Geweldige rijmachine: BMW Z4
Een 231 pk sterke zescilinder drijft de achterwielen van de BMW Z4 3.0i aan. Van de vormgeving moet je houden, maar over de rijeigenschappen valt niet te twisten: een geweldige rijmachine!
De introductie van de BMW 7-serie zorgde in de zomer van 2001 voor de nodige opschudding. Een jaar later presenteerden de Duitsers de Z4, een spraakmakende opvolger voor de Z3. De reacties waren behoorlijk verschillend, maar dat je aan de Z4 even moest wennen bleek al snel duidelijk. Het ontwerp is gebaseerd op de X-concept en dankt daaraan zijn scherpe lijnen en bollingen in de zijkant. Op de voorschermen is een diagonale lijn getrokken die recht door het zijknipperlicht loopt. Die knipperlichten zijn overigens ook bijzonder doordat ze aan het oog worden onttrokken door een groot BMW logo; erg fraai! De dikke neus en lange motorkap zien er vanuit elke hoek weer anders uit. Wennen? Ja, de Z4 mag dan al een tijdje op de markt zijn het ontwerp moet nog steeds wennen. Dat maakt de auto bijzonder en elke keer weer aantrekkelijk.
Zakelijk interieur
De cockpit van de Z4 heeft meer de zakelijkheid van BMW meegekregen. Ook invloeden van de Z8 komen naar voren. Het door ons gereden model was afgewerkt met aluminium op het dashboard en de middenconsole. Het stuurwiel ligt niet alleen geweldig in de hand, het ziet er ook prachtig uit. Zoals we het van BMW gewend zijn zitten alle knopjes en displays op de juiste plek.
De cockpit van de Z4 heeft meer de zakelijkheid van BMW meegekregen. Ook invloeden van de Z8 komen naar voren. Het door ons gereden model was afgewerkt met aluminium op het dashboard en de middenconsole. Het stuurwiel ligt niet alleen geweldig in de hand, het ziet er ook prachtig uit. Zoals we het van BMW gewend zijn zitten alle knopjes en displays op de juiste plek.
Actie
De vernieuwde Volkswagen T-Roc
Ontdek onze rijk uitgeruste en eigenzinnige SUV met o.a. multi-functioneel stuur.
En dat voor een vriendenprijs!
Ruimte genoeg voor een cabrio
Wanneer de kap gesloten is vergt het instappen een klein beetje lenigheid. Eenmaal plaats genomen achter het stuur voel je je één met de auto. De zit is lekker laag en dat draagt bij aan het sportieve gevoel dat de Z4 bij je oproept. Voor een tweezits roadster is de binnenruimte dik in orde. Een ruim dashboardkastje, redelijke portiervakken en wat vakjes tussen en achter de stoelen bieden plaats aan wat kleine spulletjes zoals een portemonnee, telefoon en zonnebril. De kofferruimte is met een inhoud van 240 liter goed voor twee weekendtassen en wat kleine spulletjes. Wel lastig is dat je de kofferbak alleen kunt openen met een druk op de knop in het interieur of op de sleutel. Bovendien stelt de afwerking van de binnenkant van de kofferklep ons teleur. Dat zijn we niet van BMW gewend!
Wanneer de kap gesloten is vergt het instappen een klein beetje lenigheid. Eenmaal plaats genomen achter het stuur voel je je één met de auto. De zit is lekker laag en dat draagt bij aan het sportieve gevoel dat de Z4 bij je oproept. Voor een tweezits roadster is de binnenruimte dik in orde. Een ruim dashboardkastje, redelijke portiervakken en wat vakjes tussen en achter de stoelen bieden plaats aan wat kleine spulletjes zoals een portemonnee, telefoon en zonnebril. De kofferruimte is met een inhoud van 240 liter goed voor twee weekendtassen en wat kleine spulletjes. Wel lastig is dat je de kofferbak alleen kunt openen met een druk op de knop in het interieur of op de sleutel. Bovendien stelt de afwerking van de binnenkant van de kofferklep ons teleur. Dat zijn we niet van BMW gewend!
´Dit is pas rijden!´
Dat we hier niet met zomaar een roadster te maken hebben blijkt wel als de sleutel wordt omgedraaid en de motor wordt wakker geschud. Een zware brom klinkt uit de dubbele uitlaatpijp. De 3.0 liter metende zescilinder is in lengterichting geplaatst en brengt zijn vermogen van 231 pk over op de achterwielen. BMW kennende staat dat garant voor een flinke dosis rijplezier en spektakel. Om de auto een beetje te leren kennen laten we het DSC-systeem (ESP) ingeschakeld staan en sturen rustig de bochten door. De besturing is messcherp en lekker direct. Een druk op de ‘Sport-knop’ maakt de besturing nog directer en de reactie op het gaspedaal feller. In elke bocht bewijst de Z4 zijn perfecte weggedrag, het lijkt wel alsof ‘ie aan de weg kleeft. Het DSC kan wel uit, met deze auto voel je precies wanneer je te ver dreigt te gaan. Een scherpe bocht doemt op, even terug schakelen naar z’n twee, scherp insturen en vol op het gas! De motor klinkt zwaar en snerpend tegelijk en de kont schuift de bocht door. De banden gillen het uit; dit is pas rijden! Elke bocht is een belevenis op zich en de Z4 laat zich er gewillig doorsturen. BMW maakt rijden echt geweldig!
Dat we hier niet met zomaar een roadster te maken hebben blijkt wel als de sleutel wordt omgedraaid en de motor wordt wakker geschud. Een zware brom klinkt uit de dubbele uitlaatpijp. De 3.0 liter metende zescilinder is in lengterichting geplaatst en brengt zijn vermogen van 231 pk over op de achterwielen. BMW kennende staat dat garant voor een flinke dosis rijplezier en spektakel. Om de auto een beetje te leren kennen laten we het DSC-systeem (ESP) ingeschakeld staan en sturen rustig de bochten door. De besturing is messcherp en lekker direct. Een druk op de ‘Sport-knop’ maakt de besturing nog directer en de reactie op het gaspedaal feller. In elke bocht bewijst de Z4 zijn perfecte weggedrag, het lijkt wel alsof ‘ie aan de weg kleeft. Het DSC kan wel uit, met deze auto voel je precies wanneer je te ver dreigt te gaan. Een scherpe bocht doemt op, even terug schakelen naar z’n twee, scherp insturen en vol op het gas! De motor klinkt zwaar en snerpend tegelijk en de kont schuift de bocht door. De banden gillen het uit; dit is pas rijden! Elke bocht is een belevenis op zich en de Z4 laat zich er gewillig doorsturen. BMW maakt rijden echt geweldig!
Toeren
Naast dit sportieve karakter heeft de Z4 ook een andere kant, er is namelijk heerlijk mee te toeren. Het zonnetje schijnt en het is 18 graden dus het dak kan open. Met een druk op de knop opent de kap volledig automatisch en vouwt zich binnen 10 seconden op achter je rug. Het windscherm - dat aan de rolbeugels te bevestigen is - houdt de meeste rijwind buiten de auto. Zo kun je ook op de snelweg met het dak open rijden. Met de ramen naar boven en de verwarming en stoelverwarming op de hoogste stand dan is het zelfs op een koude avond (rond de 10 graden) nog goed vol te houden. Heb je een cabrio dan wil je open rijden en dat kan dan ook met de Z4. Het audiosysteem dat BMW in de Z4 monteert is goed berust op open rijden. Het geluid is zuiver en ook op hoge snelheden komt het met gemak boven het windgeruis en motorgeluid uit.
Naast dit sportieve karakter heeft de Z4 ook een andere kant, er is namelijk heerlijk mee te toeren. Het zonnetje schijnt en het is 18 graden dus het dak kan open. Met een druk op de knop opent de kap volledig automatisch en vouwt zich binnen 10 seconden op achter je rug. Het windscherm - dat aan de rolbeugels te bevestigen is - houdt de meeste rijwind buiten de auto. Zo kun je ook op de snelweg met het dak open rijden. Met de ramen naar boven en de verwarming en stoelverwarming op de hoogste stand dan is het zelfs op een koude avond (rond de 10 graden) nog goed vol te houden. Heb je een cabrio dan wil je open rijden en dat kan dan ook met de Z4. Het audiosysteem dat BMW in de Z4 monteert is goed berust op open rijden. Het geluid is zuiver en ook op hoge snelheden komt het met gemak boven het windgeruis en motorgeluid uit.
Uitrusting
Over luxe valt in de Z4 niets te klagen. Het door ons gereden model mag dan een slordige 63 mille op moeten brengen voor dat geld zit je ook dik in de opties. Elektrische ramen, centrale vergrendeling op afstandbediening, een elektrisch bedienbare softtop, windscherm, audiosysteem, cruise control, climate control, lederen bekleding, stoelverwarming, navigatiesysteem, regensensor, boordcomputer en Xenon verlichting zijn aanwezig.
Over luxe valt in de Z4 niets te klagen. Het door ons gereden model mag dan een slordige 63 mille op moeten brengen voor dat geld zit je ook dik in de opties. Elektrische ramen, centrale vergrendeling op afstandbediening, een elektrisch bedienbare softtop, windscherm, audiosysteem, cruise control, climate control, lederen bekleding, stoelverwarming, navigatiesysteem, regensensor, boordcomputer en Xenon verlichting zijn aanwezig.
Schitterende sound
Aan luxe is er geen gebrek maar ondanks dat is de Z4 met een gewicht van 1.275 kg geen zware auto. De 231 pk sterke zescilinder sleurt de Z4 zonder moeite in 5,9 seconden naar 100 km/h. Nadat je alle zes de versnellingen hebt doorgelopen is het pas bij 250 km/h gebeurd. Ondanks zijn geweldige prestaties is de 3.0 liter motor niet opdringerig. Je kunt er ook rustig mee rijden zonder dat het oncomfortabel is. Dankzij het vele vermogen en koppel van 300 Nm kun je de Z4 schakellui rijden. In elke versnelling is er genoeg trekkracht voor handen om snel te accelereren. Op de snelweg kun je ook bij 100 km/h rustig in de zesde versnelling blijven rijden. Gas geven resulteert dan zonder protesteren in een vlotte acceleratie. Met name bij lage toerentallen klinkt de motor lekker zwaar en komt er een diepe klant uit de uitlaat. Bij hoge toerentallen is het geluid snerpend en gemeen. Het klinkt als muziek in de oren en maakt het audiosysteem (bijna) overbodig.
Aan luxe is er geen gebrek maar ondanks dat is de Z4 met een gewicht van 1.275 kg geen zware auto. De 231 pk sterke zescilinder sleurt de Z4 zonder moeite in 5,9 seconden naar 100 km/h. Nadat je alle zes de versnellingen hebt doorgelopen is het pas bij 250 km/h gebeurd. Ondanks zijn geweldige prestaties is de 3.0 liter motor niet opdringerig. Je kunt er ook rustig mee rijden zonder dat het oncomfortabel is. Dankzij het vele vermogen en koppel van 300 Nm kun je de Z4 schakellui rijden. In elke versnelling is er genoeg trekkracht voor handen om snel te accelereren. Op de snelweg kun je ook bij 100 km/h rustig in de zesde versnelling blijven rijden. Gas geven resulteert dan zonder protesteren in een vlotte acceleratie. Met name bij lage toerentallen klinkt de motor lekker zwaar en komt er een diepe klant uit de uitlaat. Bij hoge toerentallen is het geluid snerpend en gemeen. Het klinkt als muziek in de oren en maakt het audiosysteem (bijna) overbodig.
Conclusie: ´Fun´
De BMW Z4 combineert toeren en sportief rijden met elkaar in één cabriolet. Hij is zonder twijfel meer gericht op sportief rijden maar zeker niet oncomfortabel. Bovendien is er aan boord van de Z4 voldoende ruimte voor wat bagage en kleine spulletjes waardoor de auto voor een cabriolet best praktisch is. Het softtop dak van de Z4 is ook bij hoge snelheden voldoende stil en opent volautomatisch. Z’n vormgeving doet elke keer weer verassen en zal nooit vervelen. BMW heeft de Z4 gemaakt tot een echte rijdersauto waarbij het woord ‘fun’ bij elke gereden meter naar boven komt.
De BMW Z4 combineert toeren en sportief rijden met elkaar in één cabriolet. Hij is zonder twijfel meer gericht op sportief rijden maar zeker niet oncomfortabel. Bovendien is er aan boord van de Z4 voldoende ruimte voor wat bagage en kleine spulletjes waardoor de auto voor een cabriolet best praktisch is. Het softtop dak van de Z4 is ook bij hoge snelheden voldoende stil en opent volautomatisch. Z’n vormgeving doet elke keer weer verassen en zal nooit vervelen. BMW heeft de Z4 gemaakt tot een echte rijdersauto waarbij het woord ‘fun’ bij elke gereden meter naar boven komt.
Tip
Verdien tot 10% korting met veilig rijgedrag
De zekerheid van Univé: uitstekende service en altijd een gunstige premie.