Autotest | Lexus NX 300h

Er rust een zware taak op de schouders van de Lexus NX 300h. Niet in de laatste plaats omdat hij mag aantreden tegen zwaargewichten als de Audi Q5, BMW X3 en de Mercedes GLK, maar tevens omdat Lexus de kleinere broer van de RX 450h als game changer ziet. De NX is Lexus' houvast op een significante verkoopstijging, waaronder in Nederland. Is de potentie daarvoor überhaupt aanwezig?

Lexus maakt een gewaagde stap door een segment af te dalen. Niet zozeer omdat het daar heel sterke (Duitse) concurrenten tegenkomt, maar vooral ook omdat het een nieuwe doelgroep wil aanspreken. Trendy, actief en bovenal jong zijn schijnbaar enkele kenmerken van deze doelgroep. Tenminste, dat gevoel wordt verkregen na het zien van de mondiale marketingcampagne rond de NX met onder andere medewerking van de populaire popartiest en producer Will.i.am en een deelname aan de Paris Fashion Week. De spotlights moesten op de NX en dat is de Japanners goed gelukt.

Maar had de NX dat wel nodig?

Ook zonder alle additionele aandacht wist de nieuwe Lexus al menig huiskamer te bereiken. Daarvoor is het koetswerk van de NX excentriek genoeg. En hoewel we het studiemodel nog bekroonden als 'lelijkste auto van 2013', weet de NX 300h in z'n productie-tenue ons meer te bekoren. De extremen zijn vervaagd en de intergalactische jumpsuit is verruild voor een carrosserie die beter in balans is. Zeker in de 'Mercury Grey' lakkleur straalt de Lexus een gezonde dosis kracht uit. Daarnaast zorgen de scherpe vlakken en coupé-achtige raamstijl op hun beurt voor een lekker eigenzinnig en onderscheidend geheel. Het 'grijze muis' imago is Lexus allang voorbij.

“Het intergalactische jumpsuit van het studiemodel is verruild voor een carrosserie welke velen malen beter in balans is.”
over de Lexus NX 300h

Geldt dat tevens voor het interieur?

Wat betreft de vormgeving beslist. Ook hier vangt het netvlies tal van vinnige lijnen en hoekige vormen op die voor een frisse aanblik zorgen. Echter zorgt diezelfde vormgeving wel voor een druk beeld. Iets waaraan de hoeveelheid druk- en draaiknoppen bijdraagt. De centraal gepositioneerde bedieningsunit - ditmaal een 'touch'-variant in plaats van de gebruikelijke 'muis'-achtige - zorgt daarbij niet voor de gewenste zucht van verlichting. Het systeem werkt nog immer niet intuïtief waardoor je telkens met een schuin oog naar het scherm moet turen om te weten wat je selecteert. Verder lijkt Lexus nog altijd niet op het gebied van schermkwaliteit en grafische pracht de concurrentie bij te kunnen benen. Eigenlijk best opmerking voor een bedrijf uit het technologische Japan.

Over technologie gesproken, hoe zit het daarmee?

Daar komt de Japanse achtergrond in positieve zin bovendrijven. Wat te denken van de '360º view'-parkeerhulpcamera, een Head-Up display in kleur, de 'Lexus Hotspot' voor WiFi aan boord of het muzikaal klinkende Mark Levinson audiosysteem met 14 luidsprekers. Innovatief is de mogelijkheid je smartphone draadloos op te laden door deze in het speciale bijgeleverd hoesje te klikken. Leg je smartphone vervolgens simpelweg in de armsteun en je hebt niet langer last van een allerhande batterij-slurpers, zoals een actieve Bluetooth-verbinding en apps die evenwel onderweg van pas komen. En dat zonder kabeltje!

Expressief design gaat vaak ten koste van de ruimte toch?

De NX oogt relatief compact en sportief inderdaad, maar dat heeft geen negatief effect op de binnenruimte. Zowel voor- als achterin kunnen twee volwassenen zich uiterst comfortabel huisvesten. Dit is overigens mede te danken aan de heerlijke stoelen, waarop het uren volhouden is. Nu we het toch over reizen hebben, het volume van de bagageruimte is al evenzo toereikend. Met minimaal 550 liter is die gewoonweg marktconform. Handig foefje om dit simpel te vergroten is de elektrisch neerklapbare achterbank. Middels dit systeem kunnen de passagiers achterin overigens ook hun rugleuning verstellen. Een aantrekkelijk product zit hem in de details toch?
Dat de NX echter niet geheel foutloos is concluderen we aan de hand van de interieurmaterialen. Zo oogt en voelt het leer op de stoelen en het dashboard (bij ons testexemplaar) als kunstleder en ook de hoeveel aan hard plastic strookt niet met deze prijsklasse. Dat doet afbreuk aan het verder hoogwaardig afgewerkte dashboard, de doordachte details en comfortabele insteek.

Rijdt hij net zo sportief als hij oogt?

We hadden het gezien zijn gedurfde carrosserie ook anders verwacht, maar het is wat rijden betreft vooral comfort dat de klok slaat. Ons testexemplaar, de meest luxueuze President-line, was voorzien van het adaptieve onderstel dat in combinatie met het standaard aanwezige Drive Mode Select het rijgedrag kan afstemmen op je persoonlijke wensen. Maar ofschoon de verschillen tussen 'Eco', Normal' of Sport S' merkbaar zijn, blijft het rijgedrag immer beheerst en vertrouwd. Mét een comfortabele insteek. Dit karakter siert de Lexus overigens ook het beste, dus waarom kiezen? In 'Normal' doet de NX precies wat je van hem verwacht. Het geraffineerde chassis werkt moeiteloos de meeste oneffenheden weg en zorgt voor een stabiel en comfortabel rijgedrag. Verwacht trouwens geen Franse taferelen. De Japanner ligt strak op de weg en helt nauwelijks over. Het activeren van de 'Sport S'-modus voegt daar slechts een vleugje dynamiek aan toe. Daarbij ontvangt het stuurwiel meer feedback van de voorste wielen, maar de racehandschoenen mogen gerust thuisblijven. Comfort gaat hier duidelijk boven precisie.

Hoe past de hybride-aandrijflijn in dat plaatje?

Dankzij de ruim een decennia ervaring die Lexus inmiddels heeft opgedaan met hybride-techniek kunnen we daar kort over zijn; die werkt feilloos. De aandrijflijn werkt efficiënt en onmerkbaar samen als een geroutineerd rechercheurs-duo, waarbij enkel de CVT-transmissie nog voor een klein smetje zorgt. Onder normale omstandigheden functioneert die voorbeeldig, maar wil je vaart maken dan gooit hij direct de zweep over de atmosferische viercilinder. De benzinemotor reageert gewillig en stuwt de toerenteller naar de 5.000 toeren per minuut, waar hij optimaal presteert. Ideaal om snelheid te maken zou je zeggen, maar het bijkomende gejoel vanuit de machinekamer zorgt voor fronsende wenkbrauwen. 'Nou, nou...', is zo'n beetje de globale reactie van verschillende passagiers. Dat is feitelijk al jaren zo, maar Lexus blijft evengoed trouw aan deze traploze transmissie die eigenlijk niet meer van deze tijd is. Spijtig, want op het gegier bij vollast na is de NX juist heerlijk stil.

“De racehandschoenen mogen gerust thuis blijven, comfort gaat hier duidelijk boven precisie.”
over de Lexus NX 300h

Oké, maar hybride rijden betekent toch wel 20% bijtelling?

Dat was inderdaad zo, maar per 1 januari 2015 verliest de NX dat voordeel en moet er gewoon 25% worden afgerekend. Maar ook dan heeft Lexus pre, want met een vanafprijs van € 45.990,- is hij fors goedkoper dan gelijk gemotoriseerde tegenstanders (die weliswaar vlotter aanvoelen ondanks een lager vermogen op papier).
Snelle beslissers zijn zelfs spekkoper met de 'First Edition'-modellen die volgestopt zijn met allerlei snuisterijen. Het prijskaartje klimt dan stiekem wel ophoog naar € 53.990,-. De meest luxe variant - de door ons gereden President Line - kost een stevige € 70.990,-, maar daarvoor krijg je wel een eindeloze standaarduitrusting voor terug. You name it, he got it.

Game changer?

Nee, maar dat was ook een schier onmogelijke taak voor Lexus. Daarvoor is de concurrentie te competitief en de auto-industrie te conservatief. Met de NX 300h presenteert Lexus echter wel een fris alternatief op de reguliere spelers in de markt. De Japanners weten te verrassen met een uitstekend totaalplaatje dankzij het opvallende uiterlijk, comfortabele karakter en de vele elektronische hulpmiddelen. Helaas zorgt de optelsom van het aantal kleine minpunten voor enige kopzorgen, want om de consument uit de gevestigde orde te krijgen mocht Lexus geen steekjes laten vallen. Maar zie het van de positieve kant: de NX 300h is wel Lexus' beste poging ooit om de Duitsers te naderen.
Tip
Verdien tot 10% korting met veilig rijgedrag
Verdien tot 10% korting met veilig rijgedrag

De zekerheid van Univé: uitstekende service en altijd een gunstige premie.

Redactie
Door Redactie

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties