Autotest | BMW 2-serie Active Tourer
Nee! Een MPV van BMW? Met voorwielaandrijving? En een driecilinder onder de motorkap? Met de 2-serie Active Tourer worden geen heilige huisjes afgebroken, maar een complete wijk aan heilige huizen gesloopt. Laten wij eens gaan puinruimen en proberen je te vertellen waarom BMW hiertoe gekomen is, hoe ze dat hebben gedaan en vooral ook wat het resultaat is.
Resultaten uit het verleden…
Het is een ontwikkeling die we vaker hebben ondervonden. Kun je je nog herinneren dat Porsche de Cayenne presenteerde? En later een dieselmotor voorstelde? En hoe geschokt reageerden de fans op de komst van de MINI Countryman en de eerste Mercedes B-klasse. Maar is een 911 er een mindere sportauto van geworden of de MINI een minder groot icoon? En de Mercedes S-klasse, heeft die zijn imago zien instorten door de komst van de B-klasse? Juist.Maar waarom een MPV van BMW?
Een M5 moet een heerlijke rijmachine blijven, de 3-serie de sportiefste in zijn klasse en ook de X5 legt de lat qua imago en rij-eigenschappen nog altijd extreem hoog. En om dat te kunnen blijven doen moet BMW, als een van de weinige nog zelfstandige autofabrikanten, groeien. In nieuwe segmenten waar volumes te behalen zijn. Het compacte segment dus. BMW verwacht dat de midi-MPV, de klasse waarin deze 2-serie Active Tourer opereert, zal gaan groeien de komende jaren. Bovendien kan de fabrikant er een klantenkring mee bereiken die ze nu mist. Wie een 1-serie is ontgroeid, meestal vanwege een gezin, maar een 3-serie te duur of niet ruim genoeg is, kan nu wel bij het merk blijven. En het kan nieuwe klanten aantrekken. Men verwacht in München dat zo’n driekwart van de 2-serie Active Tourer klanten voor het eerst BMW rijdt.
Oké, punt gemaakt, maar had de vormgeving dan niet mooier gekund?
Dat is en blijft een gevalletje persoonlijke smaak. Maar ook een kwestie van segment. Niet iedereen vind een midi-MPV mooi, maar er zijn ook hordes mensen die er wel voor vallen. Wij worden er als autoliefhebbers ook niet meteen warm van en hadden stiekem iets meer verwacht van BMW. Of misschien gehoopt. Wellicht tegen beter weten in. Hoe dan ook, ze hebben zichtbaar hun best gedaan, maar het moet je aanspreken. Als er Kia op had gestaan, en wij vinden ‘em sterk op de Carens lijken, dan hadden we ‘em geslaagd gevonden. Nu het een BMW is ligt de lat anders.
Anoniem van buiten, maar grandioze klasse van binnen
Het interieur daarentegen straalt pure klasse uit. Het is wel even wennen als je instapt, want de stoelen staan wat hoger en je krijgt een heel ruimtelijk gevoel. Heel anders dan in bijvoorbeeld een X3. De voorruit staat ver weg en de A-stijl splitst zich, zoals dat kenmerkend voor MPV’s is - in tweeën - met daartussen het typerende driehoekige ruitje. Een echte MPV dus. En dat zijn we van BMW niet zo gewend.
Wie zijn blik naar beneden zal laten dwalen kijkt uit op een schitterend dashboard opgebouwd uit verschillende lagen. In een van onze testmodellen was gekozen voor een mix van zwart en beige leer, met contrasterende stiksels, houtmotief en aluminium en dat straalt pure klasse uit. Schitterend zijn ook de rijen met knoppen die op een soort van verhoging liggen en daardoor een 3D-effect hebben. Dat de materiaalkeuze van hoog niveau is en de afwerking van de Duitsers van topklasse hoeven we niet meer uit te leggen. En dat aan boord alle moderne features – inclusief 8,8 inch iDrive-scherm met touch controller - te verkrijgen zijn mogen we eveneens van BMW verwachten.
“Met de nadruk op ‘meest sportief’, want van echte sportiviteit spreken, dat gaat gewoonweg te ver.”over de BMW 2-serie Active Tourer
Mooi interieur dus, maar ook praktisch?
Zeker wel, maar niet onderscheidend in deze klasse. De portiervakken zijn groot, tussen de voorstoelen zijn diverse vakjes en bekerhouders en de middenarmsteun biedt ook bergruimte. Op de achterbank kunnen volwassenen hun benen prima kwijt en de hoofdruimte zal zelfs voor bovengemiddeld lange inzittenden geen belemmering bezorgen. Fijn daarbij is de hoge zit waar je benen een veel natuurlijker houding kunnen aannemen. In veelzijdig opzicht minder goed is de achterbank. Die is weliswaar in drie delen neerklapbaar en de rugleuning van te verstellen, maar het ontbreekt aan drie losse stoelen zoals een Citroën C4 Picasso dat wel heeft. In de praktijk betekent het dan ook dat twee inzittenden prima zitten, maar als derde passagier heb je het op de achterbank letterlijk en figuurlijk niet al te breed. Kiezen tussen bagage- of beenruimte voor de achterpassagiers kan dan weer wel, door de achterbank te verschuiven. Standaard is er 468 liter beschikbaar en dankzij de omklapbare voorstoel kunnen ook zeer lange spullen worden vervoerd. Daarmee is de Active Tourer veelzijdig, maar er zijn concurrenten die dat beter doen. Het premiumgevoel van BMW wordt bevestigd doordat de achterklep elektrisch te openen en te sluiten is. Desgewenst door met je voet onder de achterbumper door te zwaaien.
Je wilt nu zeker wel eens weten hoe die rijdt?
Daar waren wij ook reuze benieuwd naar. Sterker nog, dit is zo’n auto waarbij je al weken voor die tijd uitkijkt naar het moment dat je voor het eerst achter het stuur kunt stappen. Puur uit nieuwsgierigheid. Want de eerste voorwielaandrijver van een merk dat daar altijd heel wat op afgegeven heeft… Nou, dan blijkt dat ze bij BMW veel energie hebben gestoken in de rijdynamiek. Hou in het achterhoofd dat dit een compacte MPV is, maar BMW is er wel in geslaagd daar een stuk rijplezier aan toe te voegen. De besturing biedt veel gevoel en is relatief zwaar. Veel te kunstmatig helaas, maar dat is nog altijd beter dan te licht. De koets blijft bovendien mooi vlak in de bochten en ook bij snelle manoeuvres en onverwachte koerswisselingen is de 2-serie Active Tourer niet zo snel van zijn stuk te brengen. We durven gerust het statement te maken dat we hier te maken hebben met de meest sportief rijdende auto in zijn klasse. Met de nadruk op ‘meest sportief’, want van echte sportiviteit spreken, dat gaat gewoonweg te ver.
“Het is allemaal net even minder verfijnd dan we van BMW gewend zijn”over de BMW 2-serie Active Tourer
En de voorwielaandrijving?
Wees eens eerlijk, merk jij het meteen als je in een auto stapt met voor- of achterwielaandrijving? Precies, bij de 2-serie Active Tourer ook niet. Sterker nog, de eerste testdag was er amper iets van te merken. Pas op dag twee, toen we een veel uitdagender Oostenrijks bergparcours aflegden, waar het ook nog eens behoorlijk nat was, merkten we wielspin bij het sneller uitkomen van de bochten of het beklimmen van een bergpas. Niet anders dan een andere voorwielaandrijver zou doen. Maar vervelend? Nee, dit is geen sportauto immers.
Wielspin dus, en welke motoren zijn daarvoor verantwoordelijk?
De belangrijkste is een gloednieuwe 3-cilinder benzinemotor. Het blok is 136 pk sterk en voor ons land de meest aantrekkelijke. Maar helaas, die stond niet tot onze beschikking. Waar we wel mee reden was de 218d, het model voor de zakelijke rijder en gezegend met 20% bijtelling, net als de 3-cilinder benzine overigens. Het 150 pk sterke viercilinder-dieselblok is een juweeltje: zeer stil en krachtig onder alle omstandigheden. Werkelijk een heerlijk blok. De handgeschakelde zesbak kon ons minder bekoren; de typische BMW-weerstand waarmee je de versnellingen inlegt past niet bij een auto als deze. Tot slot is er nog een benzinemotor, 231 pk en 330 Nm sterk, welke vanzelfsprekend de smaakmaker vormt. We reden hier ook mee en naast alle lof konden we hier enkel de kanttekening bij plaatsen dat het blok relatief goed hoorbaar is. Een kritiek die sowieso op zijn plaats is; het is allemaal net even minder verfijnd dan we van BMW gewend zijn.
Wat is het eindoordeel?
Deze BMW 2-serie Active Tourer moet je in het juiste perspectief plaatsen. En vergeten dat deze auto niet past bij BMW zoals liefhebbers dat kennen. Doe je dat, dan ontdek je aan de 2-serie Active Tourer een gelikte midi-MPV met een bovengemiddeld luxe uitstraling – vooral van binnen – en een indrukwekkende optielijst met moderne en luxueuze features. Hij is niet uitgesproken ruim of ruimer dan zijn concurrenten, maar wint het wel als het op rijden aankomt. Het is geen 1- of 3-serie, nee zelfs geen X3, maar hij biedt voor een kleine MPV wel het meeste rijplezier.