven leidde, resulterend in spontane rukjes aan het stuurwiel.

Weinig mis mee dus?

Zo is het. De nieuwe Astra Sports Tourer biedt al het positieve van de eerder al gereden vijfdeurs hatchback en dat mondt uit in een hoge score. Ook bij de jury van de Auto van het Jaar. Tel daarbij de aanzienlijk grotere bagageruimte bij op (al vergt dit een meerprijs van € 1.000,-) en al snel valt te begrijpen waarom er al zoveel nieuwe Opel Astra's zijn verkocht. Succes dwing je af.
Tip
Veilig en zorgeloos de donkere maanden door
Veilig en zorgeloos de donkere maanden door

Bij Univé geniet je van een gunstige premie en uitstekende service bij ongeval of pech.

Redactie
Door Redactie

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties