Autotest | BMW 1-serie
Plak er een belegen blauw/wit propeller-logo op en het verkoopt. Zo is het toch? Immers, de quasi-bewijzen liggen er. Neem BMW's 'Chris Bangle'-periode en meer recent de X6 en 5-GT. Maar ook de 1-serie van nu is een prima voorbeeld. Het is immers nauwelijks voor te stellen dat de directie daarover destijds zei: 'Schön, die Schnauze. Die Scheinwerfer, supertoll. Mach es!'. Toch moet er iets in deze trant gebeurd zijn, want sindsdien is de 1-serie het mikpunt van kritiek wat betreft uitstraling. Dat 'ie voortaan een stuk fraaier is, is welhaast gewiekst handelen met voorkennis van BMW. Want nu gaat de 1-serie vrijwel zeker nog enkele succesvolle jaren meemaken.
Het interieur is ongemoeid gelaten dus?
Aan de binnenzijde oogt het inderdaad meer van hetzelfde, met die aanpassing dat het bedieningscluster van de audio en klimaatregeling net iets anders is. Een aanpassing waarbij zelfs de kenner het vergrootglas ter hand moet nemen. Verandering was ook niet per se nodig, want ín de 1-serie was het al geen klagen. Zwart, sober en dat met een gezonde dosis sportiviteit slaat nog steeds de klok. Van dat laatste getuigt met name het compacte, dikke stuurwiel, de brede middenconsole en de 'afgetrainde' stoelen. Eigenlijk tref je het zo alleen in een BMW. Ben je fysiek wat corpulenter, dan kunnen de voorstoelen best krapjes aandoen. Ga dus vooraf zeker proefzitten. De optionele sportstoelen, hoe verleidelijk fraai ook, raden we dan bij voorbaat af. Al zijn bij de duurdere stoelopties de wangen redelijk wijd te verstellen.
“Zelfs de fanatiekste achterban van BMW kan voortaan met een gerust hart propageren: 'Dat is er eentje van ons!'”over de vernieuwde BMW 1-serie
Is dit het qua verbeterd comfort?
Nee, dat niet. BMW heeft meer werk gemaakt van de vernieuwde 1-serie, alleen zie of merk je dat niet meteen. Of je hoopt het zelfs nooit te merken, omdat de bredere waaier aan (optionele) features zich pas openbaren zodra er zich een (bijna) ongeval voordoet. Nieuwe functies die tijdens elke rit hun meerwaarde bewijzen zijn Active Cruise Control en BMW Online dat voortaan nog inniger kan omgaan met smartphones. Ook handig op z'n tijd is Parking Assistant van de laatste generatie. Die kan nu tevens geheel automatisch haaks op de weg inparkeren. Meekijken kan eventueel via de achteruitrijcamera. Ook nieuw.Puntjes op de i dus?
Juist, en BMW heeft daarbij haar aandacht bovenal laten uitgaan naar de motoren. Zakelijke dieselrijders oogsten daarmee het meest, want liefst vier diesels komen in aanmerking voor 20% bijtelling. Dat zijn de 120d, 118d en twee versies van de 116d. Die laatste twee zijn extra interessant omdat ze voortaan een driecilinder ook de kap hebben, beide 1.5 liter groot. Je zou ze kunnen kennen van de Mini One.Of we de verloren cilinder missen? Dat hadden we je graag kenbaar willen maken, ware het niet dat de nieuwe instappers nog niet rijp zijn voor serieproductie. Kortom, dit houd je nog tegoed.
“Zakelijke dieselrijders oogsten het meest, want liefst vier diesels komen in aanmerking voor 20% bijtelling.”over de vernieuwde BMW 1-serie