Autotest | Audi A4
“Hebben we überhaupt nog een A4 nodig?” vroegen we ons afgelopen jaar af toen we uit de nieuwe Audi A3 Limousine stapten. De A4 was met zijn zeven jaar aardig op leeftijd en kon zowel qua techniek, ruimte en elektronische snufjes zijn ‘kleine’ broertje niet meer bij benen - laat staan wat de vormgeving betreft. Maar nu is er een nieuwe A4; groter, dynamischer en bomvol technologie. Weet Audi hier direct een gat te slaan richting de concurrentie?
Hoewel de nieuwe A4 op het eerste gezicht sprekend op de vorige generatie lijkt benadrukt Audi dat ruim 90% van het exterieur volledig nieuw is getekend. Dat zie je vooral terug aan het front waar de lijnen nog scherper geworden zijn en vooral de horizontale vormen krachtig worden benadrukt. Ook de nieuwe lichtunits met LED-rijdagverlichting en standaard Xenon zorgen voor een frisse en hightech look. En wie gaat voor het optionele volledige LED of zelfs de LED Matrix-verlichting kiest helemaal voor absolute hightech.
Evolutie van buiten, evolutie van binnen?
Nee, integendeel! In het binnenste heeft juist een revolutie plaatsgevonden. De robuuste zwarte vlakken van de vorige generatie hebben het veld geruimd voor een minimalistische opzet met veel horizontale lijnen. Het geheel oogt clean en uitermate modern. Wat hier vooral aan bij draagt zijn de twee beeldschermen, zowel het 8,9 inch display in de middenconsole alsook het optionele Audi Virtual Cockpit – het 12,3 inch grote beeldscherm wat het analoge instrumentarium verdrijft. Eveneens noemenswaardig is de opgeruimde middenconsole met de fraaie tuimelknoppen en een 'helderziend' display. Komt je hand in de buurt van dit scherm dan toont deze de mogelijkheden. We zagen het principe al op de navigatiesystemen van onder meer Volkswagen, maar op deze wijze gaat het nog een stap verder. En behalve dat, het werkt ook nog eens goed en voelt zeer hoogwaardig aan.“Eenmaal ingestapt zien we dat het interieur een ware revolutie heeft doorstaan”over de Audi A4
De kwaliteitsbeleving is dus uitstekend, maar hoe is het met de ruimte?
De tijd dat het achterin een premium middenklasser behelpen was ligt (gelukkig) achter ons. En Audi maakt bij de nieuwe A4 op dat gebied wederom een stap. De auto groeide qua beenruimte 23 mm en ook de hoofdruimte nam toe. We haalden eerder de A3 Limousine al aan en moeten eenmaal achterin plaatsgenomen direct weer aan dat model denken. Want juist op dit gebied maakt de A4 zijn hogere rang waar.De toegenomen afmetingen hebben overigens geen positief effect op de bagageruimte. Deze bleef gelijk met 480 liter, toevalligerwijs exact gelijk aan zijn twee Duitse concurrenten.
Over 'de andere twee' gesproken, BMW en Mercedes hebben een Hybrid. Audi dan?
Voorlopig houdt Audi haar kaken stijf op elkaar, maar die variant lijkt slechts een kwestie van tijd. Desalniettemin scoort de nieuwe A4 op het gebied van efficiëntie überhaupt al. Met een gewichtsverlies van minimaal 110 kilogram ten opzichte van het vorige model bijvoorbeeld. Maar ook in de windtunnel boekte men vooruitgang. De extreem lage cW-waarde van 0,23 is een unicum voor een auto in dit segment.De belangrijkste troef vormt uiteraard het moderne palet van zeven TFSI- en TDI-motoren. De basis wordt gevormd door een 150 pk sterke 1.4 TFSI benzinemotor en een 2.0 TDI diesel met 150 pk, beide gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak. Het voorlopige topmodel? De 3.0 V6 TDI met 272 pk gekoppeld aan een zeventraps S-Tronic. En juist dat was de auto waarin wij onze eerste kennismaking met de nieuwe A4 maakten.
“Met een vermogen van 272 pk lijkt het wel alsof Audi een diesel-sportwagen neer wil zetten.”over de Audi A4
Een 272 pk diesel in een middenklasser?
Ja, het lijkt wel alsof Audi een diesel-sportwagen neer wil zetten. Want met maar liefst 272 pk en 600 Nm lanceert de zescilinder ons even later in slechts 5,3 seconden naar de honderd. De begrensde topsnelheid van 250 km/h blijkt al evenzo een peulenschil. De cijfers spreken boekdelen zou je zeggen, maar de sensatie achter het stuurwiel blijft uit. Natuurlijk maakt de A4 enorme stappen, maar het is enkel op de teller af te lezen. Op de bestuurdersstoel ontbreekt de duw in de rug en datzelfde geldt voor het snelheidsgevoel. Daarnaast zorgt de absolute rust aan boord – de A4 is net zo stil als de huidige A8 – voor een bijna te perfecte beleving. Is dat een gemis? Negentig procent van de tijd bevindt de koper van de A4 zich ook daadwerkelijk op de A4 en is het geringe geluidsniveau juist een plus. Des te meer omdat het optionele Bang & Olufsen geluidsysteem met 3D-geluid nog beter uit de verf komt. Ontspannen op je bestemming aankomen lijkt de A4 op zijn lijf geschreven.Comfort, is dat het hoofdthema voor de nieuwe A4?
Zoals altijd predikt Audi een compromis te sluiten tussen comfort en dynamisch rijgedrag. En wie daarop nog wat invloed heeft kan terugvallen op het standaard aanwezige Drive Select. Dat maakt het onder meer mogelijk het karakter van de besturing aan te passen. 'Comfort' betekent daarbij licht en afstandelijk sturen en in de 'Dynamic'-stand wordt de bestuurder meer bij het rijden betrokken door een minder aanwezige bekrachtiging en scherpere besturing. Echte emotie en precisie blijft echter uit, mede door de elektrische bekrachtiging die in het middengebied een tikkeltje vaag blijft. Een hardnekkig probleem van dit type bekrachtiging. En ondanks dat ook andere merken ermee kampen hopen we keer op keer dat een fabrikant deze negatieve spiraal weet te breken.Over het onderstel kunnen we overigens kort maar krachtig zijn: het is een prachtige balans die vermoedelijk een brede doelgroep aan zal spreken.
Iedereen tevreden, maar wat moet ik budgetteren?
De nieuwe Audi A4 Limousine is verkrijgbaar vanaf € 36.680,- voor de 1.4 TFSI gekoppeld aan een handbak. De door ons gereden 3.0 TDI met S-Tronic kost minimaal € 59.950,-. Maar dan ben je er nog niet. Audi heeft 'onze' A4 namelijk overladen met technische snufjes die je maar al te graag wenst . Neem bijvoorbeeld de Virtual Cockpit, een Head-up Display, krachtige Matrix-LED verlichting en Adaptieve Cruise Control. Over die laatste gesproken, die is dankzij Traffic Jam Assist in staat om in de file geheel zelf te rijden. Met de handjes van het stuur de file door dus!Maar er is nog meer. Want wat te denken van de fraaie 19 inch lichtmetalen wielen, het uitgebreide MMI-systeem en alsook de 19 inch wielen, MMI navigatie en het fantastisch klinkende Bang & Olufsen audiosysteem. We durfden het amper bij elkaar op te tellen, maar met enthousiast aanvinken in de Audi-configurator vlogen we richting de honderdduizend euro. Bizarre bedragen, maar vink het bij de concurrentie aan en je eindigt op een soortgelijk bedrag.
Gelukkig is er ook een verantwoorde 2.0 TDI ultra met automaat en 20% bijtelling. En dan moet je ineens gaan rekenen met ongeveer 43 mille. Natuurlijk beschik je dan niet over al die genoemde extraatjes, maar met een beetje wikken en wegen kun je er ongetwijfeld nog wel een paar van meenemen op je bestelling.
Er rest ons nog één vraag. Een vraag die ook ons tijdens een testrit als deze veel bezig weet te houden: is de nieuwe Audi A4 beter is dan een BMW 3-serie of Mercedes-Benz C-klasse? Om heel eerlijk te zijn kunnen we je dat niet vertellen. Niet omdat we niet durven of willen kiezen, maar omdat ze alle drie steengoed zijn. Maar elk met hun eigen karakter en uitstraling. De keuze wordt dan ook merendeels bepaald door je eigen merkvoorkeur, smaak en stijl. Een luxeprobleem als je het ons vraagt!
Tip
Veilig en zorgeloos de donkere maanden door
Bij Univé geniet je van een gunstige premie en uitstekende service bij ongeval of pech.